Wiesz, co to jest hamowanie pulsacyjne? Stosuj je wyłącznie w tym przypadku

Hamowanie pulsacyjne powoli staje się hasłem niczym opowieści o mchu i paproci. W dzisiejszych czasach coraz rzadziej można spotkać samochód, który nie jest wyposażony w układ ABS. Natomiast dużo częściej można się zetknąć z awarią tego układu. Dlatego warto przyswoić sobie na wszelki wypadek, na czym polega ta legendarna technika jazdy.

Jak prawidłowo hamować pulsacyjnie?
Jak prawidłowo hamować pulsacyjnie?123RF/PICSEL

Hamowanie pulsacyjne niewiele mówi dzisiejszym młodym kierowcom. Wszystko dlatego, że coraz bardziej zaawansowana technika zagościła nawet w najtańszych samochodach dostępnych na rynku.

Trzeba się naprawdę postarać, żeby znaleźć egzemplarz, który nie będzie wyposażony w układ ABS, który zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania.  Od 1 maja 2004 roku na terenie Unii Europejskiej wszystkie homologowane samochody muszą być standardowo wyposażone w technologię ABS.

Na czym polega hamowanie pulsacyjne?

Hamowanie pulsacyjne to po prostu naprzemienne wciskanie pedału hamulca do oporu i puszczanie go. Ta technika przydaje się szczególnie podczas poślizgu. Korzystając z hamowania pulsacyjnego samochód wytraca prędkość, ale jest przy tym sterowny. Hamulce nie blokują się, zatem auto nie porusza się zgodnie z wektorem siły napędowej tylko pozwala bezpiecznie ominąć przeszkodę, która stanie na drodze.

Technologia ABS wykonuje w razie potrzeby hamowanie pulsacyjne za kierowcę. Specjalna pompa połączona z czujnikami potrafi wzmacniać i osłabiać ciśnienie w układzie hamulcowym. Jedyne pulsowanie, jakie odczuwa wtedy kierowca, występuje na pedale hamulca w czasie poślizgu.

Niedoświadczeni kierowcy często odpuszczają hamulec w takim momencie. To błąd, który powoduje dezaktywację układu antypoślizgowego. W takiej sytuacji droga hamowania może niebezpiecznie się wydłużyć.

Hamowanie pulsacyjne czy ABS - co jest jest lepsze?

Dużo lepiej skorzystać z działania ABS niż aplikować samemu technikę hamowania pulsacyjnego. Kierowca nie musi wtedy myśleć o prawidłowym wykonaniu takiego manewru. Elektronika dużo szybciej i skuteczniej wychwyci moment zablokowania jednego z kół.

Poza tym system ABS potrafi działać zdecydowanie efektywniej. Zaciskanie i odpuszczanie hamulca trwają nawet kilkanaście razy na sekundę. Dla porównania kierowca jest w stanie wykonać taką sekwencję maksymalnie dwa razy na sekundę.

Wady hamowania pulsacyjnego i systemu ABS

ABS nie jest bez wad, ponieważ niektóre układy działają zbyt czule. Uruchamiają się zbyt szybko, jeszcze w pierwszej fazie poślizgu. W takiej sytuacji droga hamowania może się wydłużyć. Korzystając z ABS kierowca powinien pamiętać o konieczności wduszenia pedału hamulca w podłogę i trzymania go aż do momentu całkowitego zatrzymania.

Warto mieć na uwadze, że zarówno ABS jak i hamowanie pulsacyjne mogą wydłużyć drogę hamowania. Jednak tę wadę niweluje fakt, że samochód jest w takiej sytuacji cały czas sterowny. Dzięki temu kierowca może np. bezpiecznie ominąć przeszkodę lub utrzymać przyczepność w zakręcie.

***

Moto Flesz - odcinek 66. O Toyocie GR Yaris, Fordzie Ranger oraz silniku WanklaINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas