Sposoby na bezpieczne drogi

Zmusić kierowcę do spokojnej jazdy i zminimalizować prawdopodobieństwo wypadku - temu służą nowoczesne rozwiązania stosowane przez drogowców.

Zegary przy sygnalizatorze odliczają czas do zmiany świateł z zielonego na czerwone lub odwrotnie.
Zegary przy sygnalizatorze odliczają czas do zmiany świateł z zielonego na czerwone lub odwrotnie.Motor

Specjalnie oświetlone przejścia

Pieszy po zmroku przechodzący przez pasy, nawet w miejscu oświetlonym tradycyjnymi latarniami, bywa słabo widoczny lub zauważany przez kierowcę zbyt późno. W takich warunkach może dojść do wypadku. Pewnym rozwiązaniem jest instalowanie specjalnych lamp, które bardzo mocno oświetlają przejście dla pieszych, przez co człowiek jest widoczny z daleka, a kierowca ma szansę w porę zahamować.

Zielona fala

Odpowiednio skonfigurowana sygnalizacja świetlna ma ograniczyć korki i zapewnić płynną jazdę. Jej pracą steruje komputer, biorąc pod uwagę natężenie ruchu, priorytet dla danych ulic czy porę dnia. Taka sygnalizacja zmusza kierowców do jazdy zgodnie z przepisami.

Jeśli przekroczą prędkość, będą musieli zatrzymywać się przed każdym sygnalizatorem, aby za chwilę ruszyć.

Fotoradar rejestrujący przejazd na czerwonym świetle

Jednym z najbardziej niebezpiecznych zachowań na drodze jest przejeżdżanie na czerwonym świetle. Dotychczas to policjant stał w okolicy połączenia dróg i zatrzymywał za niebezpieczny manewr. Coraz częściej funkcjonariusza zastępują fotoradary. Aparat uaktywnia się po zapaleniu czerwonego światła i po przekroczeniu linii zatrzymania (ruch wykrywa zatopiona w asfalcie pętla indukcyjna).

Śluza rowerowa

Śluza to miejsce między sygnalizatorem a linią zatrzymania dla samochodów, gdzie rowerzyści mogą ustawić się przed innymi pojazdami na całej szerokości pasów ruchu. Dzięki temu mają być lepiej widoczni w czasie oczekiwania na zmianę świateł. Z punktu widzenia kierowców rozwiązanie jest dość dyskusyjne.

Rondo turbinowe

Rondo turbinoweMotor

W teorii zastąpienie tradycyjnego skrzyżowania dróg rondem powinno zapewnić sporą przepustowość, a przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo w miejscu połączenia ulic. W praktyce jednak dość często dochodzi do stłuczek - to wina kierowców, którzy chcąc opuścić rondo zajeżdżają innym drogę. Rozwiązaniem takiej sytuacji jest coraz popularniejsze rondo turbinowe, z wyznaczonymi pasami ruchu, które kierują do odpowiedniego zjazdu. Jeśli kierowca zwraca uwagę na linie poziome, podczas zjazdu z ronda nie powinno dojść do kolizji.

Tablice ektroniczne

Informują nie tylko o pogodzie czy warunkach na drodze. Mogą także wskazywać miejsce ważenia pojazdów ciężarowych czy zwracać uwagę na przekroczenie prędkości przez dany pojazd wraz z podaniem jego numeru rejestracyjnego.

Specjalne rodzaje nawierzchni

Drogowcy wciąż eksperymentują z nowymi nawierzchniami. Mogą one wytrzymywać większe obciążenia (np. bitufor), co zapobiega powstawaniu kolein, lub oferują lepszą przyczepność, skracają drogę hamowania i powodują zmniejszenie hałasu (tzw. gumo-asfalt).

Znaki elektroniczne

Na drogach coraz częściej można spotkać znaki elektroniczne. W odróżnieniu od tradycyjnych, oferują one zmienną treść, np. pokazują ograniczenie prędkości podczas deszczu, natomiast przy suchym asfalcie są wyłączone.

Radarowe spowalniacze

Zbyt szybka jazda w okolicy przejść dla pieszych czy skrzyżowań to spory problem. Drogowcy jednak potrafią ostudzić zapędy piratów drogowych, łącząc radar z sygnalizacją świetlną. Jeśli urządzenie wykryje, że pojazd porusza się zbyt szybko, zapala się czerwone światło na najbliższym sygnalizatorze.

Zegary przy sygnalizatorze

Zegary odliczają czas do zmiany świateł z zielonego na czerwone lub odwrotnie. Dzięki temu kierowca wie, kiedy przygotować się do ruszenia oraz czy zdąży jeszcze przejechać przez dane skrzyżowanie nie łamiąc przepisów.

Sebastian Sulowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas