Pieszy będzie pierwszy
Wkrótce kierowca będzie miał obowiązek przepuścić pieszego, kiedy ten będzie zbliżał się do przejścia z zamiarem wejścia na jezdnię.
Obecnie kierowca musi przepuścić pieszego, jeśli ten znajduje się na przejściu dla pieszych. Rząd jednak chce zmian w przepisach. Powód? Polska jest w Europie rekordzistą, jeżeli chodzi o liczbę wypadków z udziałem pieszych.
Pieszy zagrożony
W ubiegłym roku w ponad 10 tys. takich wypadków zginęło prawie 1200 pieszych (to aż jedna trzecia wszystkich zabitych na drogach), a ponad 9 tys. zostało rannych. Sposobem na zapewnienie większego bezpieczeństwa ma być m.in. zmiana przepisów w zakresie pierwszeństwa pieszych na przejściu i w jego bezpośrednim sąsiedztwie ich skuteczne egzekwowanie. Do Sejmu trafił projekt zmian w kodeksie ruchu drogowego. Zakłada on pierwszeństwo dla pieszego, który ma zamiar wkroczyć na pasy. Ma to zmienić podejście kierowców do tzw. niechronionych uczestników ruchu. Policjanci przyznają, że sprawcy wypadku dość często tłumaczą, że do zdarzenia doprowadził przechodzień, który wtargnął na jezdnię. Po zmianach w prawie pieszy ma być chroniony jeszcze zanim wejdzie na zebrę. W praktyce dla kierowcy może to oznaczać spory problem z zauważeniem i bezpiecznym zatrzymaniem się przed pieszym, który nagle postanowi wejść na drogę tuż pod koła samochodu.
Sprawdzone wzorce
Jednak autorzy projektu przekonują, że tylko tak radykalne zmiany przepisów mogą szybko poprawić bezpieczeństwo pieszych. Uprzywilejowanie pieszego obowiązuje już w znacznej części krajów europejskich, gdzie kierowca ma obowiązek zatrzymywania auta, gdy tylko przechodzień zbliży się do przejścia przez jezdnię.
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przeanalizowała przepisy dotyczące ochrony pieszych na przejściu i w jego okolicy w kilkunastu europejskich krajach. We wszystkich (podobnie jak w Polsce) pieszy, który już znajduje się na przejściu, ma bezwzględne pierwszeństwo. W 10 ochrona pieszego rozpoczyna się już w momencie zbliżania się do przejścia, jeżeli sygnalizuje on zamiar przekroczenia jezdni. Najdalej w ochronie pieszych poszły Francja i Norwegia. W obu tych państwach, jeżeli pieszy zbliża się do przejścia, nie sygnalizując nawet zamiaru jego pokonania, to kierujący pojazdem i tak ma obowiązek zatrzymania się przed wyznaczonym przejściem.
Ochrona pieszych w wybranych krajach europejskich
Przepisy dotyczące praw pieszych w pobliżu i na wyznaczonych przejściach przez jezdnię w wybranych krajach europejskich na podstawie raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
✔ pierwszeństwo pieszego✘ brak pierwszeństwa
Pierwszeństwo w sytaucji | Austria | Bułgaria | Czechy | Francja | Holandia | Niemcy |
wejścia pieszego na jezdnię | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
zbliżania się pieszego do jezdni z zamiarem przejścia | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
zbliżania się pieszego do jezdni | ✘ | ✘ | ✘ | ✔ | ✘ | ✘ |
Pierwszeństwo w sytaucji | Norwegia | Polska | Rumunia | Słowacja | Szwajcaria | Węgry |
wejścia pieszego na jezdnię | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
zbliżania się pieszego do jezdni z zamiarem przejścia | ✔ | ✘ | ✘ | ✘ | ✔ | ✘ |
zbliżania się pieszego do jezdni | ✔ | ✘ | ✘ | ✘ | ✘ | ✘ |
Tekst: Sebastian Sulowski, zdjęcie: Shutterstock