Sprzęgło, hamulec, gaz. Układ pedałów w samochodzie musi znać każdy kierowca

Oprac.: Jakub Laskowski

Początkujący kierowcy powinni jak najszybciej zapamiętać układ pedałów w samochodzie i nauczyć się prawidłowego operowania sprzęgłem, hamulcem oraz gazem. Prawidłowa technika naciskania pedałów jest kluczowym elementem bezpiecznego poruszania się pojazdem.

Układ pedałów w samochodzie to podstawowa wiedza, jaką nabywamy na kursie jazdy
Układ pedałów w samochodzie to podstawowa wiedza, jaką nabywamy na kursie jazdyNational Motor Museum/Image State/East NewsEast News
  • Osoby, które dopiero rozpoczynają naukę jazdy, mogą mieć niemałe problemy z zapamiętaniem układu pedałów i ich prawidłowym operowaniem.
  • Pedały nie mają być punktem oparcia i należy je naciskać najszerszą częścią stopy.
  • Wielu kierowców zadaje zasadne pytanie, czy kolejność pedałów w samochodzie z kierownicą po prawej stronie różni się od standardowego układu.

Układ pedałów w samochodzie

W samochodzie z manualną skrzynią biegów znajdują się trzy pedały, z których kierowca korzysta, żeby poruszać się pojazdem. Po lewej stronie jest sprzęgło, pośrodku hamulec, a po prawej gaz. Układ ten jest niezmienny, niezależnie od marki i modelu auta. Dla doświadczonego kierowcy kolejność pedałów w samochodzie jest rzeczą oczywistą i intuicyjną. Jednak osoby, które dopiero rozpoczynają naukę jazdy, mogą mieć niemałe problemy z zapamiętaniem układu pedałów i ich prawidłowym operowaniem.

Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, którą nogą obsługujemy pedały w samochodzie. Lewą nogą operujemy sprzęgłem, zaś prawą gazem i hamulcem. Należy pamiętać, że naciskając na pedał gazu lub hamulca, powinno się trzymać piętę opartą o podłogę. Tak samo w przypadku przemieszczania stopy między tymi pedałami. Dzięki temu łatwiej jest dobierać odpowiednią siłę docisku. Pedały nie mają być punktem oparcia i należy je naciskać najszerszą częścią stopy.

Jak używać pedału sprzęgła, hamulca i gazu?

Znamy już układ pedałów w samochodzie. Kolejna kwestia dotyczy ich prawidłowego użytkowania. O czym należy pamiętać?

  1. Sprzęgło to jeden z najważniejszych podzespołów w samochodzie. Z tego pedału korzystamy przy wprowadzaniu auta w ruch, zmianie biegów i w końcowej fazie hamowania. W samochodach z manualną skrzynią biegów, pedał sprzęgła znajduje się po skrajnie lewej stronie z punktu widzenia kierowcy i obsługiwany jest wyłącznie lewą nogą. W czasie jazdy nie należy trzymać nogi na sprzęgle i nie przytrzymać go zbyt długo przy ruszaniu i zmianie biegów, gdyż może to prowadzić do szybkiej awarii.
  2. Hamulec gwarantuje nam bezpieczeństwo na drodze. Naciskamy go prawą nogą, opierając piętę na podłodze. Jak prawidłowo hamować? Korzystanie z pedału hamulca powinno być dostosowane do sytuacji. W przypadku standardowego hamowania należy stopniowo coraz mocniej dociskać pedał. Hamowanie powinno być płynne i nie stanowić zagrożenia dla innych uczestników ruchu. Wyjątkiem jest hamowanie awaryjne, gdy wymaga tego sytuacja na drodze.
  3. Gaz jest najbardziej wysuniętym na prawo pedałem. Obsługujemy go tą samą nogą co hamulec. Należy używać go ostrożnie. Zbyt mocne naciśnięcie gazu sprawi, że samochód ruszy zbyt gwałtownie i możemy stracić nad nim kontrolę.

Pedały w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów

Samochody z automatyczną skrzynią biegów mają tylko dwa pedały. Szerszy, po lewej stronie to hamulec, zaś węższy po prawej - gaz. Podstawowa zasada dotycząca jazdy „automatem” dotyczy operowania pedałami tylko prawą nogą. Często zapominają o tym kierowcy, którzy przesiadają się z samochodu z manualną skrzynią biegów. W poszukiwaniu sprzęgła wciskają pedał hamulca lewą nogą. Ten bezwarunkowy odruch może stwarzać niebezpieczne sytuacje na drodze - ponieważ hamulec w samochodach z "automatem" jest szerszy, możemy zahaczyć o niego stopą i doprowadzić do nagłego zatrzymania.

Jaki jest układ pedałów w samochodzie angielskim?

Wielu kierowców zadaje zasadne pytanie, czy kolejność pedałów w samochodzie z kierownicą po prawej stronie różni się od standardowego układu. Rozkład poszczególnych pedałów w tzw. „angliku” (od lewej: sprzęgło, hamulec, gaz) jest identyczny jak w wersji kontynentalnej.

Kierowca Pandy pomylił pedały, wbił pieszego pod busaCzwórka
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas