Normy emisji spalin Euro

Aktualna norma Euro V wymusiła stosowane w dieslach kłopotliwych filtrów DPF.
Aktualna norma Euro V wymusiła stosowane w dieslach kłopotliwych filtrów DPF.Volkswagen
  • Euro I zaczęło obowiązywać w 1992 r. i od tego czasu auta benzynowe wytwarzane w Europie mają zwykle katalizator. W Polsce jest on obowiązkowy w samochodach wyprodukowanych po 1 lipca 1995 r., a jego obecność powinna być sprawdzana podczas okresowych badań technicznych.
  • Euro II weszło w styczniu 1996 r. i od tego czasu w dieslach pojawiły się katalizatory utleniające. Na badaniu technicznym nie da się wykryć poprawności działania tego elementu, a więc diagnosta tylko sprawdza jego obecność.
  • Euro III wprowadzono w styczniu 2000 r. Skupiono się głównie na redukcji ilości węglowodorów oraz tlenków azotu. Auta mają od tego czasu dość rozbudowane systemy recyrkulacji spalin oraz między innymi filtry oparów paliwa z baku.
  • Euro IV zaczęło obowiązywać od początku 2005 r. Większe zmiany dotyczyły głównie silników Diesla, gdzie m.in. o połowę ograniczono emisję cząstek stałych. Od tego czasu na placu boju pozostały praktycznie wyłącznie diesle z wtryskiem common rail lub pompowtryskiwaczami.
  • Euro V wprowadzone zostało w styczniu 2009 r. i w głównej mierze zmiany znów dotknęły jednostki wysokoprężne. Aby móc obniżyć emisję cząstek stałych 5-krotnie w stosunku do Euro IV, konieczne okazało się zastosowanie filtrów cząstek stałych. Już produkowane modele wymóg stosowania filtrów DPF/FAP objął rok później.
  • Euro VI - norma zostanie wprowadzona dopiero we wrześniu 2014 r. i wprowadzi duże redukcje emisji tlenków azotu.
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?