Kłopotliwe rozwiązania

Prezentujemy rozwiązania, które są pożyteczne, ale w razie awarii mogą podnieść koszty eksploatacji auta.

Foto IP

To, co cieszy użytkownika nowego samochodu z gwarancją, może stać się utrapieniem nabywcy auta na rynku wtórnym. Doskonałym przykładem są niektóre elementy wyposażenia dodatkowego. Czynią jazdę samochodem bezpieczniejszą, przyjemniejszą lub bardziej ekologiczną, ale - jak to zwykle bywa - nie są wieczne, a ich naprawa może słono kosztować. Czasem gra warta jest świeczki, ponieważ zalety danego rozwiązania rekompensują późniejsze inwestycje w serwis (np. reflektory ksenonowe). W innych przypadkach korzyści bywają na tyle małe, że świadomość dalszych wydatków podważa sens posiadania danego udogodnienia (np. układ tylnych kół skrętnych).

Przedstawiamy zestawienie najbardziej popularnych rozwiązań:

19 nietypowych patentów, które mogą narazić na koszty

Kłopotliwe rozwiązania

Kłopotliwe rozwiązania (czytaj więcej)

8. Podwójne doładowanie - zastosowanie podwójnego doładowania eliminuje efekt turbodziury, ale podnosi koszty serwisowania. Na rynku istnieją dwa popularne rozwiązania: dwie turbosprężarki, lub jedna turbosprężarka i kompresor. ZASTOSOWANIE - przykłady z dwiema turbosprężarkami: BMW 335d/535d, Citroen C5 2.2 HDi, Saab 1.9 TTiD, Volvo S80 T6. Przykład układu sprężarka + kompresor: VW Golf 1.4 TSI 180 KM. KOSZTY - w razie zużycia podzespołu płaci się podwójnie. W przypadku silników TSI koszty mogą przekroczyć 5 tys. zł.BMW
17. Nietypowe szyby przednie - szyby przednie mogą być podgrzewane, barwione, atermiczne i oczywiście panoramiczne. Same w sobie się nie psują, ale jeśli trzeba je będzie wymienić z powodu pęknięcia lub porysowania, generują koszty. ZASTOSOWANIE: panoramiczne – np. w Citroenach C3, C4 Picasso, Opel Zafira Tourer, wszystkie – w wybranych modelach aut (seryjnie lub jako opcja). KOSZTY - szyby panoramiczne kosztują około 3-5 tys. zł, podgrzewane – ok. 500 zł, fotochromatyczne 600-1000 zł.Opel
15. Zautomatyzowana skrzynia biegów - działa jak automat, ale to zwykła skrzynia ręczna z układem siłowników sterujących biegami oraz wyciskających sprzęgło. W kabinie nie ma pedału sprzęgła. Jest tylko lewarek i ewentualnie łopatki pod kierownicą. ZASTOSOWANIE: Alfa Romeo w wersjach Selespeed, Fiat w wersjach Selespeed, Opel w wersjach Easytronic. KOSZTY - obsługa tego elementu wymaga przeszkolenia oraz specjalnego sprzętu diagnostycznego. Kompletny nowy układ sterujący kosztuje ok. 4500 zł, używany można kupić za 1000 zł.Auto Moto
12. Napęd na cztery koła - w salonie za napęd na cztery koła trzeba dopłacać czasem nawet połowę wartości samochodu. Na rynku wtórnym różnica w cenie spada do kilkunastu procent. W popularnych autach napęd na drugą oś jest dołączany międzyosiowym sprzęgłem. W droższych stosuje się centralny mechanizm różnicowy. ZASTOSOWANIE: napędy dołączane znajdziemy w większości popularnych modeli (z małymi wyjątkami), napędy stałe oferują głównie takie marki, jak Audi (od A4 wzwyż) oraz Subaru (wszystkie z wyjątkiem BRZ oraz wersji z automatem). KOSZTY - pomijając drobne naprawy połączeń elektrycznych do elementów sterujących, naprawy całych dyferencjałów lub sprzęgieł sprowadzają się do ich wymiany na używane w lepszym stanie. Ceny: od 1500 zł.Audi
7. Elektryczny hamulec pomocniczy - elektryczny hamulec ma sens jeśli współpracuje z innymi funkcjami, np. ułatwia ruszanie pod górkę. W podstawowej wersji to tylko gadżet. ZASTOSOWANIE: Kia Sorento II, Renault Laguna III, Volkswagen Passat B6. KOSZTY - naprawa włącznika kosztuje ok. 700 zł, naprawa elementów wykonawczych – ok. 1200 zł.Auto Moto
