Tych używanych części nigdy nie montuj w swoim samochodzie
Kupowanie używanych części samochodowych jest dla niektórych kierowców normą, a poszukiwanie najtańszych części od rynku wtórnego to tradycyjny rytuał. Jednak nie zawsze jest to bezpieczne rozwiązanie, a do tego może być niezgodne z prawem. Istnieje bowiem lista części, których nie można ponownie montować w samochodzie.
Spis treści:
Niewielu kierowców, a także mechaników zdaje sobie sprawę, że istnieje wykaz części samochodowych, które po demontażu nie mogą być instalowane w innym samochodzie.
W tym celu opublikowano nawet specjalne Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 28 września 2005 roku (D.U. nr 201).
Lista zakazanych części do ponownego montażu
Warto zapoznać się z poniższym zestawieniem, ale już na wstępie trzeba mieć świadomość, że obecność niektórych elementów zakrawa o absurd. Oto lista elementów:
- poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi, jednostki ich kontroli elektronicznej i czujniki
- klocki i szczęki hamulcowe
- przewody i uszczelniacze układu hamulcowego
- tłumiki układu wydechowego
- przeguby układu kierowniczego i zawieszenia
- fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi
- układ blokady kierownicy
- immobilisery wraz z transponderami sterowania elektronicznego
- urządzenia przeciwwłamaniowe i alarmowe
- elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa np. ABS, ESP
- przewody paliwowe
- filtry jednorazowe i wkłady filtra
- zawory recyrkulacji spalin
- instalacje zasilania gazem
- automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa
- pióra wycieraczek szyb
- płyny eksploatacyjne
- katalizatory
- kondensatory zawierające PCB
W rozporządzeniu można znaleźć zapis mówiący o tym, że jest to wykaz przedmiotów wyposażenia i części, których "ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko". Co ciekawe, nie sprecyzowano kwestii montażu w innym pojeździe, tylko fakt ponownego użycia.
Dlatego dużo emocji wzbudzają takie pozycje, jak np. tłumik. Trudno wyobrazić sobie sytuację, że po odkręceniu tłumika w celu przykładowej wymiany zbiornika paliwa, powinniśmy (w zgodzie z powyższą listą) kupić zupełnie nowy element. Przepisy są mocno nieprecyzyjne, ale ustawodawcy chodziło o coś zupełnie innego.
Używane pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne
Dużo bardziej istotną kwestią są elementy krytyczne dla bezpieczeństwa pojazdu. Mowa o takich częściach, jak poduszki powietrzne. Niezależnie od ich kondycji czy wieku, ich nieprawidłowe działanie może wyrządzić duże szkody. Używaną poduszkę powietrzną można kupić za kilkaset złotych. Często jest to cena kilkunastokrotnie niższa niż w autoryzowanym serwisie. Trzeba mieć świadomość, że kupując taki element z rynku wtórnego, nie mamy pewności co do jego sprawności.
Te same wątpliwości można mieć kupując fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa i poduszkami powietrznymi, a także same pasy bezpieczeństwa. Z drugiej strony, bardziej bezpieczne mogą się okazać się używane niż przetarte pasy w samochodzie.
Warto zwrócić uwagę, że wiele elementów bezpieczeństwa biernego ma swój okres przydatności wynoszący z reguły około 10-15 lat. Dlatego ich zakup z rynku wtórnego staje się bezsensowny.
Elementy zawieszenia
Równie dyskusyjne jest kupowanie używanych elementów zawieszenia czy układu kierowniczego. Wielu kierowców będzie argumentować w tej kwestii, że bardzo często okazuje się, że elementy używane mają porównywalną trwałość z nowymi zamiennikami.
Używane przewody paliwowe i hamulcowe to proszenie się o problemy. Jedynym usprawiedliwieniem może być brak dostępności nowych części. Choć oferowane w sklepach motoryzacyjnych rurki miedziane do wykonywania przewodów we własnym zakresie również nie są gwarantem bezpieczeństwa. Nie zawsze nowe rozwiązania muszą okazać się lepsze, mimo zgodności z przepisami.
***