Odcinkowy pomiar prędkości

Inspekcja Transportu Drogowego kupuje urządzenia do pomiaru średniej prędkości. Sprawdź, gdzie zostanie ustawiony i jak będzie działał nowy sprzęt.

Na 29 odcinkach dróg pojawią się kamery rejestrujące średnią prędkość każdego auta.
Na 29 odcinkach dróg pojawią się kamery rejestrujące średnią prędkość każdego auta.Motor

Popularne fotoradary (stacjonarne) mierzą prędkość punktowo. Inspekcja Transportu Drogowego nadzoruje obecnie pracę prawie 400 takich urządzeń. Wkrótce na drogach pojawi się 100 kolejnych fotoradarów. Te jednak na kierowcach nie robią już tak wielkiego wrażenia. Wystarczy zwolnić przed urządzeniem, aby nie zostać przyłapanym na zbyt szybkiej jeździe. Po jego minięciu można ponownie przyspieszyć. Tak właśnie robi wielu kierowców. Z tego powodu już jesienią tego roku, na 29 fragmentach dróg krajowych, pojawi się odcinkowy pomiar prędkości.

Liczy się średnia

System będzie obliczał z jaką szybkością poruszał się pojazd. To nie koniec złych wiadomości. Nowe urządzenia pomiarowe nie będą wysyłały fal radarowych, co oznacza, że antyradar nie będzie potrafił ich wykryć. Do pomiaru prędkości zostaną użyte kamery niewyróżniające się z zewnątrz niczym szczególnym. Będą one identyczne z tymi zamontowanymi na bramownicach służących do monitoringu na drodze lub poboru elektronicznej opłaty viaTOLL.

Kamery przez całą dobę, także podczas opadów śniegu czy deszczu, będą obserwowały wszystkie pojazdy na początku i końcu odcinka pomiarowego. Następnie dane będą przekazywane do komputera, który obliczy średnią prędkość każdego pojazdu. W momencie przekroczenia dozwolonego limitu, fotografie z wjazdu i wyjazdu odcinka pomiarowego zostaną przesłane do centrali ITD, która zajmie się ukaraniem kierowcy. Natomiast zdjęcia pojazdów, które dany odcinek przejechały prawidłowo, będą usuwane z systemu.

Będą ostrzegać

Na szczęście, podobnie jak dziś przed fotoradarami, tak i przed nowymi urządzeniami do pomiaru prędkości kierowcy będą ostrzegani znakami informacyjnymi "Kontrola prędkości. Fotoradar". Podstawowymi kryteriami branymi pod uwagę przy typowaniu odcinków, na których będą zainstalowane urządzenia rejestrujące to stan bezpieczeństwa, jednolite limity prędkości na całej długości odcinka, a także brak większych skrzyżowań w obrębie planowanej instalacji bramki z kamerami. System ma działać tylko na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Nowa procedura

Oprócz pomiaru średniej prędkości, ITD chce też rejestrować auta przejeżdżające na czerwonym świetle

Inspekcja Transportu Drogowego przy okazji uruchomienia nowego systemu pomiaru prędkości chce także zmienić procedurę wystawiania mandatów. Komputer na podstawie odczytanych numerów rejestracyjnych sprawdzi w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, do kogo należy pojazd i ustali adres właściciela. Ten dostanie wezwanie do przyznania się do winy lub obowiązek wskazania osoby, która prowadziła pojazd. W tym drugim przypadku obecnie wystarczy podać dane potencjalnego sprawcy wykroczenia. Jego ściganiem zajmuje się już ITD. Inspektorzy chcą, aby to właściciel pojazdu dostarczył im jednak podpisane przez sprawcę oświadczenie, że to on prowadził pojazd w chwili zarejestrowania go przez kamery. Jeśli nie dostarczy tego dokumentu lub zignoruje wezwanie, to on automatycznie zostanie ukarany za przekroczenie prędkości. Co więcej, sama wysokość mandatów ma wzrosnąć nawet o 100 proc., a ich stawki będą zależały też od miejsca, gdzie zostało popełnione wykroczenie. Najwyższe mają obowiązywać w obszarze zabudowanym.

Proponowane zmiany mają przyspieszyć i usprawnić karanie piratów drogowych. W ubiegłym roku tylko co dziesiąty kierowca sfotografowany przez radar został ukarany mandatem.

Nowe kontrole

To nie koniec pomysłów ITD na poskramianie piratów drogowych. Przestrzeganie limitów prędkości nie będzie gwarantowało, że kierowca nie zostanie zarejestrowany. Na 20 skrzyżowaniach mają się pojawić kamery nagrywające przejazd na czerwonym świetle. Nie będzie to jednak zaskoczeniem, ponieważ wśród straży miejskich, po modzie na urządzenia rejestrujące prędkość, przyszedł czas na systemy fotografujące kierowców ignorujących czerwone światło. Jedno jest pewne-ignorowanie czerwonego światła może być kosztowne. Za to wykroczenie grozi od 300 do 500 zł mandatu oraz 6 punktów karnych, a kierowca nawet nie musi wiedzieć, że dane miejsce jest objęte kontrolą.

Warto pamiętać, że urządzenia rejestrujące przejazd na "czerwonym" nie muszą być oznaczone dobrze znanym kierowcom znakiem "Kontrola Prędkości. Fotoradar", a maszt nie musi być pomalowany żółtą odblaskową farbą.

W dalszej części artykułu znajduje się mapa odcinków dróg krajowych, na których już jesienią ma ruszyć pomiar średniej prędkości. W przypadku kolejnych pięciu odcinków tras wciąż nie zapadła decyzja o montażu kamer do pomiaru prędkości.

Tak będzie działał system odcinkowego pomiaru prędkości

Tak będzie działał system odcinkowego pomiaru prędkościMotor

Dwie bramki z kamerami

Kamery na bramkach nad jezdnią będą rejestrowały każde przejeżdżające auto. Stop-klatka (fotografia) trafi do komputera. Ten odczyta tablicę rejestracyjną i zapisze dokładny czas wjazdu. Na końcu odcinka pomiarowego kolejna kamera ponownie zarejestruje każdy samochód. Później komputer obliczy, w jakim czasie pokonał on dany odcinek drogi. Ponieważ długość odcinka pomiarowego jest znana, system obliczy średnią prędkość poszczególnych pojazdów. Jeśli nie będzie przekroczenia, fotografie auta zostaną usunięte z dysku. W innym przypadku kierowca może spodziewać się kary od Inspekcji Transportu Drogowego.

Obowiązkowy znak

Przed bramkami odcinkowego pomiaru prędkości będą ustawiane znaki "Kontrola prędkości" i tablica "Kontrola średniej prędkości na odcinku... km".

Określony dystans

Według przepisów, maksymalna długość odcinka pomiarowego nie może przekroczyć 20 km. Jeśli kamery będą zainstalowane w obszarze zabudowanym, pomiar nie będzie prowadzony na odcinku dłuższym niż 10 km. Według założeń pomiar ma być prowadzony w miejscach, gdzie często dochodzi do wypadków, a tradycyjne fotoradary nie sprawdzają się.

Za granicą system już działa

Holandia korzysta z odcinkowego pomiaru prędkości prawie od ćwierć wieku. Obecnie system "Trajectcontrole" działa na 12 odcinkach autostrad. We Włoszech system "Tutor" został wprowadzony w 2005 r. i obecnie kontroluje aż 2500 km autostrad. Podobne rozwiązania działają także w Austrii, Belgii, Francji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

Na tych drogach pojawią się kamery służące do odcinkowego pomiaru średniej prędkości

Na tych drogach pojawią się kamery służące do odcinkowego pomiaru średniej prędkościMotor

1. Droga nr 3

miejsce: Babigoszcz-Gniazdowopowiat: goleniowskiwojewództwo: zachodniopomorskiedługość odcinka: 4,82 km

2. Droga nr 10

miejsce: Kalisz Pomorski-Pruszczpowiat: drawskiwojewództwo: zachodniopomorskiedługość odcinka: 1,65 km

3. Droga nr 20

miejsce: Mokrzympowiat: bytowskiwojewództwo: pomorskiedługość odcinka: 3,18 km

4. Droga nr 6

miejsce: Rumiapowiat: wejherowskiwojewództwo: pomorskiedługość odcinka: 2,15 km

5. Droga nr 5

miejsce: Szubinpowiat: nakielskiwojewództwo: kujawsko-pomorskiedługość odcinka: 4,7 km

6. Droga nr 16

miejsce: Rogóżnopowiat: grudziądzkiwojewództwo: kujawsko-pomorskiedługość odcinka: 2 km

7. Droga nr 16

miejsce: Olsztyn-Gietrzwałdpowiat: olsztyńskiwojewództwo: warmińsko-mazurskiedługość odcinka: 12,7 km

8. Droga nr 59

miejsce: Mrągowopowiat: mrągowskiwojewództwo: warmińsko-mazurskiedługość odcinka: 5,83 km

9. Droga nr 61

miejsce: Kisielnica-Stawiskipowiat: łomżyński i kolneńskiwojewództwo: podlaskiedługość odcinka: 6,2 km

10. Droga nr 19

miejsce: Zwierki-Zabłudówpowiat: białostockiwojewództwo: podlaskiedługość odcinka: 3,8 km

11. Droga nr 60

miejsce: Karniewopowiat: makowskiwojewództwo: mazowieckiedługość odcinka: 1,95 km

12. Droga nr 7

miejsce: Rybitwy-Szymakipowiat: ciechanowskiwojewództwo: mazowieckiedługość odcinka: 9,8 km