13. Otwierane okno w klapie bagażnika kombi, SUV-ów i minivanów - to oczywiste udogodnienie może stać się źródłem nieoczekiwanych problemów. W prezentowanym na zdjęciu modelu BMW E46 Touring przestała działać wycieraczka – przyczyną jest awaria styków. W wielu innych modelach dzieje się podobnie, a nawet więcej – tylna szyba traci szczelność. W autach, w których można odsunąć ją elektrycznie, problem jest tak kłopotliwy, że użytkownicy szukają kompletnych używanych tylnych klap. ZASTOSOWANIE: wybrane modele kombi, większość modeli Land Rovera, niektóre minivany. KOSZTY - pół biedy, jeśli zaśniedziały wspomniane styki od silniczka wycieraczki i da się je oczyścić. Gorzej, jeśli uszkodziła się oryginalna uszczelka lub cała ramka tylnej szyby, która jest dostępna tylko w ASO i kosztuje np. 1500 lub nawet 2 tys. zł. Koszty napraw zależą zwykle od czasu pracy przy naprawie. Należy przyjąć, że stawka wynosi od 50 do 100 zł za godzinę.Auto Moto
16. System czterech kół skrętnych - istnieją dwa rodzaje tego rozwiązania. W pierwszym tylne koła wychylają się bezwładnościowo (oczywiście w ograniczonym zakresie). W drugim – są skręcane za pomocą układu z siłownikiem, a więc ich ruch można zaobserwować także na postoju podczas kręcenia kierownicą. ZASTOSOWANIE - bezwładnościowy: np. Citroen ZX, mechaniczny z siłownikiem: np. Laguna Coupe. KOSZTY: naprawy tego typu rozwiązania nie rujnują budżetu, ale też nie są tanie. W przypadku Laguny Coupe okazuje się, że kompletne, sprawne, używane siłowniki można kupić za ok. 1500 zł (przyczyną względnie niskiej ceny jest mały popyt). Trzeba jednak pamiętać, że wymianie podlegają także silentbloki i sworznie tylnego zawieszenia, a to jest dodatkowy koszt 200-300 zł.Auto Moto
3. Aluminiowe nadwozie - stopy lekkie redukują masę nadwozia. W przypadku aut sportowych i luksusowych ma to same zalety. W przypadku modeli popularnych tylko podnosi koszty. ZASTOSOWANIE: Audi A2, Audi A8, Jaguary F-Type, XJ. KOSZTY - naprawa tylnego błotnika w VW Polo to ok. 500-1000 zł, w aluminiowym” Audi A2 – ponad 2 tys. zł.Audi
11. Hydropneumatyka zawieszenia - hydropneumatyczne zawieszenie gwarantuje bardzo wysoki komfort jazdy niezależnie od obciążenia samochodu. Możliwość regulacji prześwitu z miejsca kierowcy ułatwia pokonywanie wysokich krawężników. ZASTOSOWANIE - jedyną firmą, która od dawna oferuje na szeroką skalę zawieszenia hydropneumatyczne, jest Citroen (np. w modelach BX, Xantia, C5, C6). Hydropneumatyczne zawieszenie było stosowane także w wybranych modelach Rolls-Royce’a. KOSZTY - wymiana tzw. sfer zastępujących amortyzatory jest tania (ok. 120-200 zł za sztukę). Ale naprawy pomp hydraulicznych, wymiana przewodów, kolumn czy elementów sterujących to już koszty liczone w tysiącach złotych. Na dodatek sieć serwisowa jest ograniczona.Citroen
2. Reflektory ksenonowe - zalet oświetlenia ksenonowego nie trzeba nikomu tłumaczyć. W oczywisty sposób poprawia ono bezpieczeństwo jazdy. Można jedynie dodać, że najbardziej docenia się je z wiekiem, kiedy nasz wzrok potrzebuje coraz więcej światła. Oświetlenie ksenonowe jest także zalecane dla wszystkich, którzy dużo podróżują nocą lub po zmierzchu. W zależności od wersji samochodu ksenonowe mogą być wyłącznie światła mijania lub i mijania, i drogowe. ZASTOSOWANIE - oświetlenie ksenonowe jest obecnie dostępne w większości samochodów osobowych wszystkich klas. Najczęściej jako wyposażenie opcjonalne. KOSZTY - wkład w reflektorze ksenonowym wymienia się zwykle co 2-3 lata. Kosztuje od 200 do 600 zł. Jeśli zepsują się inne elementy, cena może przekroczyć 1000 zł.Auto Moto
18. Zawieszenie wielowahaczowe - wielowahaczowe zawieszenia poprawiają właściwości jezdne samochodu przy dużych prędkościach – jego zalety można docenić głównie na łukach autostradowych. Problem w tym, że niektórzy producenci stosują je także w popularnych autach kompaktowych, co jest przewagą formy nad treścią. W jeździe miejskiej zużywa się szybko i naraża użytkownika na niepotrzebne wydatki. ZASTOSOWANIE - przy przednich i tylnych kołach (przykłady): większość modeli Alfy Romeo z wyjątkiem 145, 146, 156 oraz MiTo, Audi A4 (wszystkie generacje z wyjątkiem B5); przy tylnych kołach: większość współczesnych modeli samochodów. KOSZTY - remont prostego zawieszenia Opla Astry III (z przodu układ McPhersona, z tyłu belka skrętna) kosztuje ok. 600 zł. Dla porównania – za wymianę wszystkich wahaczy w Alfie 147 trzeba zapłacić ok. 2 tys. zł. Komplet przednich wahaczy do Audi A4 B5 kosztuje ok. 1500 zł.Alfa Romeo
5. Składany twardy dach - elektryczny system składania i otwierania sztywnego dachu podnosi funkcjonalność auta – można je wygodnie eksploatować przez cały rok, a przy okazji zadać czasem szyku automatyczną transformacją. Niestety – w starszych, powypadkowych samochodach rozwiązanie to staje się problemem. ZASTOSOWANIE - wiele popularnych modeli miejskich, kompaktowych i klasy średniej, np.: Ford Focus CC, Opel Astra TwinTop, Opel Tigra TwinTop, Peugeot 206 CC, Renault Megane CC, Volvo C70 II. KOSZTY - dach może się zacinać, nie domykać lub stracić szczelność. Naprawy w oparciu o nowe części są nieopłacalne. Ceny używanych dachów: od 1500 do 3000 zł.Auto Moto
14. Pneumatyczne zawieszenie - przy każdym kole znajduje się miech powietrzny zasilany z centralnego układu wysokiego ciśnienia. ZASTOSOWANIE: droższe wersje modeli Audi Q7 oraz VW Touareg, większość współczesnych modeli Land Rovera, niektóre limuzyny, np. Mercedes klasy S W220. KOSZTY - psują się sterowniki, pompy, instalacja, a także same miechy. Ceny napraw – od 1500 zł w górę. Dla przykładu – nowa kolumna pneumatyczna do VW Touarega kosztuje ok. 5 tys. zł.Auto Moto
4. Kluczyk - karta - karta zastępująca kluczyki to (wraz z przyciskiem start na desce rozdzielczej) gadżet. Nie daje nowych funkcji, a łatwo ją złamać np. w kieszeni. ZASTOSOWANIE - większość modeli Renault, np.: Megane, Laguna, Espace, Avantime. KOSZTY - występują dwa rodzaje kart: tańsze, dwuprzyciskowe (naprawa 250 zł), droższe trójprzyciskowe z funkcją Hands Free (naprawa 550 zł).Auto Moto
6. Składany miękki dach - miękki, składany ręcznie dach wydaje się elementem wyjątkowo trwałym. Niestety, tak nie jest. Z czasem, na skutek oddziaływania promieni słonecznych, a także zimna materiał traci elastyczność. Zdarza się, że zaczyna pękać. Może się także kurczyć, co początkowo utrudnia, a później uniemożliwia zamknięcie otwartego dachu. ZASTOSOWANIE - miękkie dachy były i są montowane nie tylko w kabrioletach, ale także w niektórych modelach jako opcjonalny, odsuwany dach. Do niektórych kabrioletów można było dokupić dodatkowo zimowy twardy dach. KOSZTY - z zepsutym miękkim dachem najlepiej pojechać do tapicera. W zależności od sytuacji załata on uszkodzone miejsce lub wymieni materiał. Alternatywą jest wymiana dachu na używany w lepszym stanie, ale warto pamiętać, że dach zakupiony przez internet nie musi okazać się lepszy. Ceny dachów używanych do starszych modeli oscylują wokół 2 tys. zł.Auto Moto
