Sezon zmiany opon w pełni Czy warto wybrać opony całoroczne zamiast letnich?
Czy opłaca się kupować opony całoroczne? Takie rozwiązanie ma swoje zalety i wady, a wszystko zależy od tego, gdzie i kiedy oraz jak dużo jeździsz. A co o oponach wielosezonowych mówią eksperci?
Spis treści:
Opony całoroczne czy też wielosezonowe lub all-season przeżywają rozkwit. Produkują je już niemal wszystkie marki, w tym premium. Technologia ich wykonania znacznie się poprawiła, dzięki czemu stały się bardziej zaawansowane i dla kierowców, którzy nie wymagają od opon topowych osiągów będą dobrym rozwiązaniem, oczywiście pod pewnymi warunkami.
Jak wybrać oponę wielosezonową?
Przede wszystkim warto szukać tych z symbolem płatka śniegu na tle trzech górskich szczytów (3PMSF). Oznacza on, że opona ma homologację zimową i jako taka może być traktowana - to ważne nie tylko z uwagi na bezpieczeństwo jazdy w zimie, ale też z powodu przepisów. Wybierając się np. do Niemiec czy Czech w sezonie zimowych na oponach mających jedynie oznaczenie M+S, można dostać mandat (na drogach, gdzie zimówki są wymagane). Do tego mogą dojść problemy z samą jazdą, kiedy faktycznie spadnie śnieg. Opony o zbyt twardej mieszance i niewielu nacięciach (lamelach) mogą sobie z warunkami typowo zimowymi nie poradzić, bo być może bliżej im do opon letnich niż zimowych.
Opony całoroczne - opinie ekspertów
Jak mówi Piotr Sarnecki z Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego "Kupując nowe opony i zastanawiając się czy wybrać opony sezonowe czy całoroczne powinniśmy przede wszystkim rozważyć nasze indywidualne potrzeby. Najlepiej skonsultujmy się doradcą serwisowym w profesjonalnym warsztacie oponiarskim. Ważne jest jak często użytkujemy auto i w jakich warunkach najczęściej jeździmy. Jeżeli zarówno w pierwszej, jak i drugiej połowie roku często pokonujemy długie trasy, a nasz samochód jest większy niż kompakt - lepiej zaopatrzmy się w dwa komplety opon. Będą one bardziej ekonomicznym i bezpieczniejszym rozwiązaniem".
Warto pamiętać, że opony wielosezonowe stanowią kompromis. Nie są tak dobre latem jak opony letnie i tak sprawne zimą jak opony zimowe. Będą jednak na pewno lepsze od zimowych latem i letnich zimą. Są szczególnie polecane tym kierowcom, którzy jeżdżą mniejszymi autami, głównie po mieście i preferują spokojny styl jazdy. Do tego dochodzi pokonywany rocznie dystans. Korzystanie z jednych tylko opon wielosezonowych sprawia, że zużywają się one szybciej - może się więc okazać, że już np. po roku-dwóch trzeba je będzie wymienić. Ze względu na bardziej miękką mieszanką szybciej ścierają się latem podczas wysokich temperatur, szczególnie podczas jazdy z wyższymi prędkościami i "na limicie" przyczepności. Kto przyjmuje tego typu styl jazdy może być pewien, że latem oznacza to szybkie zużywanie się opony całorocznej.
Opony całoroczne - zalety
Oczywiście, są też plusy. Mając jeden komplet opon nie musimy martwić się o przechowywanie kolejnego, do tego zaoszczędzimy na wizytach w serwisie przed sezonem zimowych i letnim. Mimo to warto pamiętać, żeby minimum raz w roku kontrolować stan ogumienia w serwisie, a najlepiej raz w miesiącu sprawdzać ciśnienie opon, od którego w dużej mierze zależą nie tylko bezpieczeństwo jazdy, ale i np. zużycie paliwa oraz samych opon.
Opony całoroczne - kto powinien je wybrać?
Opony wielosezonowe sprawdzą się w przypadku kierowców jeżdżących niewiele, głównie po mieście i w mniejszych, lżejszych samochodach. Nie jest to dobry wybór dla osób, które często poruszają się po autostradach i wymagają od ogumienia topowych właściwości w każdych warunkach. Decydując się na zakup opony całorocznej warto skupić się na renomowanych markach, a nie szukać tańszych, chińskich zamienników.