Uważaj na różnice w przepisach

W Polsce możesz parkować na chodniku, w Niemczech jest to zabronione. Takich różnic jest więcej. Zobacz, o czym musisz pamiętać wyjeżdżając autem do zachodniego sąsiada.

Przepisy drogowe w Polsce i Niemczech są niemal identyczne. Jednak na kierowców czeka kilka pułapek, które mogą sporo kosztować.
Przepisy drogowe w Polsce i Niemczech są niemal identyczne. Jednak na kierowców czeka kilka pułapek, które mogą sporo kosztować.Auto-Reporter.NET

Kierowcy z Polski coraz częściej odwiedzają naszych zachodnich sąsiadów, między innymi dzięki autostradom A2 i A4, które połączyły oba kraje. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre przepisy drogowe obowiązujące w Niemczech różnią się od polskich. Warto je poznać, tym bardziej, że nawet nieświadomie popełniając wykroczenie kierowca naraża się na mandat płatny "od ręki". Nawet jeśli właściciel auta nie ma przy sobie banknotów euro, mundurowi są tak "mili", że podwiozą go do najbliższego bankomatu lub kantoru, aby wypłacił lub wymienił gotówkę. W przypadku braku pieniędzy, wartościowe przedmioty znajdujące się w samochodzie mogą zostać zatrzymane w zastaw, a w skrajnych sytuacjach dzieje się tak z autem, które trafia na parking. Oto, na co zwracać uwagę, aby bezproblemowo podróżować po niemieckich drogach.

Odwoływanie zakazów

Niemcy

Znaki zakazu nie są odwoływane przez skrzyżowanie. Odwołuje je wyłącznie znak "koniec zakazu" (fot.), który może być ustawiony zarówno po prawej, jak i po lewej stronie jezdni.Motor

Polska

W Polsce znak zakazu może być odwołany znakiem lub skrzyżowaniem.

Limit alkoholu

Niemcy

Osoba posiadająca prawo jazdy krócej niż dwa lata musi mieć 0,0 promila alkoholu. Kierowcy mający uprawnienia dłużej niż dwa lata mogą mieć do 0,5 promila w wydychanym powietrzu.

Polska

W Polsce tolerowana ilość alkoholu w wydychanym powietrzu przez prowadzącego samochód nie może być równa ani przekraczać 0,2 promila.

Kary za prędkość

Niemcy

Za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym o 31 km/h i więcej oraz poza obszarem zabudowanym o 41 km/h i więcej, oprócz mandatu (360 euro) kierowca obligatoryjnie otrzymuje zakaz prowadzenia pojazdów przez minimum miesiąc.

Polska

Za przekroczenie prędkości nie grozi zatrzymanie prawa jazdy.

Limity prędkości

Niemcy

W terenie zabudowanym obowiązuje przez całą dobę ograniczenie do 50 km/h. Poza obszarem zabudowanym wynosi ono 100 km/h. Na autostradach nie ma ograniczeń prędkości poza miejscami, gdzie wyznaczają ją znaki.

Polska

W obszarze zbudowanym w godz. 23-5 można jechać do 60 km/h, a od 5 do 23 - 50 km/h. Poza obszarem zabudowanym, w zależności od rodzaju drogi, dozwolona prędkość wynosi 90-100 km/h, na ekspresówce - 120 km/h, a na autostradzie 140 km/h.

Niemcy

W strefie zamieszkania (oznakowanie identyczne jak w Polsce) pojazdy mogą poruszać się z tzw. "prędkością kroku", czyli nie szybciej niż 10 km/h.

Polska

W Polsce dozwolona prędkość w strefie zamieszkania to 20 km/h.

Niemcy

Ograniczenie prędkości może obowiązywać w określonej sytuacji, np. kiedy nawierzchnia jest śliska. W tym celu w Niemczech stosuje się pod znakiem ograniczenia prędkości tabliczkę "bei nasse" czyli "gdy jest mokro".Motor

Polska

Podobny znak w Polsce jest dopiero projektowany. Ograniczenia prędkości mogą dotyczyć jedynie wybranych pojazdów, np. ciężarówek.

Wymagany dystans

Niemcy

Odległość do poprzedzającego pojazdu powinna wynosić w metrach co najmniej tyle, ile połowa prędkości w km/h. Z tego powodu na autostradach można spotkać znaczniki, które pozwalają policjantowi łatwo dostrzec, czy został zachowany prawidłowy odstęp. Stosowane są także fotoradary, które mierzą odległość między autami. Mandat to nawet 400 euro.

Polska

W Polsce praktycznie nie przestrzega się wymaganego dystansu. W teorii auta mają obowiązek utrzymywać odstęp 50 m lub 80 m w tunelu o długości ponad 500 m, jeśli ten znajduje się poza obszarem zabudowanym.

Znaki drogowe

Niemcy

Obszar zabudowany oznacza się żółtą tablicą z nazwą miasta.Motor

Polska

Obszar zabudowany oznacza się białą tablicą bez nazwy miasta.

Niemcy

Na autostradzie wskazane są drogi alternatywne, na które należy się kierować, jeśli wystąpi korek.Motor

Polska

Kierowca chcąc ominąć korek, jest skazany sam na siebie. Ratując się, może skorzystać z nawigacji lub CB radia.

Plakietki uprawniające do wjazdu do miasta

Niemcy

Kierowca, który chce wjechać do centrum większości największych miast, musi posiadać ekologiczną plakietkę.

Polska

Nie ma obowiązku posiadania plakietki, spotykane są co najwyżej ograniczenia w parkowaniu (np. potrzeba posiadania przepustki).

Wyprzedzanie

Niemcy

Zakaz wyprzedzania z prawej strony na autostradzie.

Polska

Na autostradzie można wyprzedzać z prawej strony.

Parkowanie

Niemcy

Zakaz parkowania na chodniku. Do postoju pojazdu służy jedynie parking, ewentualnie jezdnia po prawej stronie.

Polska

Przy zachowaniu odpowiednich warunków (np. pozostawienie 1,5 m miejsca dla pieszych) samochód osobowy może parkować na chodniku.

Niemcy

Zakaz parkowania pod prąd (po lewej stronie drogi).

Polska

Zgodnie z przepisami można parkować pod prąd na drogach o małym natężeniu ruchu.

Niemcy

Nie można parkować w odległości do 5 m od krawędzi skrzyżowania.

Polska

Nie można parkować w odległości do 10 m od skrzyżowania.

Obowiązek poruszania się prawym pasem

Niemcy

W obszarze zabudowanym nie ma obowiązku poruszania się prawym pasem ruchu. Kierowca może zająć dowolny pas. Poza miastami obowiązuje poruszanie się prawym pasem, co jest surowo egzekwowane przez mundurowych.

Polska

Bez względu na usytuowanie drogi obowiązuje poruszanie się prawym pasem ruchu. W praktyce przepis egzekwowany jest sporadycznie.

Tekst: Sebastian Sulowski, zdjęcia: Paweł Tyszko

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas