Ostatnia deska ratunku

Ostatnia deska ratunku
Ostatnia deska ratunkuMotor
Hamulec elektryczny to ciągle nowość, budzi więc wątpliwości. Najwyższy czas zmierzyć się z nimi w praktyce

Trzy próby w teście

Próba 1: hamowanie na prostej

Do pomiarów hamowania wykorzystano urządzenie Racelogic.
Do pomiarów hamowania wykorzystano urządzenie Racelogic.Motor
Próba 1: hamowanie na prostej
Próba 1: hamowanie na prostejMotor
Hamulec elektryczny zatrzymuje auto o wiele szybciej i eliminuje ryzyko poślizgu!
Próba 1: hamowanie na prostej
Próba 1: hamowanie na prostejMotor

Próba 2: hamowanie w zakręcie

Hamowanie następowało na sygnał dany przez pasażera auta.
Hamowanie następowało na sygnał dany przez pasażera auta.Motor
Ręczny
RęcznyMotor
  • Bardzo trudno (zwłaszcza na śliskim zakręcie) korzystać z hamulca z taką precyzją, by nie zablokować kół.
  • Zablokowanie kół kończy się trudnym do opanowania poślizgiem i obrotem samochodu (wypadnięciem z drogi).
  • Zbyt późna reakcja na poślizg (za długie przytrzymanie hamulca po zablokowaniu kół i spóźniona kontra) praktycznie uniemożliwia utrzymanie auta na drodze.
Elektryczny
ElektrycznyMotor
Nawet na śliskim zakręcie hamowanie elektrycznym nie wytrąca auta z toru jazdy!
  • Wciśnięcie przycisku aktywuje hamulce przy wszystkich kołach, zachowane są funkcje ABS i ESP.
  • Korzystanie z hamulca nie wymaga od kierowcy specjalnego treningu, samochód nie zaskakuje reakcjami.
  • Przy włączonym hamulcu i wykonywaniu gwałtownych skrętów nawet na śliskiej nawierzchni auto nie ma tendencji do wpadania w poślizg.
Próba 2: hamowanie w zakręcie
Próba 2: hamowanie w zakręcieMotor

Próba 3: hamowanie z ubytkiem płynu hamulcowego w układzie

Płyn został spuszczony przez odpowietrzniki układu.
Płyn został spuszczony przez odpowietrzniki układu.Motor
O niedoborze płynu zasygnalizował odpowiedni komunikat.
O niedoborze płynu zasygnalizował odpowiedni komunikat.Motor
Próba 3: hamowanie z ubytkiem płynu hamulcowego w układzie
Próba 3: hamowanie z ubytkiem płynu hamulcowego w układzieMotor
Dopiero przy całkowitym braku płynu w układzie hamulcowym ręczny zyskuje przewagę!
Próba 3: hamowanie z ubytkiem płynu hamulcowego w układzie
Próba 3: hamowanie z ubytkiem płynu hamulcowego w układzieMotor

Wybrane modele z hamulcem elektrycznym

model
dostępność
Audi A3
standard
Audi A6
standard
BMW i3
standard
BMW serii 5
standard
BMW X3
standard
BMW X5
standard
Chevrolet Captiva
standard
Citroen C4
standard w wersji Exclusive
Citroen C5
standard od wersji Seduction
Hyundai i40
standard
Jaguar XJ
standard
Kia Cee'd
standard w wersji XL
Lexus GS
standard
Mercedes klasy A
standard
Mercedes klasy S
standard
Opel Astra
opcja (500 zł w wersjach Cosmo i Sport, 750 zł w Enjoy)
Opel Insignia
opcja (1000 zł); standard w wersji Cosmo
Peugeot 308
standard w wersji Allure
Peugeot 508
standard w wersjach Allure i GT
Renault Laguna
standard
Volkswagen Golf
standard
Volkswagen Passat
standard
Volvo XC60
standard

O tym musisz wiedzieć

Podsumowanie

Ostatnia deska ratunku - podsumowanie
Ostatnia deska ratunku - podsumowanieMotor