Problemy z prześwitem

Stosunkowo mały prześwit to spore prawdopodobieństwo uszkodzenia samochodu. Wyjaśniamy, jak tego uniknąć.

Niektórzy producenci oferują obniżone, sportowe zawieszenie, które nie sprawdza się niestety na naszych drogach.
Niektórzy producenci oferują obniżone, sportowe zawieszenie, które nie sprawdza się niestety na naszych drogach.Motor

Nie tylko sportowe samochody mają problemy z pokonywaniem nierówności i przeszkód na naszych drogach. Stosunkowo mały prześwit mają także "zwykłe" auta, takie jak Skoda Octavia, VW Golf czy Alfa Romeo 159. Sytuacja pogarsza wraz z wiekiem pojazdu, gdy zużywa się zawieszenie.

Aby przywrócić pierwotny prześwit używanego samochodu, należy wymienić komplet amortyzatorów i sprężyn. Nie szukajmy przy tym zestawów tuningowych, tylko fabrycznie nowego, seryjnego kompletu, najlepiej wyprodukowanego przez renomowanego producenta. Dzięki temu nie tylko podniesiemy pojazd o 2-3 cm (wracając do pierwotnego stanu), ale także ograniczymy jego "bujanie się" na nierównościach.

Odczuwalną poprawę przynosi czasem wizyta w zakładzie specjalizującym się w naprawach układów wydechowych. Wymiana wyciągniętych wieszaków układu wydechowego lub odwrócenie źle zamocowanych rury wydechowej sprawi, że przestaniemy zahaczać nimi np. o progi zwalniające, krawężniki czy wystające studzienki kanalizacyjne.

Jeśli chcesz bezpiecznie jeździć po naszych drogach, unikaj samochodów tuningowanych. Niski prześwit, atrakcyjne obniżone zderzaki czy szerokie aluminiowe felgi zupełnie nie sprawdzają się w naszych warunkach.

Jeśli kupujesz fabrycznie nowy samochód, zapytaj sprzedawcę o wersję z możliwie dużym prześwitem. Niektóre firmy (np. VW czy Skoda) mają czasem w ofercie specjalne pakiety "na złe nawierzchnie". Auto w takiej specyfikacji jest zwykle zawieszone wyżej o 2-3 cm, czego na pierwszy rzut oka nie widać, a co może się przydać w naszych warunkach.

Co robić, by nie uszkodzić podwozia

Zwolnij hamulec przed progiem

Przed wjazdem na próg puszczamy hamulec – przód uniesie się i wjedzie łagodniej. Dobrze jest najeżdżać pod lekkim kątem.Motor

Omijaj koleiny

Jedynym skutecznym sposobem na koleiny jest... omijanie ich. W ostateczności można jechać kołami blisko garbu, lub nawet po garbie asfaltu.Motor

Zjeżdżaj hamując

Z chodnika zjeżdżamy bardzo delikatnie, przytrzymując hamulec. Nagły zjazd sprawi, że samochód zakołysze się, a zderzak uderzy o chodnik.Motor
Zabierasz komplet pasażerów i bagaż? Uważaj!Motor
To możesz uszkodzićMotor

Jacek Ambrozik

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas