Ulubiony nawyk wielu kierowców. Może zniszczyć skrzynię biegów

Każdy z nas, kierowców, ma swoje nawyki – jedne są niegroźne zarówno jeśli chodzi o bezpieczeństwo jazdy czy zużycie podzespołów auta, inne mogą przyspieszyć degradację poszczególnych części i lepiej ich unikać. Jednym z przyzwyczajeń należących do tej drugiej grupy jest trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów.

Dlaczego trzymanie dłoni na skrzyni biegów nie jest dobre dla auta?
Dlaczego trzymanie dłoni na skrzyni biegów nie jest dobre dla auta?123RF/PICSEL

Nie ma kierowców, którzy nie mieliby swoich nawyków związanych z prowadzeniem samochodu. Jednym z najpopularniejszych jest trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów w czasie jazdy. Okazuje się jednak, że tego typu zachowanie może przyczynić się do szybszego zużycia elementów skrzyni biegów i w efekcie kosztownej naprawy.

Dlaczego trzymanie ręki na dźwigni zmiany biegów jest szkodliwe?

Robimy tak z wygody, najczęściej w autach, które nie są wyposażone w podłokietnik. Takie zachowanie może jednak spowodować kosztowne problemy. Robi tak wielu kierowców, zwłaszcza tych z wieloletnim stażem. Z pozoru może się wydawać to niewinne, jednak ten pozornie nieznaczący gest może mieć negatywne konsekwencje dla samochodu, a w skrajnych przypadkach nawet dla bezpieczeństwa jazdy.

Istnieje kilka powodów, dla których warto pozbyć się tego nawyku:

  • Przyśpieszone zużycie skrzyni biegów: Nacisk dłoni na dźwignię, nawet niewielki, powoduje stałe obciążenie mechanizmów skrzyni biegów. Z czasem może to prowadzić do szybszego zużycia elementów takich jak widełki zmiany biegów, synchronizatory, a nawet łożyska. Efektem może być pogorszenie komfortu zmiany biegów, a w skrajnych przypadkach nawet awaria skrzyni.
  • Uszkodzenie wybieraka zmiany biegów: W przypadku dźwigni wystających pod kątem z konsoli, trzymanie na nich ręki może powodować ciągłe naciskanie ich w dół. Może to doprowadzić do rozluźnienia się mocowań wybieraka, a nawet jego deformacji.
  • Mniejsze bezpieczeństwo jazdy: Trzymanie ręki na dźwigni zmiany biegów ogranicza swobodę ruchów kierującego. W sytuacji awaryjnej może to utrudnić lub uniemożliwić szybką reakcję, co może mieć poważne konsekwencje.
  • Zwiększone zużycie gałki zmiany biegów: Nawet jeśli nie naciskamy na dźwignię, ale jedynie opieramy na niej rękę, może to powodować ścieranie się materiału gałki. Z czasem może to prowadzić do jej uszkodzenia i konieczności wymiany.

Szkodliwe nawyki kierowców, które niszczą skrzynię biegów

Jakie jeszcze nawyki związane z obsługą przekładni mechanicznej są szkodliwe? To przede wszystkim opieranie nogi o pedał sprzęgła lub długotrwałe wciskanie pedału, które powoduje szybsze zużycie mechanizmu. Pedał sprzęgła trzeba też wciskać zdecydowanie, ale delikatnie puszczać, aby nie doszło do uszkodzenia masy pierwotnej, masy wtórnej i tarcz sprzęgłowych amortyzujących wibracje przenoszone przez silnik. Nie należy też zwiększać obrotów silnika, kiedy pedał nie jest wciśnięty. W czasie jazdy należy unikać trzymania silnika na zbyt niskich obrotach, a zwłaszcza mocnego wciskania gazu, co powoduje "duszenie się" silnika i szarpanie - jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku skrzyń ze sprzęgłem dwumasowym. W autach z silnikami benzynowymi biegi należy zmieniać nie wcześniej niż przy 2000-2500 obr/min, a w dieslach przy około 2000 obr/min.

Ważne jest też uruchamianie silnika z wciśniętym pedałem sprzęgła, dzięki czemu w trakcie tego procesu zmniejszamy obciążenia działające na sprzęgło i mechanizm skrzyni biegów.

Masz automatyczną skrzynię biegów? O tym pamiętaj

W przypadku pojazdów ze skrzynią automatyczną najważniejsza zasada dotyczy zmiany poszczególnych przełożeń - robimy to dopiero w momencie, gdy auto stoi. Warto też podczas parkowania używać hamulca postojowego, bo gdy zostawiamy auto tylko ze skrzynią w pozycji P cały ciężar samochodu opiera się na mechanizmie, co może prowadzić do uszkodzenia kół zębatych. Przełożenie N (neutralne) nie powinno być używane nigdy w czasie jazdy (np. w korku czy do toczenia się), bowiem w takim położeniu dźwigni skrzynia nie ma odpowiedniego smarowania.

(Nie)bezpieczeństwo motocyklistówPolicjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas