Wszystko pod kontrolą

Możliwość zdalnej obsługi wielu systemów w kierownicy to wygoda. Ale natłok funkcji nie każdemu musi odpowiadać.

Wszystko pod kontrolą
Wszystko pod kontroląMotor

Wielofunkcyjna kierownica to hasło występujące w większości cenników aut. Przenoszenie coraz większej liczby funkcji do przycisków i pokręteł umieszczonych na kierownicy to kolejny krok w stronę zwiększenia wygody obsługi auta podczas jazdy. Poniżej przedstawiamy typowe rozwiązania w tym zakresie oraz inne ciekawe funkcje, których obsługa może się znaleźć w otoczeniu kierownicy.

Warto się zapoznać z instrukcją obsługi samochodu, gdyż obecnie lawinowo rośnie zakres funkcji przycisków zdalnego sterowania. Niech wszystkie z nich będą dla nas jasne, nawet jeżeli korzystać będziemy tylko z niektórych. Zauważmy, że rozmieszczenie przycisków na kierownicy nie jest przypadkowe. Producenci starają się grupować je pod kątem obsługiwanych systemów, a te statystycznie używane najczęściej - lokować w łatwo dostępnych miejscach (np. na ramionach kierownicy).

Z kierownicą i mnogością obsługiwanych przez nią funkcji konkurują coraz częściej "dżojstiki", jak na przykład stosowany w BMW system iDrive czy w przypadku Audi - MMI.

Zintegrowana sieć przesyłu informacji w nowoczesnych autach daje niesamowite możliwości i kierownice z pewnością czeka dalszy rozwój obsługiwanych przez nie funkcji.

Wszystko pod kontroląMotor

Komputer pokładowy

Komputer pokładowyMotor

Zaawansowane komputery pokładowe często mają sterowanie przyciskami na kierownicy, a nie w manetkach czy na desce. Pokrętło [1] służy do poruszania się w menu (poprzez obracanie) oraz zatwierdzania wyboru (poprzez wciskanie). Z kolei przycisk [2] jest odpowiednikiem "escape" w domowym komputerze i służy do wyjścia z menu/katalogu.

Inne rozwiązania

Klawisze ze strzałkami [1] pozwalają poruszać się po dwuwymiarowym menu komputera. Klawisz [2] zatwierdza wybór, a [3] to wyjście z menu.Motor
Układ przycisków typowy: obracając pokrętłem [1] wybieramy funkcje, akceptujemy je wciskając pokrętło, a wracamy - przyciskiem [2].Motor

Tempomat

TempomatMotor

Tempomat (z ang. cruise control) zwykle ma przyciski regulacji prędkości oznaczone "+" (szybciej) [1] i "-" (wolniej) [2] (czasem "set+" i "set-"), albo skrótami angielskich słów "acceleration" (przyspieszanie) i "coast" lub "decel" (zwalnianie). Przycisk [3] wyłącza utrzymywanie prędkości (powtórne wciśnięcie - przywraca), [4] pozwala przejść pomiędzy obsługą tempomatu a ogranicznika prędkości, a przycisk [5] to wyłącznik tempomatu.

Inne rozwiązania

Klawisz [1] to włącznik tempomatu. Pokrętłem [2] można regulować prędkość, przycisk [3] ustala prędkość, a [4] powraca do zapamiętanej prędkości.Motor
Przycisk [1] to włącznik, [2] do góry podnosi prędkość lub przywraca zapamiętaną, do dołu obniża prędkość lub zapamiętuje nową, a [3] kasuje zapis.Motor

Telefon

TelefonMotor

W najprostszych rozwiązaniach mamy na kierownicy przycisk (z ikoną słuchawki) [1] służący do odbierania i odrzucania/kończenia połączenia. Czasami funkcje odbierania i kończenia połączenia są przypisane osobnym przyciskom. Bardziej zaawansowane systemy pozwalają przeglądać książkę telefoniczną czy spis połączeń.

Inne rozwiązania

Blue&Me: klawisz [1] pozwala odebrać i wykonać połączenie oraz wejść w menu. Będąc tam możemy klawiszami [2] i [3] przeglądać m.in. spis połączeń czy SMS-y.Motor
ma typowy, bardzo przejrzysty układ przycisków. Przyciskiem z zieloną słuchawką [1] odbiera się połączenie, a czerwoną [2] kończy lub odrzuca.Motor

System audio

System audioMotor

Najczęściej w kierownicy umieszczane są tylko podstawowe przyciski do obsługi nagłośnienia, a więc wyciszanie, regulacja głośności oraz zmiana źródła (np. z radia na odtwarzacz CD). Część marek przenosi sterowanie za kierownicę (np. Renault). W C5 przyciski [1] i [2] służą do regulacji głośności, przycisk [3] wycisza dźwięk, [4] pozwala wejść m.in. w ustawienia dźwięku, [5] i [6] odpowiadają za zmianę/przeszukiwanie częstotliwości radiowych (góra, dół) do najbliższego istniejącego kanału, natomiast [7] wyświetla listę zapamiętanych stacji radiowych.

Inne rozwiązania

ma bardzo prosty w obsłudze system: [1] zmienia zakres fal (np. FM, AM), [2] zmienia stację radiową lub utwór, a [3] to regulacja głośności.Motor
Przycisk [1] odpowiada za głośność (góra-dół) oraz zmianę stacji lub utworu (prawo-lewo). [2] przechodzi pomiędzy zapamiętanymi stacjami.Motor

Inne ciekawe przyciski

Podgrzewanie kierownicyMotor

Podgrzewanie kierownicy uruchamiane jest w większości modeli przyciskiem z takim piktogramem, jaki widać powyżej.

Black panel to funkcja umożliwiająca wygaszenie na zestawie wskaźników wszystkich mało istotnych informacji.

Blue&Me to przycisk umożliwiający wydawanie komend głosowych oraz synchronizację łączności Bluetooth.

Komendy głosowe są rozpoznawane przez samochód po wciśnięciu tego przycisku. Po angielsku obsłużymy radio czy telefon.

Aktywny tempomat utrzymuje bezpieczną odległość od auta poprzedzającego, wykorzystując wiązkę radarową.

Zmiana biegówMotor

Zmiana biegów może się odbywać za pomocą łopatek w kierownicy (na zdjęciu - podążają za obrotem koła) lub przy kierownicy (na kolumnie - łopatki nie obracają się).

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas