Ostatnia szansa na tanią instalację LPG w nowoczesnym samochodzie
To ostatni dzwonek na zakup nowego, lub prawie nowego auta, które nadaje się do taniej i dobrej instalacji LPG. Szkoda, bo to były modele stworzone do oszczędzania.
Wraz z wycofaniem z oferty silnika 1.2 MPI (został zastąpiony przez 1.0 TSI) Grupa Volkswagena dołączyła do grona producentów, którzy nie mają już swojej palecie żadnej jednostki z pośrednim wtryskiem paliwa.
Każdy, kto jest zainteresowany tanim, oszczędnym autem z prostą instalacją LPG, powinien się spieszyć z zakupem, bo to wymierający gatunek. Owszem - używanych aut jest jeszcze dużo, ale jeśli ktoś szuka samochodu możliwie jak najmłodszego, będzie miał coraz trudniej.
Zakup 2-3-letniego modelu i montaż instalacji za niespełna 3 tys. zł to najlepszy sposób na tanią i bezproblemową eksploatację.
Montaż: czas, cena
Zaletą prezentowanych poniżej modeli samochodów jest wyjątkowa prostota konstrukcji. To samo dotyczy instalacji. Jej montaż trwa zwykle jeden dzień roboczy i kosztuje od 2500 do 3200 zł. Większość firm oferuje systemy ratalne.
Przed odbiorem przerobionego samochodu warto wykonać jazdę próbną, zapoznać się z funkcjami instalacji LPG i poprosić montażystę o wytłumaczenie trybu awaryjnego uruchamiania samochodu na gazie - na wypadek gdyby np. kiedyś doszło do awarii pompy benzynowej. Taka wiedza może się przydać np. podczas pobytu na urlopie.
Gwarancja, przeglądy
Klient ma prawo oczekiwać pełnej 2-letniej gwarancji bez limitu kilometrów. Niektóre firmy udzielają nawet gwarancji ogólnopolskiej (w książeczce gwarancyjnej jest lista serwisów partnerskich).
Instalacja powinna być bezobsługowa - typowy grafik przeglądów obejmuje jedynie wizyty w serwisie co 15 tys. km na kontrolę szczelności połączeń i wymianę filtrów (koszt ok. 100-150 zł).
Idealne do LPG
Do opisywanych typów instalacji nadają się proste modele wyposażone w 3- lub 4-cylindrowy silnik benzynowy z pośrednim wtryskiem paliwa. Kiedyś dominowały, obecnie jest ich coraz mniej.
Poniżej - przykłady takich współczesnych modeli.
WSPÓŁCZESNE MAŁOLITRAŻOWE MODELE SAMOCHODÓW Z POŚREDNIM WTRYSKIEM PALIWA
Fiat Panda 1.2 8Vod 2012 r.ceny: od 21 000 zł
Niedrogi w zakupie i tani w eksploatacji. Panda zużywa ok. 8 l gazu na 100 km.
Fiat Punto 1.4 8Vod 2005 r.ceny: od 11 000 zł
Sprawdzona i dopracowana konstrukcja. Punto jest samochodem wyjątkowo tanim w eksploatacji.
Fiat 500L 1.4 Turbood 2012 r.ceny: od 35 000 zł
Do wyboru wersje zwykła i podwyższona Cross oraz silniki 1.4 i polecany 1.4 Turbo.
Hyundai i20 1.4od 2014 r. ceny: od 32 000 zł
Nowy model, stare, dobre silniki. Do wyboru: polecana wersja 1.4 MPI oraz bazowa 1.2 MPI.
Kia Rio 1.2 DOHC2011-2017, od 2017 r.ceny: od 26 000 zł
Polecamy zarówno starszą (2011-2017), jak też najnowszą wersję (na zdjęciu).
Opel Astra IV 1.4 Turbood 2009 r.ceny: od 28 000 zł
Polecamy wersję 1.4 Turbo. To wręcz unikalne auto do LPG.
Peugeot 208 1.2od 2012 r.ceny: od 25 000 zł
Nowoczesna stylizacja, pod maską stary, sprawdzony silnik. Jest powolny, ale trwały, oszczędny i idealny do LPG.
Peugeot 301 1.2od 2012 r. ceny: od 22 000 zł
Niezbyt funkcjonalne, ale w sumie i tak rodzinne auto, którego eksploatacja z LPG będzie wyjątkowo tania.
Renault Clio 1.2od 2012 r.ceny: od 31 000 zł
Obok bazowej wersji 1.2 jest także 1.2 TCe, ale uwaga - występuje zarówno z wtryskiem pośrednim, jak też bezpośrednim.
INNE POLECANE MODELE
- Citroen C3 1.2
- Citroen C-Elisee 1.2
- Kia Picanto 1.0 MPI lub 1.2 MPI
- Opel Corsa 1.2, 1.4
- Renault: z uwagi na ciągłe zmiany warto się dopytać w stacji ASO
- Toyota Yaris 1.5 VVT-iE
- Toyota Auris 1.3 Dual VVT-i
INSTALACJA DO WTRYSKU POŚREDNIEGO
System działania jest bardzo prosty. Kierowca uruchamia silnik na benzynie. Po chwili jednostka sama przełącza się na gaz. Chwila przełączania jest nieodczuwalna.
Osiągi pozostają praktycznie bez zmian. Należy liczyć się z tym, że zużycie gazu jest o ok. 10-20% wyższe niż benzyny.
Koszt instalacji - od 2500 zł
WTRYSKIWACZE LPG
Montuje się je w okolicach wtryskiwaczy benzyny. Podczas jazdy na LPG podają do kolektora ssącego gaz w fazie lotnej.
REDUKTOR - PAROWNIK
Reduktor montuje się w najwyższym punkcie układu chłodzenia (jest podgrzewany cieczą chłodzącą). W reduktorze gaz zmienia stan skupienia.
KOMPUTER STERUJĄCY
Komputer steruje wtryskiem LPG. Jest on zazwyczaj mocowany tuż przy komputerze benzynowym, z którym ściśle współpracuje.
ZBIORNIK LPG
Obecnie dominują zbiorniki chowane do wnęki na koło zapasowe. Użyteczna pojemność to zwykle 30-50 l - w zależności od wielkości wnęki. Zawór do tankowania gazu można zwykle ukryć pod klapką do tankowania benzyny.
INSTALACJA LPG I WTRYSK POŚREDNI - CO DAJE TAKA KONFIGURACJA?
Zalety takiego połączenia przedstawił dla nas Piotr Zatchij z Energy Gaz Polska:
- silniki bez problemów wytrzymują duże przebiegi
- instalacje są sprawdzone, bezobsługowe i tanie na tle nowszych
- podczas jazdy zazwyczaj nie trzeba stosować dotrysku benzyny, więc jeździ się bardzo ekonomicznie
- zazwyczaj takie samochody po przeróbce nie sprawiają żadnych problemów.
BEZPOŚREDNI WTRYSK BENZYNY - TO ROZWIĄZANIE WYPIERA STARY, DOBRY WTRYSK POŚREDNI
W silnikach z bezpośrednim wtryskiem od dawna montuje się już instalacje LPG, ale są one droższe. Na dodatek w większości przypadków (z wyjątkiem topowych instalacji wtrysku ciekłego LPG) oprócz gazu pobierają także benzynę do chłodzenia wtryskiwaczy, co obniża rentowność systemu.
Koszt instalacji - od 4600 zł
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: autor, archiwum; "Motor" 37/2017