Ukryta funkcja hamulca, o której wie niewielu. Wciśnij i zobacz co się dzieje
W dzisiejszych nowoczesnych pojazdach czasami istnieją dodatkowe udogodnienia i funkcje dla kierowców, które nie są powszechnie znane. Wiele osób nie jest świadomych istnienia takiej opcji jak Auto Hold, co nie jest zaskakujące, ponieważ nie wszyscy producenci jasno oznaczają, że ich produkt posiada tę funkcję. Niemniej jednak, istnieją proste sposoby, aby to zweryfikować.
Spis treści:
Jak działa Hill Holder? To wspomaganie ruszania na wzniesieniu
Hill Holder, znany również jako asystent ruszania na wzniesieniu, jest coraz częściej spotykanym elementem wyposażenia w nowych samochodach. Kierowcy mają ograniczoną możliwość kontrolowania jego aktywacji lub dezaktywacji, a często jest to ukryte w ustawieniach pojazdu, co sprawia, że trudno znaleźć odpowiedni przycisk. Aby potwierdzić, czy samochód posiada tę funkcję, konieczne jest jej praktyczne przetestowanie.
Zasada działania Hill Holdera jest dość prosta. Gdy zatrzymujemy się na wzniesieniu i zwalniamy pedał hamulca, system utrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym przez kilka sekund. Dzięki temu pojazd nie zsuwa się ze wzniesienia w chwili zdjęcia stopy z hamulca, co daje nam czas na wrzucenie pierwszego biegu i ruszenie. Dzięki tej funkcji nie ma konieczności używania ręcznego hamulca, aby płynnie ruszyć na wzniesieniu.
Auto Hold czyli coś więcej niż asystent ruszania na wzniesieniu
Pewnym rozwinięciem Hill Holdera, o znacznie szerszym zakresie zastosowania, jest funkcja Auto Hold. Ta opcja również utrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym, ale robi to praktycznie przez dowolny czas. Gdy funkcja jest włączona, informuje o tym specjalna kontrolka na desce rozdzielczej, która może mieć oznaczenie "HOLD" lub literę "A" w okręgu, podobnie jak wykrzyknik w okręgu sygnalizujący użycie hamulca ręcznego.
Auto Hold posiada szersze spektrum zastosowań, ponieważ działa niezależnie od nachylenia terenu. Chroni pojazd przed toczeniem się w dowolnej sytuacji, kiedy zatrzymujemy się, automatycznie wyłączając się, gdy chcemy ruszyć. To rozwiązanie jest szczególnie cenione przez kierowców posiadających samochody z automatyczną skrzynią biegów. Pozwala ono na oderwanie stopy od pedału hamulca, zapobiegając samoczynnemu ruszeniu pojazdu. Jest to nieocenione podczas stania w korku lub na długim czerwonym świetle.
Jak aktywować Auto Hold?
Aktywacja funkcji Auto Hold może się różnić w zależności od tego, jaki standard przyjął producent. Zwykle uruchamiamy ją:
- przyciskiem koło przełącznika elektrycznego hamulca ręcznego
- w ustawieniach pojazdu
- poprzez mocne wciśnięcie hamulca
W pierwszym przypadku, aby aktywować Auto Hold, konieczne jest zapięcie pasów bezpieczeństwa. W trakcie jazdy zazwyczaj możemy je włączyć w dowolnym momencie. Jednak gdy poruszamy się z niskimi prędkościami, np. manewrujemy na parkingu, automat może nie zadziałać.
W drugiej sytuacji, konieczne jest znalezienie odpowiedniej opcji w menu ustawień pojazdu. W niektórych samochodach nie ma możliwości dostępu do menu ustawień podczas jazdy. W takim przypadku należy bezpiecznie się zatrzymać, a w niektórych pojazdach z automatyczną skrzynią biegów może być wymagane przełączenie trybu na parking (P). Gdy już zatrzymamy się i aktywujemy Auto Hold, wskaźniki pokażą kontrolkę informującą, że funkcja jest aktywna, pozwalając nam bezpiecznie puścić pedał hamulca.
Trzeci scenariusz może wydawać się ukryty, ponieważ nie ma dostępnej informacji ani opcji do włączania lub wyłączania tej funkcji. Włączamy ją poprzez silniejsze naciśnięcie pedału hamulca po zatrzymaniu pojazdu. W ten sposób zawsze możemy decydować, czy chcemy, aby funkcja działała w danej chwili, czy nie. Jeśli zbliżamy się do skrzyżowania i chcemy natychmiast ruszyć, po prostu utrzymujemy nacisk na pedale hamulca. Gdy stoimy na światłach, wystarczy wzmocnić nacisk na hamulec, aby Auto Hold został aktywowany, a samochód pozostawał w miejscu, oczekując na kolejne polecenia.
Jak ruszać samochodem z systemem Auto Hold?
Ruszenie samochodem wyposażonym w funkcję Auto Hold jest niezwykle proste. W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów wystarczy nacisnąć gaz, a pojazd ruszy (o ile mamy zapięte pasy). W przypadku manualnej skrzyni biegów, procedura ruszania jest taka sama jak tradycyjnie - wrzucamy odpowiedni bieg, puszcza się sprzęgło i jednocześnie dodaje się gaz.
W obu przypadkach, Auto Hold utrzymuje hamulec aż do momentu, gdy auto jest gotowe do ruszenia do przodu. Jest to szczególnie wygodne w samochodach z manualną skrzynią biegów, zwłaszcza przy ruszaniu pod górę, ponieważ nie ma potrzeby martwić się o ręczne zaciąganie hamulca i obawiać się, że pojazd zacznie się cofać. Funkcja Auto Hold dezaktywuje się tylko wtedy, gdy zarejestruje ruch samochodu do przodu, a nie gdy zaczyna się toczenie wstecz.