Systemy nie zawsze pomogą

W kopnym śniegu powinno się wyłączyć TCS, aby móc sprawnie ruszyć.
W kopnym śniegu powinno się wyłączyć TCS, aby móc sprawnie ruszyć.Ford

ABS

  • LIŚCIE NA DRODZE. Lepszym rozwiązaniem byłoby hamowanie z zablokowaniem kół, aby koła przetarły liście i złapały kontakt z asfaltem.
  • KOPNY PIACH. Zablokowanie kół stworzyłoby klin z piachu przed kołami, co wspomogłoby hamowanie (poprzez wkopanie się kół).
  • CZYSTY LÓD. Jeżeli przyczepność jest naprawdę minimalna, to ABS zmniejsza siłę hamowania do tego stopnia, że auto praktycznie nie zwalnia. Lepiej byłoby zablokować koła i czekać do zatrzymania.
  • NIERÓWNA NAWIERZCHNIA, ZUŻYTE AMORTYZATORY. Jeżeli koło podskakuje i traci kontakt z drogą, to ABS całkowicie "odpuszcza" hamulec. Korzystniejsze byłoby zablokowanie kół (koło dotykając drogi już by hamowało).

ESC (ESP)

  • PODSTEROWNOŚĆ. Wprawdzie ESC dobrze radzi sobie z poślizgiem nadsterownym, to jednak ma ograniczony wpływ na poślizg podsterowny, a więc wyjeżdżanie przodem z zakrętu. Wynika to z prostego faktu: poślizg podsterowny jest zawsze wynikiem zbyt szybkiego wjechania w zakręt. Jeżeli prędkość będzie większa od możliwej do utrzymania w zakręcie, to ESC nie zdoła utrzymać auta na drodze.
  • ZASKOCZENIE. W przypadku kierowcy, który sam postanawia kontrolować poślizg, niespodziewana interwencja systemu może skierować auto na niezamierzony tor jazdy.

TCS – kontrola trakcji

  • KOPNY ŚNIEG. Efektywnym sposobem na ruszenie byłoby dopuszczenie do pewnego poślizgu kół i wyrzucenia sypkiego śniegu spod kół. W takiej sytuacji należy skorzystać z wyłącznika TCS.

Start-stop

  • PO FORSOWNEJ JEŹDZIE. Jeżeli jechaliśmy z dużą prędkością lub dynamicznie, to przed wyłączeniem silnika z turbo należałoby go schłodzić. Niestety, wiele aut z system start-stop gasi silnik nawet w takiej sytuacji. Jest to niekorzystne, i dlatego, jeżeli już mamy takie rozwiązanie w aucie, to przy dynamicznej jeździe warto zdezaktywować przyciskiem system start-stop. Silne rozgrzanie oleju występuje po jeździe autostradowej lub szosowej z większym obciążeniem (np. powyżej 120 km/h). Chłodzenie polega na pozostawieniu go w pracy na wolnych obrotach przez ok. minutę.

Poduszki powietrzne

Zobacz również:

    • SAMOCZYNNE WYZWOLENIE. Najgorsze są sytuacje, w których poduszki uruchamiają się bez wyraźnej przyczyny lub w sytuacji, gdy stanowi to zagrożenie. Teoretycznie system wyzwalania airbagów ma tyle zabezpieczeń, że nie powinno dojść do samoczynnego uruchomienia poduszek w aucie z wyłączonym zapłonem. Jednak sporadyczne wypadki się zdarzają. Dlatego w aucie z airbagami nie należy pozwalać dzieciom na zabawę w samochodzie. Nie należy pić z butelki, siedząc w miejscu, gdzie są poduszki czołowe. Nie powinno się też schylać na mniej niż 30 cm od poduszki. Np. gdy stojąc na światłach kierowca chce zawiązać sznurowadła, a w jego stojące auto uderzy inny samochód, to istnieje ryzyko poważnych obrażeń (prędkość poduszki to ponad 300 km/h).