Ten system jest już w każdym nowym aucie. Jak działa eCall?

Krzysztof Pochłód

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
34
Udostępnij

System eCall jest obowiązkowy w każdym nowo homologowanym samochodzie osobowym od kwietnia 2018 roku. Sprawdzamy, na czym polega jego działanie.

W razie kłopotów eCall sam wezwie pomoc. Ale to nie koniec możliwości tego systemu
W razie kłopotów eCall sam wezwie pomoc. Ale to nie koniec możliwości tego systemu123RF/PICSEL

System eCall jest montowany w każdym nowym samochodzie, który uzyskał homologację po 1 kwietnia 2018 roku. Wcześniej producenci montowali różne rozwiązania o podobnej funkcjonalności. Przykładem jest rozwiązanie OnStar w Oplu oraz ISR w Subaru. Jednak nie wszystkie urządzenia zapewniały kompatybilność na terenie całej Europy.

Z czego składa się system eCall?

Każde moduł eCall montowany w samochodzie jest wyposażony w odbiorniki GPS i Galileo, które pozwolą na lokalizację pojazdu. Oprócz tego znajduje się w nim nadajnik z antenką i wbudowaną karta SIM do przesyłania danych i połączeń głosowych z centralą alarmową.

Całość jest sprzężona z czujnikami wyzwolenia poduszek powietrznych i zapięcia pasów. Nad wszystkimi urządzeniami czuwa jednostka sterująca.

Do czego służy system eCall?

Urządzenie pozwala wezwać pomoc w razie wypadku drogowego na dwa sposoby: automatycznie lub manualnie.

Jeśli dojdzie do zdarzenia, które wyzwoliło poduszki powietrzne, nastąpi automatyczne połączenie z numerem 112. Takie połączenie można wywołać również ręcznie po wciśnięciu odpowiedniego przycisku. Osoby znajdujące się w samochodzie będą mogły podczas rozmowy przekazać dalsze informacje dotyczące wypadku.

Jakie dane przekazuje system eCall?

Operator w centrali otrzymuje pakiet najważniejszych informacji:

  • Czas zdarzenia
  • Numer VIN pojazdu
  • Rodzaj zasilania (diesel, benzyna, elektryczny)
  • Położenie samochodu
  • Liczba pasażerów na podstawie zapiętych pasów

Takie informacje często pozwalają przyspieszyć akcję ratunkowa. System ma zapewniać pełną prywatność, a dane z monitoringu GPS nie mogą służyć śledzeniu kierowcy czy analizowaniu jego stylu jazdy. Korzystanie z systemu eCall jest bezpłatne i nie wymaga rejestrowania się ani wykupywania dodatkowego abonamentu.

***

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Sezon na opony
      Sezon na opony
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      27
      Super
      relevant
      4
      Hahaha
      haha
      2
      Szok
      shock
      0
      Smutny
      sad
      0
      Zły
      angry
      1
      Lubię to
      like
      Super
      relevant
      34
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na