Nowe auta z LPG - co proponują producenci?
Wiele modeli nowych aut można kupić z fabryczną instalacją LPG – i nie chodzi tylko o wersje bazowe.
Niegdyś fabryczne instalacje rezerwowano wyłącznie dla najsłabszych wersji silnikowych. Dziś nie ma większych problemów z "gazowaniem" nowoczesnych silników turbo - stąd w ofercie m.in. Fordy z jednostkami EcoBoost czy Octavia 1.4 TSI.
Ograniczone oszczędności
W przypadku wielu instalacji dla silników z bezpośrednim wtryskiem stopień oszczędności ogranicza jednak obowiązkowy dotrysk benzyny (średnio 10% całkowitego zużycia paliwa na 100 km).
Należy zwrócić też uwagę na konieczność dolewania specjalnego dodatku do benzyny oraz zwiększoną częstotliwość i wyższą cenę przeglądów.
Lepiej z fabryczną
Wśród nowych aut z LPG najlepiej wypadają te z instalacją montowane w fabryce - oferują je m.in. Dacia, Fiat i Opel. W tym przypadku instalacja jest lepiej "zintegrowana" z samochodem (nie ma np. dokładanej centralki do przełączania zasilania, a paliwomierz wskazuje ilość LPG w zbiorniku).
Niestety, jest też druga strona medalu: po gwarancji taka instalacja może być droższa w obsłudze z uwagi na trudniej dostępne komponenty.
Bez względu na markę i model warto sprawdzić, czy wszystkie ASO podejmą się obsługi egzemplarza z LPG i, jeśli dużo podróżujemy, czy gwarancja obowiązuje tylko w Polsce, czy w całej Europie.
MODEL | CENA INSTALACJI | CENA SAMOCHODU (OD) |
Dacia Logan 0.9 TCe | 2500 zł | 40 750 zł |
Dacia Logan MCV 0.9 TCe | 2500 zł | 43 900 zł |
Dacia Sandero 0.9 TCe | 2500 zł | 40 900 zł |
Dacia Duster 1.6 16V | 3500 zł | 49 500 zł |
Fiat Tipo 1.4 T-Jet | 3500 zł | 59 400 zł |
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | 9200 zł | 62 150 zł |
Ford B-Max 1.0 EcoBoost | 9200 zł | 70 100 zł |
Ford Focus 1.0 EcoBoost | 9200 zł | 78 490 zł |
Ford Focus 1.5 EcoBoost | 9200 zł | 84 940 zł |
Ford C-Max 1.0 EcoBoost | 9200 zł | 83 400 zł |
Ford Mondeo 1.0 EcoBoost | 9200 zł | 100 000 zł |
Ford Mondeo 1.5 EcoBoost | 9200 zł | 107 000 zł |
Ford S-Max 1.5 EcoBoost | 9200 zł | 116 700 zł |
Hyundai i20 1.2 | 4100 zł | 50 000 zł |
Hyundai i20 1.4 | 4100 zł | 56 200 zł |
Kia Picanto 1.2 | 4500 zł | 37 700 zł |
Kia Rio sedan 1.4 | 4200 zł | 51 690 zł |
Kia Venga 1.4 | 4500 zł | 58 040 zł |
Opel Adam 1.4 | 4000 zł | 59 500 zł |
Opel Corsa 1.4 | 5000 zł | 58 550 zł |
Opel Astra IV sedan 1.4 T | 6400 zł | 71 300 zł |
Opel Mokka 1.4 Turbo | 6500 zł | 85 750 zł |
Opel Insignia 1.4 Turbo | 6600 zł | 101 950 zł |
Peugeot 301 1.6 | 4500 zł | 58 800 zł |
Skoda Citigo 1.0 MPI | 3700 zł | 39 670 zł |
Skoda Fabia 1.0 MPI | 1750 zł | 42 130 zł |
Skoda Fabia 1.2 TSI 90 | 3150 zł | 48 030 zł |
Skoda Rapid 1.2 TSI 90 | 2600 zł | 58 150 zł |
Skoda Rapid 1.2 TSI 110 | 2600 zł | 61 050 zł |
Skoda Octavia 1.4 TSI | 5900 zł | 80 370 zł |
Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 3/2017