19. Automatyka utrzymywania prześwitu z tyłu - sprytna konstrukcja tylnych amortyzatorów koryguje prześwit po zapełnieniu bagażnika. Niestety – działa tylko do czasu. ZASTOSOWANIE - tego typu amortyzatory są zwykle montowane jako wyposażenie dodatkowe w większości modeli kombi oraz niektórych minivanach. KOSZTY - w przypadku Forda Mondeo Kombi jeden amortyzator z funkcją samopoziomowania kosztuje ok. 1000 zł (brak zamienników). Niektórzy kierowcy zastępują je zwykłymi, w cenie około 250 zł (przy okazji warto wymienić także tylne sprężyny).Foto IP
10. Opony typu Run Flat - prawidłowo nazwa Run Flat dotyczy wyłącznie opon marki Bridgestone, ale potocznie używa się tego określenia także dla innych opon, np. Continental (SSR), Dunlop i Goodyear (ROF), Dunlop (DSST), Goodyear (EMT), Kumho (XRP), Michelin (ZP), Pirelli (RFT, SSRF), Yokohama (RF). Każda z nich dzięki wzmocnionej konstrukcji umożliwia warunkowe kontynuowanie jazdy po przebiciu i utracie powietrza. Tego typu opony oprawiają bezpieczeństwo – w razie przebicia opony łatwiej opanować auto. ZASTOSOWANIE: większość współczesnych modeli BMW, współczesne modele Mini, wybrane modele Mercedesa, Renault Scenic RX4, wybrane generacje Toyoty RAV4. KOSZTY - opony typu Run Flat są drogie w zakupie, naprawach i w wymianie. Za komplet w rozmiarze 16 cali trzeba zapłacić zamiast 1200 zł ok. 1500 zł. Cena kompletu opon 19-calowych (do BMW X6) to już ok 5 tys. zł. Niektóre warsztaty wulkanizacyjne nie tylko nie naprawiają opon tego typu, ale nawet nie przyjmują ich do wymiany. Zwykła stawka to 70 zł za komplet. Za przekładkę opon Run Flat trzeba zapłacić od 120 zł w górę.Foto IP
9. Otwierane okno dachowe - większość nabywców aut używanych woli kupić samochód z oknem dachowym niż bez niego – to doskonała alternatywa dla klimatyzacji w okresie wiosennym i jesiennym, przy małych prędkościach jazdy. Popularny „szyberdach” trzeba jednak bardzo dokładnie sprawdzać przed zakupem, ponieważ z czasem traci szczelność, przepuszcza wodę, świszcze podczas jazdy. Zdarza się także, że zacina się w pozycji otwartej. ZASTOSOWANIE - okna dachowe można spotkać w większości modeli dostępnych na naszym rynku. KOSZTY - naprawa okna dachowego wymaga często demontażu całej tapicerki dachu. To mozolna praca, która ze względu na ograniczony dostęp do części zamiennych nie zawsze kończy się sukcesem. Koszty: najczęściej od 1000 zł w górę.Foto IP
1. Drzwi odsuwane elektrycznie - sterowany pilotem, elektryczny mechanizm otwierania i zamykania przesuwnych drzwi bocznych to naprawdę przydatna sprawa. Niestety – w praktyce okazuje się rozwiązaniem zawodnym. Zimą do szyn prowadzących drzwi dostaje się brud, prowadnice ulegają przyspieszonemu zużyciu, a wzrost oporów ruchu przeciąża silnik służący do przesuwania drzwi. Psuje się też sama instalacja elektryczna. Drzwi mogą zostać zablokowane również w wyniku spadku napięcia akumulatora. ZASTOSOWANIE - głównie w minivanach (często jako opcja), ale nie tylko. Przykładowe modele: Chrysler Voyager, Citroen C8, Peugeot 1007, Seat Alhambra, VW Sharan. KOSZTY - nowe mechanizmy to wydatek na poziomie kilku tysięcy złotych. Używany, ale sprawny mechanizm otwierania drzwi do Peugeota 1007 kosztuje ok. 400 zł. Jego wymiana w przybliżeniu 200 zł.Foto IP
Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas