Opony. Niby prosta, a bardzo skomplikowana sprawa
O ile sprawdzanie głębokości bieżnika u wielu kierowców stało się już nawykiem, to szersze kontrolowanie opon jeszcze na dobre nie zadomowiło się w świadomości kierujących.
Sprawdź dlaczego warto kontrolować stan całego swojego auta.
Statystyki wypadków przeprowadzane przez Policję pokazują, że np. w 2011 r. stan techniczny pojazdu był przyczyną 80 wypadków drogowych, w których zginęło 5 osób, a rannych zostało 97 osób. Przyczyną ponad połowy tych wypadków były braki w oświetleniu, a kolejnych 22,5% niesprawność układu hamulcowego. Trójkę najczęstszych przyczyn tych wypadków zamykają właśnie braki w ogumieniu (16,3%). Rannych zostało wówczas 25 osób. Liczby te może i nie są wysokie, ale w większości wypadków można było ich uniknąć. Jak to zrobić? O tym przeczytasz poniżej.
Prawidłowo dobrane, zamontowane i kontrolowane opony mogą bardzo długo służyć kierowcy.
Sprawdzanie opon - od czego zacząć?
Wszystkim klientom pytającym o podstawowe zasady używania opon mówimy, aby nie używali wyposażenia, które liczy sobie więcej niż 10 lat - mówi Filip Fischer, kierownik Działu Obsługi Klienta Oponeo.pl - Na takich oponach oczywiście da się jeździć, ale podróżowanie na nich niesie ze sobą duże ryzyko - tłumaczy.
Jak sprawdzić wiek opony? Na boku opony znajduje się napis DOT, a po nim cyfry. Ostatnie 4 cyfry tego kodu to wyznaczenie daty produkcji opony.
Np. DOT J3EX 4208 to opona wyprodukowana w 42 tygodniu 2008 roku.
Oprócz sprawdzania głębokości bieżnika bardzo ważna jest też regularna kontrola ciśnienia (tj. co 2 tygodnie). Trzeba także regularnie sprawdzać stan techniczny opony (wygląd bieżnika), ale i auta. Pamiętaj, że minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. W przypadku opon letnich warto jednak zmienić opony, gdy bieżnik ma głębokość 3 mm, bo już wtedy ma znacznie ograniczone osiągi.
Bieżnik opony zimowej traci swoje właściwości też już na poziomie 3, a nawet 4 mm. Ciśnienie opon najlepiej jest sprawdzać rano lub po min. 30-minutowym postoju. Przestrzegaj ciśnienia zalecanego przez producenta.
Jeśli nie masz czasu na regularną kontrolę opon, to postaraj się obejrzeć je dokładnie gdy:
- często jeździsz z dużymi obciążeniami,
- masz podejrzenie uszkodzenia, bo otarłeś bok opony, najechałeś na jakiś przedmiot, krawężnik, dziurę w jezdni. Dlaczego? Silne uderzenie opony o krawężnik, krawędź dziury może spowodować zerwanie osnowy opony, czyli osłabienie jej szkieletu. W miejscu takiego uszkodzenia pojawia się bąbel, który może pęknąć w czasie jazdy i spowodować gwałtowny spadek ciśnienia w oponie a dalej utratę panowania nad pojazdem.
Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach uchroni oponę przed wieloma uszkodzeniami.
Co sprawdzić przy samodzielnym przeglądzie opon?
1. Sprawdź czy w bieżniku opony nie zalegają kamienie. Możesz je usunąć, ale tylko nieostrym narzędziem.
2. Sprawdź oponę pod względem uszkodzeń eksploatacyjnych.
Czym są uszkodzenia eksploatacyjne? To takie uszkodzenia, które powstają w trakcie eksploatacji opony.
Jak je sprawdzić? Zbadaj czy powierzchnia opony jest wolna od ciał obcych (np. gwoździ), czy nie jest przecięta lub nie ma ubytków w budowie, czy nie jest rozerwana, czy bieżnik i każdy inny element opony pozostają na swoim miejscu i mają odpowiedni wygląd, czy opona nie ma wybrzuszeń i nieregularności i, przede wszystkim, czy bieżnik opony zużywa się równomiernie.
Jak się objawiają? W przypadku uszkodzeń eksploatacyjnych wskazówką dla kierowców może być ściąganie auta na boki lub drżenie kierownicy. Najczęstszą przyczyną uszkodzeń eksploatacyjnych jest niewłaściwy poziom ciśnienia w oponach, nieprawidłowy montaż opon, zły dobór i montaż felg. Przecięcia, uszkodzenia przez środki chemiczne i oleje, odseparowanie bieżnika, rozwarstwienia gumy od razu dyskwalifikują oponę z dalszej eksploatacji.
Uwaga! Pamiętaj, żeby nie naprawiać opon samodzielnie. Jeśli zauważyłeś jakąś nieprawidłowość udaj się do zakładu wulkanizacyjnego na profesjonalny przegląd opon.
Powodem uszkodzeń eksploatacyjnych może być niewłaściwy dobór i montaż felgi.
Czym są uszkodzenia fabryczne? To takie uszkodzenia, których źródłem jest wadliwy proces produkcyjny. Do uszkodzeń fabrycznych zaliczyć też można oczywiście występowanie (jeszcze przed jazdą) wszelkiego rodzaju ciał obcych w oponach.
Kiedy je sprawdzić?
- w ruchu: zwróć uwagę czy toczenie opon powoduje mocne wibracje, hałas, drżenia kierownicy (objawy niejednorodności opony), zwiększone zużycie paliwa. Zwróć też uwagę na to czy samochód nie ma tendencji do znoszenia w prawo lub w lewo (kolejny objaw niejednorodności opony).
- na postoju: czy są trudności z wyważeniem opony, czy bieżnik opony, łożyska i elementy zawieszenia nienaturalnie szybko się zużywają (są to objawy niewyrównoważenia opony, które powinien zauważyć wulkanizator lub mechanik).
Niezauważone uszkodzenia fabryczne i eksploatacyjne opon prowadzą często do konieczności wymiany opon czy elementów zawieszenia auta, ale w skrajnych wypadkach do niebezpiecznego wystrzału opony w trakcie jazdy. Regularne kontrole oraz dbałość zarówno o samochód, jak i opony mocno zmniejszy ryzyko wystrzału opony.