Nieznana funkcja pasów bezpieczeństwa. Do czego można wykorzystać klamrę?

Pasy bezpieczeństwa to podstawowy element zapewniający bezpieczeństwo. Jeśli kierowca i pasażerowie nie są w nie zapięci, to na przykład działanie poduszek powietrznych może być nie tylko nieskuteczne, ale i groźne. Niewiele osób jednak wie, że pewien element pasów może okazać się przydatnym narzędziem, kiedy już do wypadku dojdzie.

Ukryta funkcja pasów bezpieczeństwa. O tym warto wiedzieć
Ukryta funkcja pasów bezpieczeństwa. O tym warto wiedziećINTERIA.PL

Pasy bezpieczeństwa odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa pasażerów podczas podróży samochodem. Choć ich podstawowym zadaniem jest utrzymanie pasażerów na miejscu w razie wypadku, mogą one pełnić także mniej oczywiste funkcje.

Pasy bezpieczeństwa samochodowe

Podstawową funkcją pasów jest ochrona przed uderzeniem w twarde elementy wnętrza samochodu, takie jak deska rozdzielcza, kierownica czy szyby. Pasy bezpieczeństwa utrzymują pasażera w pozycji, która minimalizuje kontakt z tymi potencjalnie niebezpiecznymi elementami. W przypadku zderzenia, niezapięty pasażer może zostać wyrzucony z siedzenia i uderzyć w twarde części wnętrza pojazdu, co może prowadzić do poważnych obrażeń głowy, klatki piersiowej i kończyn.

W momencie kolizji, ciało człowieka nadal porusza się z prędkością, z jaką jechał pojazd, zanim nastąpiło zderzenie. Pasy bezpieczeństwa rozpraszają siły działające na ciało podczas nagłego zatrzymania, redukując nacisk na poszczególne jego partie. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko urazów organów wewnętrznych czy pęknięcia naczyń krwionośnych.

Zapinanie pasów jest ważne. W momencie wypadku pasy uratują nam życie.123RF/PICSEL

Poduszki powietrzne są zaprojektowane do współpracy z pasami bezpieczeństwa, a nie do ich zastępowania. W momencie zderzenia, pasy bezpieczeństwa utrzymują pasażera w odpowiedniej pozycji, co pozwala poduszkom powietrznym na skuteczne rozłożenie sił uderzenia na większą powierzchnię ciała. Bez pasów bezpieczeństwa, poduszki powietrzne mogą nie działać prawidłowo, a nawet stanowić dodatkowe zagrożenie, bo ciało kierowcy czy pasażera może uderzyć w poduszkę, która nie napełniła się do końca.

Jak zbudowane są pasy bezpieczeństwa?

Dodatkowo, pasy bezpieczeństwa mają zaawansowane mechanizmy regulacyjne, takie jak napinacze i ograniczniki siły. Napinacze aktywują się w momencie kolizji, automatycznie napinając pasy, aby lepiej przytrzymać pasażera i zmniejszyć jego ruch w początkowej fazie zderzenia. Ograniczniki siły, z kolei, kontrolują napięcie pasów, aby uniknąć nadmiernego ucisku na ciało pasażera, co może prowadzić do obrażeń klatki piersiowej.

Poduszka powietrzna schowana w pasie bezpieczeństwa. Beltbag w Mercedesie Klasy S (W223)Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

W ostatnich latach, pojawiły się również innowacyjne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa pasów, takie jak opcjonalne poduszki powietrzne wbudowane w pasy bezpieczeństwa, które aktywują się w momencie zderzenia, jeszcze przed uruchomieniem napinacza. W ten sposób powierzchnia, na którą naciska tułów zwiększa się, co prowadzi do zmniejszenia siły nacisku.

Jak wydostać się z auta po wypadku? Pomoże klamra

Warto również wspomnieć o praktycznej funkcji klamry pasa bezpieczeństwa, wykonanej z twardego metalu. Klamra ta może być użyta do wybicia szyby samochodowej, kiedy po wypadku drzwi zostały zablokowane i nie da się ich otworzyć. Wystarczy wtedy użyć klamry, aby wybić szybę i wydostać się z pojazdu. W autobusach czy pociągach do tego celu służą specjalne młotki, ale w przypadku aut osobowych producenci nie stosują ich jako elementu wyposażenia.

Nowa Toyota GR YarisInteria.plINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas