Sezon zmiany opon w pełni Czy warto wybrać opony całoroczne zamiast letnich?

Czy opłaca się kupować opony całoroczne? Takie rozwiązanie ma swoje zalety i wady, a wszystko zależy od tego, gdzie i kiedy oraz jak dużo jeździsz. A co o oponach wielosezonowych mówią eksperci?

Czy lepiej jest jeździć na oponach całorocznych, zamiast na letnich?
Czy lepiej jest jeździć na oponach całorocznych, zamiast na letnich?Fot. Piotr JedzuraReporter

Opony całoroczne czy też wielosezonowe lub all-season przeżywają rozkwit. Produkują je już niemal wszystkie marki, w tym premium. Technologia ich wykonania znacznie się poprawiła, dzięki czemu stały się bardziej zaawansowane i dla kierowców, którzy nie wymagają od opon topowych osiągów będą dobrym rozwiązaniem, oczywiście pod pewnymi warunkami.

Jak wybrać oponę wielosezonową?

Przede wszystkim warto szukać tych z symbolem płatka śniegu na tle trzech górskich szczytów (3PMSF). Oznacza on, że opona ma homologację zimową i jako taka może być traktowana - to ważne nie tylko z uwagi na bezpieczeństwo jazdy w zimie, ale też z powodu przepisów. Wybierając się np. do Niemiec czy Czech w sezonie zimowych na oponach mających jedynie oznaczenie M+S, można dostać mandat (na drogach, gdzie zimówki są wymagane). Do tego mogą dojść problemy z samą jazdą, kiedy faktycznie spadnie śnieg. Opony o zbyt twardej mieszance i niewielu nacięciach (lamelach) mogą sobie z warunkami typowo zimowymi nie poradzić, bo być może bliżej im do opon letnich niż zimowych.

Opony całoroczne - opinie ekspertów

Jak mówi Piotr Sarnecki z Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego "Kupując nowe opony i zastanawiając się czy wybrać opony sezonowe czy całoroczne powinniśmy przede wszystkim rozważyć nasze indywidualne potrzeby. Najlepiej skonsultujmy się doradcą serwisowym w profesjonalnym warsztacie oponiarskim. Ważne jest jak często użytkujemy auto i w jakich warunkach najczęściej jeździmy. Jeżeli zarówno w pierwszej, jak i drugiej połowie roku często pokonujemy długie trasy, a nasz samochód jest większy niż kompakt - lepiej zaopatrzmy się w dwa komplety opon. Będą one bardziej ekonomicznym i bezpieczniejszym rozwiązaniem".

Warto pamiętać, że opony wielosezonowe stanowią kompromis. Nie są tak dobre latem jak opony letnie i tak sprawne zimą jak opony zimowe. Będą jednak na pewno lepsze od zimowych latem i letnich zimą. Są szczególnie polecane tym kierowcom, którzy jeżdżą mniejszymi autami, głównie po mieście i preferują spokojny styl jazdy. Do tego dochodzi pokonywany rocznie dystans. Korzystanie z jednych tylko opon wielosezonowych sprawia, że zużywają się one szybciej - może się więc okazać, że już np. po roku-dwóch trzeba je będzie wymienić. Ze względu na bardziej miękką mieszanką szybciej ścierają się latem podczas wysokich temperatur, szczególnie podczas jazdy z wyższymi prędkościami i "na limicie" przyczepności. Kto przyjmuje tego typu styl jazdy może być pewien, że latem oznacza to szybkie zużywanie się opony całorocznej.

Opony całoroczne - zalety

Oczywiście, są też plusy. Mając jeden komplet opon nie musimy martwić się o przechowywanie kolejnego, do tego zaoszczędzimy na wizytach w serwisie przed sezonem zimowych i letnim. Mimo to warto pamiętać, żeby minimum raz w roku kontrolować stan ogumienia w serwisie, a najlepiej raz w miesiącu sprawdzać ciśnienie opon, od którego w dużej mierze zależą nie tylko bezpieczeństwo jazdy, ale i np. zużycie paliwa oraz samych opon.

Opony całoroczne - kto powinien je wybrać?

Opony wielosezonowe sprawdzą się w przypadku kierowców jeżdżących niewiele, głównie po mieście i w mniejszych, lżejszych samochodach. Nie jest to dobry wybór dla osób, które często poruszają się po autostradach i wymagają od ogumienia topowych właściwości w każdych warunkach. Decydując się na zakup opony całorocznej warto skupić się na renomowanych markach, a nie szukać tańszych, chińskich zamienników.

Odświeżone Audi Q7 już w salonachPaweł RygasINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas