Urządzenia na przejściach dla pieszych mają ukryte funkcje. Wiesz jakie?

Zamontowane na słupach przy przejściach dla pieszych urządzenia wspomagające mają ukryte funkcje dla osób z niepełnosprawnościami. Pomagają one w bezpieczny sposób pokonać przejście tym, którzy niedowidzą lub niedosłyszą.

Urządzenia zamontowane na słupach przy przejściach dla pieszych mają ukryte funkcje dla osób z niepełnosprawnościami.
Urządzenia zamontowane na słupach przy przejściach dla pieszych mają ukryte funkcje dla osób z niepełnosprawnościami.Andrzej Zbraniecki/East News/ MARCIN KIELBIEWSKI/East News 

Przejścia dla pieszych w Polsce dzielimy na te z sygnalizacją świetlną i bez niej. Wśród tych pierwszych występują zarówno przejścia ze światłami, które zmieniają się automatycznie oraz te, w których zmianę światła dla pieszych na zielone trzeba wymusić wciskając odpowiedni przycisk na charakterystycznym, żółtym urządzeniu zamontowanym na słupku obok. Wtedy na wyświetlaczu pojawia się napis "czekaj", a po chwili sygnalizacja świetlna dla pieszych zmienia kolor na zielony. Większość tego typu urządzeń sprzężona jest także z systemem sygnalizacji dźwiękowej, która przeznaczona jest dla osób niedowidzących lub niewidomych. System dźwiękowy zwykle generuje przyspieszony pikający dźwięk, który oznacza, że można przejść przez jezdnię. Czasem przejścia dla pieszych wyposażone są też w ekran informujący o czasie pozostałym do zgaszenia się zielonego światła.

Ukryta funkcja przy przejściach dla niewidomych

Jednym z najrzadziej występujących rodzajów sygnalizacji na drogach jest oznakowanie wibracyjne, które ma pomóc osobom niedosłyszącym i niewidomym. W przypadku żółtych urządzeń sterujących światłami przy przejściach można uruchomić właśnie taką dodatkową, wibracyjną sygnalizację. Pod spodem niektórych urządzeń znajduje się przycisk, który po naciśnięciu wprawia je w drgania. Szybkość wibracji informuje o zmianie świateł, dając osobie niewidomej sygnał do przejścia.

Na płytce urządzenia znajdują się również charakterystyczne wypustki - kropki, które stanowią opis przejścia w alfabecie Braille'a. Dzięki nim osoby niewidome mogą dowiedzieć się m.in., czy jezdnię przedziela wyspa, co ułatwia im orientację w terenie.

Osób niewidomych w Polsce jest ok. 100 tys., a 70 proc. z nich zrzesza Polski Związek Niewidomych. Dzięki przejściom dla pieszych wyposażonym w specjalne urządzenia mogą oni bezpiecznie i samodzielnie przemieszczać się po chodnikach i ulicach. Warto przypomnieć, że osoby niewidome często używają białej laski do tego, by zorientować się w terenie. Bywa jednak, że okazuje się ona niewystarczająca. Dlatego tak ważne jest, aby widząc taką osobę zaproponować jej pomoc w pokonaniu przejścia dla pieszych.

Mandaty dla pieszych? Od 50 do nawet kilku tysięcy zł

Poniżej wymieniamy niektóre z wykroczeń najczęściej popełnianych przez pieszych oraz aktualny taryfikator mandatów.

  • Naruszenie obowiązku korzystania przez pieszego z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku - z pobocza: 50 zł 
  • Naruszenie przez pieszego idącego po poboczu lub jezdni obowiązku poruszania się po lewej stronie drogi: 50 zł
  • Naruszenie przez pieszych obowiązku poruszania się po jezdni jeden za drugim: 50 zł
  • Naruszenie przepisów dotyczących ruchu pieszych na drogach dla rowerów: 50 zł
  • Niestosowanie się do obowiązku używania elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego przez pieszego poruszającego się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku: 100 zł
  • Naruszenie obowiązku korzystania z przejść dla pieszych przy wchodzeniu na jezdnię lub torowisko oraz podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko: 50 zł   
  • Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd: 150 zł (na przejściach dla pieszych) lub 200 zł (w miejscach innych niż przejścia dla pieszych)        Wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi: 200 zł     
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi: 50 zł (na obszarze zabudowanym) lub 100 zł (na obszarze niezabudowanym)
  • Zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko: 50 zł
  • Przebieganie przez jezdnię: 50 zł
  • Chodzenie po torowisku: 50 zł
  • Wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie: 2 tys. zł
Toyota Yaris po liftingu. Jeździłem nową, mocniejszą hybrydąINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas