Niewłaściwe paliwo w baku
Błędy przy dystrybutorze mogą słono kosztować. Jak zachować się po ich popełnieniu?
Zatankowanie niewłaściwego paliwa to błąd, który może zdarzyć się każdemu. Jednak większość kierowców uważa, że ich to nie dotyczy. "Pistolety" dystrybutorów na stacjach paliw są przecież wyraźnie oznaczone. Ten z benzyną ma kolor zielony i cieńszą końcówkę, a z olejem napędowym jest czarny i szerszy, więc nie sposób włożyć go do otworu wlewu paliwa auta z silnikiem benzynowym. Producenci samochodów coraz częściej stosują też inne zabezpieczenia. Pomimo to, pośpiech i roztargnienie sprawiają, że pomyłki nadal się zdarzają. Zwłaszcza, gdy tankujemy nie swoje auto.
Co zrobić w razie pomyłki
Benzyna do diesla
Jeżeli zalanie diesla benzyną zdarzy się w starszym aucie, samochód powinien przepalić niewłaściwe paliwo. Klasyczny wtrysk Bosch lub Denso poradzi sobie z dodatkiem do 15 proc. benzyny. Kiedyś nawet zalecano dolewanie benzyny do diesla, aby poprawić rozruch auta w zimie. Niestety, w przypadku zalania nowoczesnego diesla z pompowtryskiwaczami czy wtryskiem marek Delphi, Siemens lub jakimkolwiek wtryskiem piezoelektrycznym większą ilością benzyny, istnieje poważne ryzyko uszkodzeń silnika.
Olej napędowy do benzynowego
Zalanie olejem napędowym auta benzynowego ze względu na grubszą końcówkę pistoletu z dystrybutora jest prawie niewykonalne, choć dla chcącego... Podobnie jak wiekowy diesel poradzi sobie z niewielką ilością benzyny, tak i starszemu silnikowi benzynowemu (generalnie w aucie wyprodukowanym do 2000 r.) 20-proc. "dolewka" oleju napędowego nie powinna zaszkodzić. W nowszych autach oraz we wszystkich z turbo uruchomienie silnika po takiej pomyłce skończy się poważną awarią, nawet nadtopieniem tłoków w wyniku spalania stukowego spowodowanego znacznym obniżeniem liczby oktanowej paliwa.
Za niska liczba oktanowa
W Polsce, jak i w większości krajów europejskich oferowana jest benzyna 95- oraz 98-oktanowa. Jednak w niektórych miejscach na wschodzie Europy (na przykład na Ukrainie) dostępna jest benzyna o mniejszej liczbie oktanów. Zalanie zbiornika takim paliwem na pewno nie spowoduje awarii silnika, co najwyżej obniży jego moc i podwyższy zużycie paliwa. Jednostki napędowe mają czujnik spalania stukowego, który dostosowuje pracę układu do konkretnego paliwa.
Tekst: Artur Kuśmierzak, zdjęcia: Krzysztof Paliński, Piotr Nurczyński