Nowe przepisy dotyczące opon. Trzeba zwrócić uwagę na jeden symbol

Szymon Piaskowski

Szymon Piaskowski

Aktualizacja

W Niemczech nie ma obowiązku używania opon zimowych, jednak w sytuacji, gdy na drodze leży śnieg, a my utrudniamy innym ruch lub doprowadzamy do niebezpiecznej sytuacji z uwagi na opony letnie, możemy dostać mandat. 1 października zaczęły też obowiązywać w Niemczech nowe zasady dotyczące opon całorocznych z symbolem M+S (błoto i śnieg).

Od października kierowcy wymieniający opony w Niemczech sprawdzają, czy zimowe mają odpowiedni znaczek
Od października kierowcy wymieniający opony w Niemczech sprawdzają, czy zimowe mają odpowiedni znaczekAdam MajcherekINTERIA.PL

W Niemczech wymagania dotyczące opon zimowych obowiązują w zależności od sytuacji: w przypadku "czarnego lodu, śliskiego śniegu, błota pośniegowego, lodu lub mrozu" wymagane są odpowiednie opony (§ 2 ust. 3a StVO). Do tej pory, za opony zimowe, uznawano także te należące do kategorii całorocznych, pod warunkiem, że miały oznaczenie M+S. Od 1 października wprowadzone zostały nowe zasady.

Jakie opony są zakazane w Niemczech?

Do tej pory za opony zimowe i całoroczne z oznaczeniami M+S akceptowane były także opony wyprodukowane przed 2018 rokiem bez oznaczenia 3PMSF, czyli śnieżnego płatka z trzema szczytami górskimi).  Od 1 stycznia 2018 r. wszystkie nowo produkowane opony całoroczne i zimowe muszą być opatrzone tym symbolem, aby mogły zostać prawnie dopuszczone do użytku zimowego.

Zmiana prawa od 1 października tego roku dotknęła więc prawie siedmioletnie opony, które zostały wyprodukowane przed styczniem 2018 roku i nadal są w ruchu bez piktogramu górskiego z płatkiem śniegu. Chociaż nie są one już sprzedawane, nadal można je instalować w pojazdach. Według nowych przepisów nie będą jednak one uznawane za opony zimowe, zatem w razie wystąpienia problemów można spodziewać się mandatu.

Tylko opony z symbolem 3PMSF są uznawane, za spełniające warunki opony zimowejmateriały prasowe

Jaka kara za złe opony zimą?

Za nieprawidłowe użycie opon wynosi on 60 euro, utrudnianie innym użytkownikom jazdy “kosztuje" 80 euro i jeden punkty karny, natomiast spowodowanie niebezpieczeństwa na drodze z uwagi na nieodpowiednie opony grozi mandatem w wysokości 100 euro (i jednym punktem karnym). Wiek opony lub datę produkcji można znaleźć w informacjach w kodzie DOT, który znajduje się na boku opony.

Aby poprawnie odczytać kod DOT, należy zwrócić uwagę na ciąg liter i cyfr umieszczony po tym skrócie. Najważniejsze są ostatnie cztery cyfry, które wskazują tydzień i rok produkcji opony. Na przykład, jeśli kod kończy się na 1622, oznacza to, że opona została wyprodukowana w 16. tygodniu 2022 roku. Pozostała część kodu DOT zawiera informacje o fabryce, w której opona została wyprodukowana, oraz specyfikacje dotyczące modelu opony, jednak dla przeciętnego kierowcy najistotniejsza jest data produkcji.

JAECOO 7 już w Polsce. Z tą ceną i wyposażeniem to będzie hitInteria.plINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas