Opony zimowe w lecie. Czy można na nich jeździć? Co mówią przepisy?
Pierwsze opady śniegu i przymrozki szybki weryfikują, czy kierowcy zmienili ogumienie. Natomiast latem nie jest to już takie oczywiste. Sprawdzamy, czy korzystanie z opon zimowych podczas letnich upałów jest zgodne z przepisami. Jakie konsekwencje czekają kierowcę w takiej sytuacji?
Spis treści:
Opony letnie nie nadają się do jazdy zimą i analogicznie - opony zimowe nie nadają się do jazdy latem. Co ciekawe, aktualnie obowiązujące przepisy w Polsce nie regulują tej kwestii, w przeciwieństwie do zasad obowiązujących już od wielu lat w większości państw Europy. Skoro nie ma takiego wymogu, wielu kierowców zapomina lub świadomie rezygnuje z opon letnich.
Opony zimowe nie nadają się do jazdy latem
Używanie opon zimowych w czasie lata to niebezpieczny pomysł. Przede wszystkim dlatego, że opony zimowe bardzo słabo radzą sobie z wysoką temperaturą, niezależnie od tego czy jadą po suchej czy mokrej nawierzchni.
Bok opony zimowej jest bardziej elastyczny, zatem w momencie nagłej zmiany kierunku jazdy auto jadące na suchej nawierzchni może stracić przyczepność i zachowywać się jakby jechało po mokrej drodze.
Błędem wielu kierowców jest używanie mocno zużytych opon zimowych w okresie letnim, tylko po to, żeby je "dojeździć". Takie ogumienie ma często mocno zużyty bieżnik, przez co nie zapewnia optymalnej przyczepności, a droga hamowania może się wydłużać nawet o kilkanaście metrów. Takie opony dużo gorzej poradzą sobie ze zjawiskiem aquaplanningu.
Jazda na zimowych oponach latem - jaki mandat?
Za jazdę na oponach zimowych latem nie grozi mandat, ale policjant może wypisać mandat za zbyt mocno zużyte ogumienie. Bardzo często zużyte opony mają bieżnik, którego wysokość jest mniejsza niż 1,6 mm.
Na nowych oponach jest oznaczany wskaźnik TWI, który określa głębokość rowków bieżnika. Pojawia się w kilku miejscach, żeby poinformować w jakim stanie są opony. Może się zdarzyć, że w jednym z takich miejsc zużycie będzie zbyt duże.
Trzeba mieć na uwadze, że opony zimowe zużywają się dużo szybciej podczas wysokich temperatur. Czasami wystarczy kilkaset kilometrów różnicy w przebiegu, żeby opona przestała się nadawać do dalszej eksploatacji.
Jeśli policjant podczas kontroli zauważy, że wskaźnik TWI pokazuje, że opony są zużyte - zatrzyma dowód rejestracyjny z powodu złego stanu ogumienia. Wysokość mandatu nie została sprecyzowana w taryfikatorze - policjant może wystawić 500 złotowy mandat, ale w teorii może on wynosić nawet 3 tys. złotych.
***