Sprzedałeś auto i nie powiedziałeś całej prawdy? Kupujący ma na ciebie sposób

Od 1 stycznia 2023 r. zmieniły się przepisy dotyczące rękojmi. Zmiany wprowadziły większą ochronę dla kupujących, co jest istotne w przypadku zakupu używanych samochodów. Sprawdzamy, co się zmieniło.

Wprowadzone wraz z początkiem roku zmiany przepisów dotyczących rękojmi mają zwiększyć ochronę kupujących.
Wprowadzone wraz z początkiem roku zmiany przepisów dotyczących rękojmi mają zwiększyć ochronę kupujących. 123RF/PICSEL

Nowelizacja przepisów weszła w życie 1 stycznia 2023 roku. Wprowadzono dużo zmian dotyczących ochrony osób starszych, zakupu towarów online oraz nabywania usług cyfrowych. Kluczowa zmiana dotyczy również rękojmi, która przestaje obowiązywać, podobnie jak "wada fizyczna" i "wada prawna".

Rękojmia znika z przepisów od stycznia 2023 r.

Nowelizacja przepisów wprowadziła do ustawy o prawach konsumentów zapisy z Kodeksu cywilnego. Ustawodawcy wprowadzili zmiany w przepisach, które zostały wymuszone przez unijną dyrektywę. Zamiast "rękojmi" pojawiła się "odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową".

Konsument, który nabył wadliwy towar może żądać jego naprawy lub wymiany. W sytuacji, gdy sprzedawca odmówi powyższych czynności, w kolejnym kroku może się domagać częściowego lub całkowitego obniżenia ceny.

Sprzedawca odpowiada przez 2 lata za towar

Kolejna zmiana dotyczy terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu Do tej pory obowiązywał rok, ale zgodnie z nowymi przepisami - termin wydłużono do dwóch lat od daty wydania towaru. Po 1 stycznia przedsiębiorca ma 14 dni (zamiast 30) na udzielenie odpowiedzi konsumentowi.

Zmiany w przepisach wydłużyły roszczenie o usunięcie wady lub wymianę. Od stycznia przedawnienie nie następuje po upływie roku, ale zaczynają obowiązywać ogólne terminy przedawnienia roszczeń. W niektórych przypadkach sprzedawca odpowiada nawet po sześciu latach.

Brak zgodności towaru z umową - kiedy nie obowiązuje?

Nowe przepisy przewidują jeden wyjątek, w którym, sprzedawca nie będzie odpowiadał za brak zgodności towaru z umową. Chodzi o sytuację, w której przed transakcją klient zostanie poinformowany, że cecha towaru odbiega od deklarowanej na opakowaniu lub reklamie, a konsument taką informację przyjmie i zaakceptuje.

W zapisach dotyczących zakupu używanego towaru usunięto zapis o możliwości skrócenia przez sprzedawcę okresu rękojmi dla towarów używanych. To istotna informacja dla klientów kupujących samochód używany. Znowelizowany kodeks cywilny zapewnia odpowiedzialność sprzedawcy wobec konsumenta przez dwa lata od momentu wydania towaru.

Domniemanie wady fizycznej po roku

Co więcej, jeśli wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania towaru (np. samochodu), domniemywa się, że istniała (wada lub jej przyczyna) w momencie sprzedaży. Kodeks cywilny zalicza cztery przypadki, w których występują wady fizyczne. Nowe przepisy stanowią:

"Wada polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;

2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;

3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;

4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym."

"Kupujący zapoznał się ze stanem pojazdu" w umowie nie wystarczy

Nowe przepisy w lepszy sposób zabezpieczają kupującego przed zatajeniem wad samochodu. Jednak trzeba zachować w tym zakresie zdrowy rozsądek. Niektóre wady mogą wynikać ze zużycia samochodu oraz długiego okresu eksploatacji. Trudno oczekiwać, żeby po dwóch latach sprzedawca miał wymieniać niektóre elementy lub odpowiadać np. za korozję. W takiej sytuacji sprzedawca nie poniesie konsekwencji.

Umyślne zatajenie wad o wypadkowej przeszłości samochodu, która wpłynie na bezpieczeństwo użytkowania przez następne lata zabezpiecza interesy klienta. W tej sytuacji, nawet po dwóch latach, może się domagać zwrotu pieniędzy.

Nowelizacja przepisów weszła w życie 1 stycznia 2023 roku.Jacek Dominski/REPORTEREast News
Konsument, który nabył wadliwy towar może żądać jego naprawy lub wymiany.yaalan123RF/PICSEL
Jeśli sprzedawca odmówi przeprowadzenia naprawy lub wymiany produktu, konsument może domagać się częściowego lub całkowitego obniżenia ceny.123RF/PICSEL

***

Moto Flesz - odcinek 76. Drożejąca autostrada A4, kto produkuje najwięcej aut na świecie?INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas