Skuteczne sposoby na zaparowane szyby

Szczególnie zimą, ale także wiosną i jesienią, problem notorycznie zaparowanych szyb dotyka wiele aut. Podpowiadamy, jak walczyć z tą przypadłością.

Jeżeli w powietrzu znajdującym się w samochodzie krąży dużo wilgoci, to w zetknięciu z zimną powierzchnią szyby może dochodzić do jej kondensacji. Dzieje się tak, gdy temperatura wewnątrz auta jest blisko tzw. punktu rosy, a więc zjawisko pojawia się głównie, gdy we wnętrzu auta jest relatywnie zimno. Jeżeli problem utrzymuje się przez dłuższy czas w trakcie jazdy, to warto sprawdzić, czy nie przyczynia się do tego wilgoć nagromadzona w aucie.

Pierwszy winowajca

Zabrudzony i nierzadko przemoczony filtr kabinowy to jeden z podstawowych czynników mających wpływ na nagromadzenie się wilgoci we wnętrzu samochodu. Nawet producenci nie zalecają częstszej wymiany tego filtra niż raz na dwa lata i stąd wielu kierowcom zdarza się do niego zaglądać nie częściej niż co kilka lat. W efekcie na wlocie powietrza do układu przewietrzania tkwi element przypominający w działaniu mokrą szmatę.

Reklama

Jeżeli nie pamiętamy, kiedy wymieniany był filtr kabinowy, warto zacząć właśnie od jego zmiany na nowy. Warto dopłacić za filtr z węglem aktywowanym, który bardzo skutecznie usuwa nieprzyjemne zapachy. Wymiana zwykle nie jest trudna, przy czym czasami wymaga użycia podstawowych narzędzi. W zależności od modelu, filtr umieszczony jest albo w podszybiu i dostępny od strony komory silnikowej, albo w desce rozdzielczej z dostępem od strony schowka po stronie pasażera. Filtr najlepiej wymieniać właśnie przed zimą, gdy nagromadzone jest w nim sporo liści i gnijących pyłków roślin.

Co gromadzi wilgoć

Innym powodem ciągłego parowania szyb może być zaleganie wilgoci we wnętrzu. Paradoksalnie najczęściej powodem tego jest... brud w aucie. Kurz i piasek skutecznie akumulują wilgoć i dlatego jej usuwanie warto zacząć właśnie od dokładnego posprzątania i odkurzenia wnętrza.

W wielu egzemplarzach aut, szczególnie tych starszych niż 10 lat, pojawiają się regularne przecieki wody do wnętrza. Spływa ona po słupkach i gromadzi się na podłodze, pod tapicerką. Najczęstsze miejsca powstawania nieszczelności to okolice szyb, uszczelki drzwiowe oraz chwyt powietrza z podszybia. Często podejrzane są też zablokowane odpływy wody z szyberdachu oraz podszybia, powodujące przelewanie się wody górą. Wykrycie tych miejsc wymaga nieco nakładu pracy: jedna osoba leje wodą po podejrzanych punktach, a druga obserwuje przecieki wewnątrz.

ZAPAROWANE SZYBY: CO WARTO SPRAWDZIĆ

DROŻNOŚĆ ODPŁYWU WODY

Zanieczyszczenie odpływów pod podszybiem to jedna z częstszych przyczyn parowania szyb - gromadząca się woda przez filtr kabinowy może dostać się do wnętrza. Warto usunąć zgromadzony brud.

STAN FILTRA KABINOWEGO

Zapchany, zawilgocony filtr przeciwpyłkowy to najczęstsza przyczyna parowania szyb, nawet przy włączonej klimatyzacji. Warto regularnie go kontrolować i w razie potrzeby (a najlepiej raz do roku) wymieniać. Operacja nie jest trudna - lokalizację i procedurę wymiany można znaleźć na stronach internetowych producentów filtrów. Sam filtr kosztuje kilkadziesiąt złotych.

Lokalizacja filtra kabinowego

PODSZYBIE

m.in.: Audi A3 I, Skoda Octavia I, VW Golf VI, BMW serii 3 E46, Ford Focus I, Ford Mondeo III, Opel Vectra C

ZA SCHOWKIEM PASAŻERA

m.in.: Renault Laguna II, Toyota Yaris I i II

POD SCHOWKIEM PASAŻERA

m.in.: Fiat Grande Punto, Opel Astra II, Renault Megane II, Renault Scenic, Skoda Fabia I, VW Polo 9N, Skoda Octavia II, VW Golf V, Toyota Corolla IX, Volvo S80

W OKOLICY PEDAŁU GAZU

m.in.: Citroen C5 I, Ford Focus, Peugeot 407

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Magdziak, archiwum; "Motor" 49/2017

Wymiana filtra kabinowego – PORADY

20 typowych błędów kierowców – EKSPLOATACJA

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama