Problem z zaparkowaniem auta? Te sztuczki zrobią z ciebie mistrza parkowania
Sztuka parkowania w ciasnych i wąskich miejscach parkingowych wymaga dużej precyzji i przestrzennego myślenia, a także opanowania samochodu. Podpowiadamy kilka prostych zasad, którymi warto kierować się podczas parkowania równoległego i prostopadłego, a także tricków dzięki którym parkowanie w najciaśniejszych miejscach nie będzie ci straszne.
Spis treści:
Parkowanie samochodu to coś czego uczymy się na kursie nauki jazdy i zdajemy na egzaminie na prawo jazdy, ale jest to sztuka, której prawidłowe opanowanie zajmuje znacznie więcej czasu niż kilkanaście godzin na placu manewrowym z instruktorem. To umiejętność, którą szlifujemy przez całą naszą karierę kierowcy, a i tak zdarzają się momenty, że nie wychodzi. Oto kilka prostych trików i zasad, których warto trzymać się podczas parkowania.
Parkowanie przodem czy tyłem?
Z jednej strony to czy parkujemy przodem czy tyłem zależy od naszych preferencji, ale prawda jest taka, że najłatwiej i najskuteczniej parkuje się tyłem - cofając autem w wolne miejsce. Podczas parkowania przodem manewrowalność naszego auta jest gorsza, co sprawia że parkując na przykład w zatoczce musimy poprawiać kilka razy by zmieścić się w wolnym miejscu i nie wystawać na ulicę. Poprawki podczas parkowania przodem zajmują dużo czasu i nie wpływają dobrze na układ kierowniczy w naszym aucie. Z kolei parkowanie tyłem pozwala na większą zwrotność samochodu i jazdę na lusterka, a nie na "wyczucie" tak jak w przypadku parkowania przodem.
Parkowanie tyłem sprawdza się właściwie w każdym przypadku, niezależnie od tego czy parkujemy w zatoczce (parkowanie równoległe), czy na miejscu parkingowym (parkowanie prostopadłe), np.. pod marketem lub w garażu podziemnym. Dodatkową zaletą parkowania tyłem jest to, że samochód jest pod razu przygotowany do jazdy, a wyjazd z miejsca parkingowego przodem jest znacznie łatwiejszy niż tyłem.
Parkowanie równoległe, w zatoczce - jak zrobić to dobrze?
Parkowanie równoległe przez wielu kierowców jest uznawane za najtrudniejszy manewr parkowania, zwłaszcza w przypadku kiedy ilość miejsca jest ograniczona. Dzieje się tak dlatego że musimy dopilnować wielu rzeczy aby zaparkować prawidłowo:
- Zmieścić się w dostępnym miejscu
- Zaparkować blisko krawężnika unikając wystawania na jezdnię
- Uniknąć przytarcia samochodu, za którym chcemy zaparkować
- Ustawić auto tak by wyjazd z miejsca był jak najłatwiejszy
- Wykonać manewr obserwując jednocześnie ruch na ulicy na której chcemy zaparkować
Jest kilka różnych metod parkowania w zatoczce - jedne są bardziej skuteczne niż inne. Najmniej skuteczną metodą jest parkowanie przodem, bowiem aby prawidłowo zaparkować w zatoczce przodem potrzebujemy znacznie więcej miejsca niż w przypadku parkowania tyłem (nawet dwie długości naszego samochodu), a i tak niewykluczone że będziemy musieli wprowadzać poprawki. Dodatkowo pakując przodem bardzo łatwo przytrzeć felgę jeśli chcemy zaparkować blisko krawężnika - robimy to "na czuja" więc nietrudno źle ocenić odległość od krawężnika.
Parkowanie równoległe tyłem - nigdy nie było prostsze
W przypadku parkowania tyłem wystarczy około 6 metrów wolnego miejsca (w zależności od długości samochodu może być to mniej lub nieco więcej) najlepszą metodą jest parkowanie na lusterka. Oto jak parkować równolegle tyłem (po prawej stronie) korzystając z lusterek w kilku krokach:
- Ustaw samochód równolegle do auta, za którym chcesz zaparkować
- Skontroluj otoczenie i upewnij się czy masz wystarczająco dużo miejsca i czy parkując nie spowodujesz zagrożenia w ruchu drogowym. Zasygnalizuj manewr kierunkowskazem
- Wrzuć wsteczny i na wyprostowanych kołach cofaj powoli, patrząc w prawe lusterko (zakładając że jest ustawione prawidłowo) obserwuj samochód, za którym chcesz zaprakować
- Kiedy lewy narożnik samochodu, za którym chcesz zaparkować zniknie z pola widzenia lusterka skręć koła maksymalnie w prawo
- Cofając na skręconych kołach obserwuj sytuację w lewym lusterku - kiedy pojawi się w nim prawy przedni narożnik samochodu przed którym chcesz zaparkować wyprostuj koła i cofaj powoli
- Cofając powoli i obserwując sytuację po prawej stronie patrz na prawe lusterko - kiedy zasłoni lewy tylny reflektor samochodu za którym chcesz zaparkować możesz zacząć skręcać kierownicę w lewo.
- Rób to progresywnie kontrolując odległość przodu od samochodu i bądź przygotowany na wprowadzanie drobnych korekt aby uniknąć przytarcia samochodu. Jednocześnie zerkaj w tylne lusterko kontrolując odległość od samochodu za tobą
- Gdy schowasz się w zatoczce za samochodem wyprostuj koła i staw samochód tak, by nie utrudnić wyjazdu innym pojazdom, ale też pozostawiając sobie wystarczająco dużo miejsca, byś mógł wyjechać.
Jeśli wszystko wykonasz prawidłowo manewr powinien zakończyć się prawidłowym zaparkowaniem w zatoczce, blisko krawężnika. Czasem, jeśli miejsca jest mniej zaparkowanie wymaga drobnej korekty, ale to sposób sprawdzony i działający w większości przypadków.
Parkowanie prostopadłe znacznie łatwiejsze niż równoległe
Parkowanie prostopadłe w miejscu parkingowym jest z natury łatwiejsze niż równoległe. Tu musimy jedynie dopilnować zmieszczenia się pomiędzy dwoma samochodami (lub dwoma liniami wyznaczającymi miejsce parkingowe) i manewr możemy wykonać właściwie wykonując tylko dwa obroty kierownicą. W przypadku parkowania równoległego kierownicą kręcimy znacznie intensywniej.
Parkowanie prostopadłe tyłem - dwie proste metody
Parkowanie prostopadłe przodem to właściwie wjazd na orientację, a jedyną radę jaką możemy tu dać to w miarę możliwości zrobić delikatny najazd (np. dojechać maksymalnie do lewej krawędzi pasa), by manewr zakończyć jednym ruchem kierownicy bez konieczności wprowadzania korekt.
Bardziej polecamy jednak parkowanie tyłem, choćby dlatego, że wyjazd z miejsca przodem jest znacznie łatwiejszy i bezpieczniejszy niż tyłem - upewnienie się, że możemy włączyć się do ruchu jest łatwiejsze. Skutecznych metod parkowania prostopadłego również jest kilka - najpopularniejsze i w zasadzie najłatwiejsze to to na lusterka, ale można też parkować patrząc do tyłu i na boki. Gdy upatrzyliśmy sobie interesujące nas miejsce na parkingu:
- Przejeżdżamy obok miejsca, ustawiając się równolegle do drogi, a prostopadle do samochodu obok którego chcemy zaparkować - w odległości około dwóch metrów od miejsca parkingowego (zwykle wypada to tuż za samochodem obok którego parkujemy).
- Przyjmując, że parkujemy po prawej stronie, w prawym lusterku powinien być widoczny obrys samochodu obok którego chcemy zaparkować.
- Skręcamy koła maksymalnie w prawo i powoli cofając kontrolujemy sytuację w prawym lusterku, co jakiś czas zerkając w lewe, by uniknąć uszkodzenia drugiego samochodu, obok którego będziemy parkować.
- W prawym lusterku powinniśmy cały czas widzieć lampę samochodu obok którego parkujemy i kontrolować odległość.
- Gdy tył naszego samochodu wjechał w miejsce pomiędzy samochodami możemy powoli odkręcać koła ustawiając je w pozycji prostej, jednocześnie kontrolując odległości pomiędzy samochodami obok nas.
Drugą metodą jest parkowanie tyłem metodą na linie i lusterka. Ta metoda wymaga nieco więcej przestrzeni na ulicy, dlatego jest nieco trudniejsza w przypadku gdy na drodze jest wzmożony ruch. Warto jednak ją wykorzystać, ponieważ jest ogólnie bardzo prostą metodą.
- Podjeżdżając prostopadle do wolnego miejsca parkingowego po prawej stronie ustawiamy się tak, by prawe lusterko było w jednej linii z prawą linią miejsca parkingowego.
- Skręcamy koła maksymalnie w lewo i powoli podjeżdżamy do przodu kontrolując sytuację w prawym lusterku.
- Gdy w lusterku pojawi się koniec wymalowanej linii, lub narożnik prostokąta wyznaczającego miejsce parkingowe zatrzymujemy się, wrzucamy bieg wsteczny i odkręcamy kierownicę maksymalnie w prawo.
- Cofamy kontrolując sytuację w lusterkach. Kiedy połowa naszego samochodu znajdzie się w miejscu parkingowym zwykle wystarczy wyprostować koła i auto powinno być ustawione prostopadle.
Każdy z tych manewrów powinniśmy wykonywać ostrożnie i z niską prędkością, uważnie obserwując sytuację wokół nas. Pamiętajmy że samochody, różnią się nie tylko rozmiarami, ale także konstrukcją, promieniem zawracania oraz innymi parametrami, które mają wpływ na sposób parkowania. Wyżej opisane metody parkowania czasem mogą wymagać niewielkich korekt, które należy wykonywać na bieżąco podczas parkowania. Tak jak już wspominałem parkowanie wymaga przestrzennego myślenia, koordynacji i precyzji, jednak stosując te kilka tricków żadne miejsce parkingowe nie będzie ci straszne.
***