Ogrzewanie postojowe - nie tylko na zimę

Ogrzewanie postojowe może być przydatne przez połowę roku. Co ważne, ten praktyczny dodatek wcale nie musi być drogim luksusem.

Podstawowe wersje ogrzewania postojowego mają możliwość programowania czasu włączenia się do pracy.
Podstawowe wersje ogrzewania postojowego mają możliwość programowania czasu włączenia się do pracy.Motor

Jeżeli zimą poruszamy się na niezbyt długich odcinkach i jeszcze samochód ma bardzo wydajny (produkujący małe ilości ciepła) silnik Diesla, to może się zdarzyć, że prawie cały czas jeździmy w zimnym samochodzie. Nie jest to ani przyjemne, ani bezpieczne, gdyż siedząc w ubraniu mamy często ograniczoną sprawność wykonywania ruchów. Dobrym rozwiązaniem może się okazać tak zwane ogrzewanie postojowe, a więc niezależna nagrzewnica, którą można włączyć przed wejściem do auta.

W ciężarówkach i autobusach powszechnie stosowane są ogrzewania powietrzne, nadmuchujące odpowiednio podgrzane powietrze do kabiny. Natomiast w samochodach osobowych rozpowszechniły się ogrzewania wodne.

Droższe wersje ogrzewania mają możliwość kontroli poprzez pilota a nawet przez telefon.Motor

Agregat jest umieszczony w komorze silnika i podgrzewa wodę w układzie chłodzenia silnika. System może sam włączyć samochodową dmuchawę i w efekcie dość sprawnie doprowadza do nagrzania wnętrza. Co ważne, obieg podgrzanej do ok. 80 stopni Celsjusza cieczy chłodzącej podgrzewa również silnik, co oznacza, że nie potrzebuje on tyle czasu na pełne rozgrzanie, co zwykle. Oczywiście ogrzewanie postojowe samo jest zasilane paliwem i w przeliczeniu na godzinę pracy jest to od 0,2 do 0,6 l, ale jednocześnie rozgrzany silnik szybko przechodzi z tzw. ssania na normalną mieszankę i pracuje oszczędniej.

Podstawowe wersje ogrzewania postojowego mają możliwość programowania czasu włączenia się do pracy, te lepsze mają też pilota umożliwiającego zdalne sterowanie nawet z kilkuset metrów.

Koszt montażu ogrzewania postojowego zależy w dużej mierze od modelu auta. Część turbodiesli ma fabryczny tzw. podgrzewacz silnika i możliwa jest jego rozbudowa do ogrzewania postojowego już za nieco ponad 2000 zł. Montowane od podstaw ogrzewanie do auta osobowego, pochodzące od renomowanego producenta, to koszt nieco ponad 5000 zł. Teoretycznie zamontować urządzenie może każdy obeznany mechanik-elektryk. Nowe urządzenie można kupić za nieco ponad 3000 zł, a używane już za niecałe 1000 zł.

Ogrzewanie postojowe wodne Webasto z zegarem
5600 zł (z montażem)
Ogrzewanie postojowe wodne Webasto z pilotem
6600 zł (z montażem)
Ogrzewanie postojowe fabryczne (Skoda Octavia)
4100 zł (z nowym autem)
Rozbudowa dogrzewacza do ogrzewania postojow.
2300-2700 zł (części+usługa)
Ogrzewanie powietrzne (np. do busa, campera)
3700 zł (z montażem)
Używane ogrzewanie wodne
1000 zł (komplet elementów)

W produkcji ogrzewania wyspecjalizowały się głównie dwie firmy: Eberspaecher oraz Webasto. Cena urządzenia zależy od wielkości samochodu oraz zakresu funkcji urządzenia. Dosyć tanio można kupić urządzenia używane, z demontażu.

Efekty działania ogrzewania postojowego

Uruchomienie ogrzewania.Motor
Po 10 minutach.Motor
Po 20 minutach.Motor
Po 30 minutach.Motor

Marcin Klonowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas