Te części psują się nawet wtedy, gdy auto stoi. Ważniejszy wiek czy przebieg?

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

Te części trzeba wymieniać regularnie
Te części trzeba wymieniać regularnieInteria.plInformacja prasowa (moto)
  • Niektóre elementy pojazdu psują się wraz z wiekiem
  • O czym warto pamiętać przygotowując pojazd na sezon letni?
  • Co ile wymieniać rozrząd, olej czy opony, by nie narażać się na spore wydatki i nagłe awarie?
Niektórzy jeżdżą tylko sporadycznie, więc wydaje im się, że samochód nie wymaga serwisu. Niestety część elementów traci swoje właściwości wraz z wiekiem, więc nawet jeśli auto jest prawie nieużywane, o niektórych wymianach wciąż trzeba pamiętać - wyjaśnia Adam Lehnort, ekspert ProfiAuto.

Jeździsz rzadko? Musisz częściej wymieniać olej

Jak często należy wymieniać olej?
Jak często należy wymieniać olej?Piotr Mecik/East NewsAgencja SE/East News

AdBlue tylko na rok, czyli problem współczesnych Diesli

Jeśli kierowca nie jeździ zbyt dużo, lepiej nie nalewać większej ilości jednorazowo, tylko mniej więcej taką, jaka jest potrzebna. To jednak wymaga obserwacji auta i pewnego doświadczenia - tłumaczy Adam Lehnort.

Płyn hamulcowy co dwa lata

Płyn hamulcowy jest higroskopijny czyli "pije wodę"
Płyn hamulcowy jest higroskopijny czyli "pije wodę"INTERIA.PL

Pasek rozrządu co pięć lat

Padek rozrządu starzeje się nawet jeśli auto nie jeździ
Padek rozrządu starzeje się nawet jeśli auto nie jeździINTERIA.PL

Pasek osprzętu - wymieniamy również co pięć lat

Płyn chłodniczy co 5-6 lat

Płyn chłodniczy z czasem traci właściwości antykorozyjne. Efekt to np rozszczelnienia chłodnicy
Płyn chłodniczy z czasem traci właściwości antykorozyjne. Efekt to np rozszczelnienia chłodnicyINTERIA.PL

Opony co 10 lat, ale zimowe zużyją się szybciej

Opony również stażeją się bez względu na liczbę przejechanych kilometrów
Opony również stażeją się bez względu na liczbę przejechanych kilometrówINTERIA.PL

Tego się nie robi, a powinno

Twoje auto ma kilkanaście lat? Nie ma gwarancji, że w czasie wypadku poduszki powietrzne zadziałają prawidłowo
Twoje auto ma kilkanaście lat? Nie ma gwarancji, że w czasie wypadku poduszki powietrzne zadziałają prawidłowoINTERIA.PL
Dobrym przykładem mogą być płyn do układu wspomagania, który wymienia się z reguły podczas napraw, czy też przewody hamulcowe - zarówno giętkie, jak i sztywne. W ocenie mechaników giętkie powinno się wymieniać co 5-7 lat, ponieważ guma parcieje. Sztywne wytrzymują dłużej, jednak nierzadko po 10-15 latach nadają się do wymiany, co łatwo zauważy mechanik lub diagnosta podczas badania technicznego - podkreśla Adam Lehnort.
Moto flesz. Odcinek 35. Nowości: Lexus RZ, BMW serii 7 i Mercedes EQS SUVINTERIA.PL