"Włosy" na oponach pełnią ważną funkcję. To nie tylko znak, że opony są nowe
Czy zastanawiałeś się kiedyś, co oznaczają małe gumowe włoski widoczne na nowych oponach? Choć mogą wydawać się nieistotne, ich obecność mówi wiele o procesie produkcyjnym oraz jakości zakupionych opon. Te niepozorne wypustki, często nazywane "włoskami", są dowodem na to, że ogumienie w procesie produkcji przeszło odpowiednią ścieżkę.

Proces powstawania opon to skomplikowana procedura składająca się z wielu etapów. Każda opona rozpoczyna swoje życie jako złożona kompozycja różnych warstw materiałów, które są starannie nakładane na siebie. Po ukończeniu wstępnych etapów produkcji, powstaje tak zwana “zielona opona” - niewulkanizowany, surowy produkt bez bieżnika czy charakterystycznych oznaczeń. W tym momencie opona jest jeszcze całkowicie gładka i stanowi formę, która może przyjąć dowolny wzór bieżnika.

Jak powstają opony?
Kluczowym momentem w produkcji jest proces wulkanizacji, który przekształca miękką, lepką gumę w sztywny, wytrzymały materiał gotowy do intensywnego użytkowania. Podczas tego procesu "zielona opona" trafia do specjalnej prasy wyposażonej w masywną formę. Wewnątrz formy znajdują się podgrzewane, wypełnione parą wodną pęcherze, które dociskają gumę do ścianek formy nadającej oponom ostateczny kształt i wzór bieżnika.
Aby zapewnić pełny kontakt między gumą a formą oraz wyeliminować pęcherzyki powietrza, które mogłyby negatywnie wpłynąć na jakość produktu końcowego, forma jest perforowana licznymi maleńkimi otworami wentylacyjnymi. Gdy wypełnione parą pęcherze dociskają oponę do formy, powietrze ucieka przez te otwory. Jednocześnie, pod wpływem wysokiego ciśnienia i temperatury, miękka guma jest również wciskana do tych otworów.
Kiedy opona zostaje ostatecznie wyjęta z formy, jej powierzchnia pokryta jest setkami drobnych gumowych wypustek powstałych w miejscach, gdzie materiał został wciśnięty do otworów wentylacyjnych. Te właśnie wypustki nazywane są “włoskami” i są bezpośrednim efektem ubocznym procesu produkcyjnego.
"Włoski" na oponie - kiedy znikają?
Po zamontowaniu opon na pojeździe, kilka pierwszych kilometrów jazdy usuwa te wypustki z powierzchni kontaktowej opony z nawierzchnią, jednak pozostają one widoczne na bokach. Nie ma powodu do obaw - te gumowe włoski nie mają żadnego wpływu na wydajność opony, przyczepność czy zużycie.
Co ciekawe, w przypadku opon premium producenci często wykorzystują bardziej zaawansowane technologie i zmodyfikowane procesy produkcyjne, które minimalizują lub całkowicie eliminują powstawanie tych charakterystycznych wypustek. Dlatego też nieobecność “włosków” może świadczyć o zastosowaniu bardziej wyrafinowanych metod produkcji.
Warto również zaznaczyć, że obecność nienaruszonego “owłosienia” na bocznej ścianie opony nie jest jednoznacznym dowodem na to, że opona jest nowa. Zdarzają się przypadki opon o niskim przebiegu, które mimo upływu lat wciąż mają widoczne wypustki na bokach. Aby określić rzeczywisty wiek opony, zawsze warto sprawdzić kod DOT, czyli ciąg numerów, które pozwalają rozszyfrować datę produkcji opony.