Też tak trzymasz ręce podczas jazdy? Specjaliści mówią o tym wprost

Krzysztof Pochłód

Aktualizacja

To jeden z najczęściej spotykanych nawyków kierowców. Pozornie wydaje się nie być niczym złym, ale jednak może nieść poważne konsekwencje, głównie finansowe.

Tak należy trzymać ręce podczas jazdy. Rękę na lewarek przekładamy tylko po to, by zmienić przełożenie
Tak należy trzymać ręce podczas jazdy. Rękę na lewarek przekładamy tylko po to, by zmienić przełożenieBartlomiej MagierowskiEast News

Chodzi o trzymanie ręki na na dźwigni zmiany biegów. Kierowcom nie chce się zabierać ręki i przekładać na kierownicę, skoro za chwilę znów będą musieli zmienić bieg. Jednak pozostawienie ręki na lewarku to fatalny pomysł. Oto, co są o tym eksperci:

Opieranie ręki sprawia, że wodziki naciskają na przesuwkę biegu, który jest włączony. To powoduje zarówno przyspieszone zużycie widełek wybieraka, jak i samej przesuwki. Ponadto drgania pochodzące z przekładni przenoszą się na tzw. zewnętrzny mechanizm wybierania biegów, który dostaje luzów.

Mechanizm nie jest przystosowany do pracy pod ciągłym obciążeniem., dlatego lewarka zmiany biegów dotykamy tylko na czas zmiany biegu.

Trzymanie ręki na lewarku przyśpiesza zużycie skrzyni biegów

Mechanicy mówią wprost, że banalną metodą na wydłużenie żywotności skrzyni biegów jest delikatna zmiana przełożeń. Wraz ze skracaniem czasu na synchronizację biegu, do kwadratu rośnie wymagana siła synchronizacji. Przełączanie biegów w normalnym tempie i unikanie gwałtownych zmian pozwala wielokrotnie wydłużyć żywotność synchronizatorów, a więc i całej skrzyni. Mechanicy wspominają, że normalna zmiana biegu nie powinna trwać krócej niż pół sekundy.

Oprócz wymienionych nawyków mechanicy doradzają też, by kierowcy pamiętali o kilku dodatkowych rzeczach.

Jak dbać o skrzynię biegów? Kilka ważnych zaleceń

  • Wrzucaj R tylko na postoju. Wrzucanie wstecznego podczas toczenia się auta do przodu (nawet powolnego) nie służy skrzyni ręcznej, ale automatyczną wręcz wykańcza. Absolutnie nie wolno tego robić. Kompletnie zatrzymaj auto przed zmianą trybów pomiędzy D oraz R.
  • Nie trzymaj nogi na pedale sprzęgła. Mechanizm powstawania usterki jest tu podobny jak przy trzymaniu ręki na lewarku biegów. W przypadku sprzęgła powoduje to dosunięcie łożyska wyciskowego do sprężyny talerzowej i jego ciągłą pracę. Przy wysprzęgniku centralnym samo łożysko może kosztować 800 zł. Pedał sprzęgła służy wyłącznie do "krótkotrwałego użycia".
  • Delikatnie puszczaj pedał sprzęgła. To szczególnie istotne w modelach z dwumasowym kołem zamachowym. Jego trwałość bardzo się skraca, gdy kierowca przyspiesza zwalnianie pedału w końcowej fazie ruchu stopy. Wielu kierowców robi ten błąd bezwiednie. Tymczasem powoduje to uderzanie obu mas koła o siebie i przeciążanie sprężyn wewnętrznych. W autach z kołem dwumasowym puszczaj pedał sprzęgła nieco wolniej.

Jak widać, czasem wystarczy jedynie drobna korekta przyzwyczajeń, by wydłużyć żywotność niektórych podzespołów. Pamiętajmy, że powyższe porady mechaników można zacząć stosować natychmiast. Właśnie to zalecamy.

Toyota C-HR 2024 - pierwsza jazdaINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas