Pochylone tylne koła

W wielu modelach aut, np. BMW, Mercedesach czy nawet w Hondach widać wyraźnie, że tylne koła są bardzo mocno pochylone do środka (jak w autach wyścigowych) natomiast przednie nie. Czym to jest spowodowane?

Negatyw kół stosuje się w celu ograniczenia nadsterowności.
Negatyw kół stosuje się w celu ograniczenia nadsterowności.Motor

Ujemne kąty pochylenia koła, zwane popularnie negatywami, są stosowane po to, aby poprawić przyczepność kół danej osi na zakręcie. Obecna tendencja jest taka, aby auto wykazywało jak najmniejszą nadsterowność, czyli miało możliwie najbardziej stabilną tylną oś. Dzięki temu ryzyko zarzucenia tyłem jest dość niskie. Ponieważ prawdopodobieństwo wykonania piruetu na śliskiej drodze wzrasta wraz z obciążaniem tylnej osi, tylne zawieszenia zwiększają kąty pochylenia kół wraz z obciążaniem bagażnika. O ile więc w niezaładowanym aucie koła przednie i tylne są pochylone prawie tak samo, o tyle po załadowaniu bagażnika różnicę widać już wyraźnie. W starszych samochodach znaczne pochylenie tylnych kół uwidacznia się z powodu zużycia sprężyn.

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas