Nie można zbyt często wciskać przycisku obiegu wewnętrznego. Szczególnie teraz
Przycisk obiegu wewnętrznego jest dostępny w każdym samochodzie. Wielu kierowców nie do końca ma świadomość, jak prawidłowo używać tej funkcji. Sprawdzamy, dlaczego zimą nie należy przesadzać z recyrkulacją powietrza.
Spis treści:
Wielu kierowców nie wie do końca, w jakim celu tuż przy panelu sterowania klimatyzacją znajduje się przycisk ze strzałką umieszczoną wewnątrz piktogramu symbolizującego samochód. Kiedyś funkcja zamykania obiegu lub tzw. recyrkulacji była dostępna w autach z klimatyzacją. Dziś ten przycisk spotkamy praktycznie w każdym samochodzie.
Obieg wewnętrzny - do czego służy?
Włączanie obiegu wewnętrznego jest powodowane chęcią zablokowania dostępu powietrza z zewnątrz. Najczęściej ze względu na kurz lub nieprzyjemne zapachy. Czasami wystarczy jechać za samochodem, który wydala z rury wydechowej duszący dym, żeby szybko docenić możliwość korzystania z obiegu zamkniętego.
Ze wspomnianego trybu należy skorzystać możliwie szybko. Gdy nieprzyjemny zapach dostanie się już do układu wentylacji i kabiny, zamknięcie obiegu tylko pogorszy sprawę. Dlatego w nowych samochodach bardzo często możemy spotkać funkcję, która szybko włącza obieg zamknięty, gdy tylko odpowiedni czujnik wykryje zanieczyszczenie w zasysanym powietrzu.
Obieg wewnętrzny zwiększa ryzyko parowania szyb
Korzystanie z obiegu wewnętrznego jest dobrym sposobem na odizolowanie się od zewnętrznych zanieczyszczeń, ale trzeba pamiętać o pewnych ograniczeniach wynikających ze stosowania wspomnianego trybu. Zbyt długa praca klimatyzacji w trybie recyrkulacji może doprowadzić do zaparowania przedniej szyby oraz szyb bocznych. Wynika to z bezwładności układu wentylacji. Jeśli szyby parują zbyt często, warto sprawdzić stan filtra kabinowego.
Obieg wewnętrzny a senność i złe samopoczucie pasażerów
Klimatyzacja pracująca zbyt długo w trybie recyrkulacji powietrza może doprowadzić do nadmiernego wysuszenia powietrza. Brak dopływu tlenu z zewnątrz spowodowuje pogorszenie jakości powietrza w kabinie. W takiej sytuacji kierowca i pasażerowie mogą odczuwać problemy z koncentracją, a kolejnym skutkiem ubocznym będzie zmęczenie oraz senność.
***