13. Droga nr 50

miejsce: Strachówkapowiat: wołomińskiwojewództwo: mazowieckiedługość odcinka: 3,5 km

14. Droga nr 50

miejsce: Sochaczewpowiat: sochaczewskiwojewództwo: mazowieckiedługość odcinka: 2,9 km

15. Droga nr 50

miejsce: Regut-Człekówkapowiat: otwockiwojewództwo: mazowieckiedługość odcinka: 4,8 km

16. Droga nr 2

miejsce: Torzym-Korytapowiat: sulęcińskiwojewództwo: lubuskiedługość odcinka: 3,9 km

17. Droga nr 32

miejsce: Sulechówpowiat: zielonogórskiwojewództwo: lubuskiedługość odcinka: 3,35 km

18. Droga nr 92

miejsce: Tarnowo Podgórnepowiat: poznańskiwojewództwo: wielkopolskiedługość odcinka: 2,5 km

19. Droga nr 12

miejsce: Szlichtyngowa-Górczynapowiat: wschowskiwojewództwo: lubuskiedługość odcinka: 2,5 km

20. Droga nr 5

miejsce: Borzęcin-Prusicepowiat: trzebnickiwojewództwo: dolnośląskiedługość odcinka: 6,8 km

21. Droga nr 8

miejsce: Klukipowiat: bełchatowskiwojewództwo: łódzkiedługość odcinka: 1,6 km

22. Droga nr 72

miejsce: Złotapowiat: skierniewickiwojewództwo: łódzkiedługość odcinka: 3,3 km

23. Droga nr 48

miejsce: Tomaszów Mazowieckipowiat: tomaszowskiwojewództwo: łódzkiedługość odcinka: 2,15 km

24. Droga nr S7

miejsce: Gózd-Suchedniówpowiat: skarżyskiwojewództwo: świętokrzyskiedługość odcinka: 6,8 km

25. Droga nr 94

miejsce: Łosiówpowiat: brzeskiwojewództwo: opolskiedługość odcinka: 2,2 km

26. Droga nr S7

miejsce: Stróża-Pcimpowiat: myślenickiwojewództwo: małopolskiedługość odcinka: 3,5 km

27. Droga nr 94

miejsce: Tarnów-Ładnapowiat: tarnowskiwojewództwo: małopolskiedługość odcinka: 5,4 km

28. Droga nr 9

miejsce: Kolbuszowa-Kolbuszowa Górnapowiat: kolbuszowskiwojewództwo: podkarpackiedługość odcinka: 3,6 km

29. Droga nr 9

miejsce: Krościenko-Wyżne-Iskrzyniapowiat: krośnieńskiwojewództwo: podkarpackiedługość odcinka: 1,3 km

Lokalizacje rezerwowe, gdzie mogą się pojawić kamery odcinkowego pomiaru prędkości

30. Droga nr 3

miejsce: Lubinpowiat: lubińskiwojewództwo: dolnośląskiedługość odcinka: 2,25 km

31. Droga nr 78

miejsce: Plichowicepowiat: gliwickiwojewództwo: śląskiedługość odcinka: 2,8 km

32. Droga nr 1

miejsce: Podwarpie-Siewierzpowiat: będzińskiwojewództwo: śląskiedługość odcinka: 3,1 km

33. Droga nr 74

miejsce: Górnopowiat: kieleckiwojewództwo: świętokrzyskiedługość odcinka: 4,1 km

34. Droga nr 7

miejsce: Jabłonkapowiat: nowotarskiwojewództwo: małopolskiedługość odcinka: 1,8 km

Wątpliwości dotyczące nowego systemu pomiaru

Odcinkowy pomiar prędkości jeszcze nie powstał, ale prawnicy już mają poważne wątpliwości dotyczące funkcjonowania systemu.

Odpowiedzialność za wykroczenie

Nie wiadomo, kto ma odpowiedzieć za przekroczenie prędkości, jeśli auto prowadziły dwie osoby (zmieniły się podczas przejazdu na kontrolowanym odcinku). Jednak Inspekcja Transportu Drogowego chce, aby w takim przypadku automatycznie mandat dostawał właściciel pojazdu.

Możliwość inwigilacji każdego kierowcy

O ile tradycyjne fotoradary rejestrują tylko pojazdy, które przekroczyły prędkość, to przy pomiarze odcinkowym jest rejestrowany każdy samochód. To daje możliwość śledzenia każdego kierowcy oraz rejestracji twarzy osób, które z nim podróżują.

Tolerancja dla piratów drogowych

Kierowcy będą karani na podstawie średniej prędkości. To oznacza, że w ten sam sposób będą traktowane osoby, które nieznacznie przekroczą dozwoloną prędkość na całym odcinku pomiarowym oraz te, które znacznie przekroczą prędkość w danym punkcie, aby później zwolnić, a nawet się zatrzymać, aby ją obniżyć.

Tekst: Sebastian Sulowski, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas