Oporne gwinty

Siłowanie się ze śrubami czasami może nie dać efektu. Warto się zastosować do naszych rad.
Siłowanie się ze śrubami czasami może nie dać efektu. Warto się zastosować do naszych rad.Motor

Skuteczność kluczy w odkręcaniu śrub: od najniższej do najwyższej

Popularny klucz płaski działa na łeb śruby jedynie w dwóch punktach, co może prowadzić do zniszczenia (tzw. omknięcia) śruby. Wbrew pozorom, z tego typu kluczy przy aucie korzysta się dość rzadko.
Popularny klucz płaski działa na łeb śruby jedynie w dwóch punktach, co może prowadzić do zniszczenia (tzw. omknięcia) śruby. Wbrew pozorom, z tego typu kluczy przy aucie korzysta się dość rzadko.Motor
Obejmuje sześciokątny łeb śruby ze wszystkich stron. Sześć krawędzi oporowych to trzykrotnie mniejsze ryzyko omknięcia łba śruby niż przy zastosowaniu klucza płaskiego, tzw. otwarego.
Obejmuje sześciokątny łeb śruby ze wszystkich stron. Sześć krawędzi oporowych to trzykrotnie mniejsze ryzyko omknięcia łba śruby niż przy zastosowaniu klucza płaskiego, tzw. otwarego.Motor
Zaletą kluczy nasadowych jest m.in. możliwość kontrolowania idealnego przylegania do łba śruby (osiowo, bez przekoszenia). Bywa to niewykonalne przy kluczach oczkowych. Zwykle nasadki są 12-kątne.
Zaletą kluczy nasadowych jest m.in. możliwość kontrolowania idealnego przylegania do łba śruby (osiowo, bez przekoszenia). Bywa to niewykonalne przy kluczach oczkowych. Zwykle nasadki są 12-kątne.Motor
Precyzyjnie wykonana (dość ciasna) nasadka sześciokątna w praktyce przejawia mniejszą skłonność do omykania łba śruby niż nasadka dwunastokątna, która z zasady miewa większy luz na łbie śruby.
Precyzyjnie wykonana (dość ciasna) nasadka sześciokątna w praktyce przejawia mniejszą skłonność do omykania łba śruby niż nasadka dwunastokątna, która z zasady miewa większy luz na łbie śruby.Motor
To kształt nasadki specjalnie przystosowanej do omkniętych łbów śrub. Łukowe żebra rozkładają naciski na większe powierzchnie i czasami pozwalają odkręcić śruby z bardzo zniszczonymi łbami.
To kształt nasadki specjalnie przystosowanej do omkniętych łbów śrub. Łukowe żebra rozkładają naciski na większe powierzchnie i czasami pozwalają odkręcić śruby z bardzo zniszczonymi łbami.Motor
Uderzeniowe odkręcanie powala uzyskać ogromny moment odkręcania (nawet ponad 1000 Nm), co pozwala ruszyć mocno dokręcone śruby, jeżeli tylko wytrzymają to i nie ulegną urwaniu.
Uderzeniowe odkręcanie powala uzyskać ogromny moment odkręcania (nawet ponad 1000 Nm), co pozwala ruszyć mocno dokręcone śruby, jeżeli tylko wytrzymają to i nie ulegną urwaniu.Motor

Śruby i nakrętki – jak sobie z nimi radzić

Spryskanie gwintu preparatem luzującym (np. WD-40) daje efekty tylko wtedy, jeżeli damy czas na zadziałanie preparatu. Warto odczekać przynajmniej 5-10 minut przed podjęciem próby odkręcenia zapieczonej śruby.
Spryskanie gwintu preparatem luzującym (np. WD-40) daje efekty tylko wtedy, jeżeli damy czas na zadziałanie preparatu. Warto odczekać przynajmniej 5-10 minut przed podjęciem próby odkręcenia zapieczonej śruby.Motor
Gdy śruba jest dokręcona zbyt mocno, to w warunkach „polowych” można sobie pomóc uderzając czymś ciężkim w klucz. Przykładowo w niemożliwy do ruszenia ręką klucz do odkręcania koła można uderzyć kołem zapasowym, które ma ogromną bezwładność. Typowe, ważące 20 kg koło może dać impuls na poziomie nawet 200 Nm, czyli moment trudny do uzyskania „z ręki”.
Gdy śruba jest dokręcona zbyt mocno, to w warunkach „polowych” można sobie pomóc uderzając czymś ciężkim w klucz. Przykładowo w niemożliwy do ruszenia ręką klucz do odkręcania koła można uderzyć kołem zapasowym, które ma ogromną bezwładność. Typowe, ważące 20 kg koło może dać impuls na poziomie nawet 200 Nm, czyli moment trudny do uzyskania „z ręki”.Motor
Jeżeli w zapieczonym połączeniu gwintowym jest dostęp do nakrętki, to można ją potraktować strumieniem gorącego powietrza z opalarki do okien. Podwyższona temperatura powoduje rozszerzenie nakrętki i poluzowanie gwintu.
Jeżeli w zapieczonym połączeniu gwintowym jest dostęp do nakrętki, to można ją potraktować strumieniem gorącego powietrza z opalarki do okien. Podwyższona temperatura powoduje rozszerzenie nakrętki i poluzowanie gwintu.Motor
Jeżeli gwint w otworze się zerwie (np. ten do mocowania świecy zapłonowej) to można zlecić naprawę w każdym warsztacie zajmującym się tzw. obróbką silników. Uszkodzony gwint jest powiększany, a do środka wkładana jest specjalna „sprężynka”, spełniająca rolę nowego gwintu. Najpopularniejsza tego typu metoda to Heli-coil. Koszt naprawy od ok. 20 zł.
Jeżeli gwint w otworze się zerwie (np. ten do mocowania świecy zapłonowej) to można zlecić naprawę w każdym warsztacie zajmującym się tzw. obróbką silników. Uszkodzony gwint jest powiększany, a do środka wkładana jest specjalna „sprężynka”, spełniająca rolę nowego gwintu. Najpopularniejsza tego typu metoda to Heli-coil. Koszt naprawy od ok. 20 zł.Motor