Nie możesz na śliskim ruszyć z miejsca? Naciśnij ten przycisk
W nowoczesnych samochodach lista systemów wspomagających kierowcę jest bardzo długa i obejmuje rozwiązania, o których wielu kierowców nie miało pojęcia. Wśród nich możemy znaleźć układ, który ułatwi jazdę podczas zimowej aury. Jeśli podczas ruszania i przyspieszania ślizgają się koła, warto sprawdzić, czy samochód jest wyposażony w układ ASR i aktywować go.
Co to jest ASR i do czego służy?
Układ ASR (Acceleration Slip Regulation; inna nazwa to TCS, czyli Traction Control System) to rozwiązanie poprawiające bezpieczeństwo jazdy. Jego działanie opiera się na kontrolowaniu prędkości obrotowej kół. Dzięki temu zwiększa się przyczepność kół podczas wykonywania różnych manewrów.
Kierowca doceni działanie układu ASR podczas jazdy na wzniesieniu, gdy nawierzchnia jest pokryta śniegiem lub lodem. Łatwo wtedy o utratę przyczepności i wpadnięcie w poślizg. Rozwiązanie przydaje się również podczas dynamicznego włączania się do ruchu w trudnych warunkach drogowych. Przyspieszanie podczas jazdy w zakręcie na niepewnej nawierzchni może zakończyć się poślizgiem, ale wtedy do akcji wkracza ASR, który pozwala opanować sytuację.
Często ten układ jest wymieniany jednym tchem wraz z ABS. Choć działanie obu systemów wykorzystuje te same lub podobne czujniki, ich moment działania jest zupełnie inny. Układ ABS jest aktywowany podczas hamowania, a ASR działa podczas ruszania i przyspieszania.
Jak działa układ ASR?
Żeby system działał prawidłowo, musi dostawać informacje na temat prędkości obrotowych kół. Wykorzystuje w tym celu dane dostarczane przez czujniki ABS. Jeśli w pewnym momencie okazuje się, że rozbieżności w prędkościach napędzanych kół przekraczają ustalony limit - wtedy do akcji wkracza ASR.
Układ może przyhamowywać jedno z kół, przymknąć przepustnicę, opóźnić zapłon lub odciąć wtrysk paliwa. Szczegółowe działanie systemu ASR zależy od producenta i modelu samochodu.
Kiedy wyłączyć ASR?
Większość producentów przewiduje możliwość wyłączenia tego systemu za pomocą przycisku lub ustawień samochodu dostępnych w komputerze pokładowym. Jednak w większości przypadków działanie tego systemu jest domyślnie aktywowane po uruchomieniu silnika.
Wyłączanie układu ASR ma sens jedynie w wyjątkowych sytuacjach. Może to być np. jazda po torze wyścigowym. Aktywny system ograniczałby tylko frajdę z jazdy. Jednak sytuacji, gdy samochód porusza się po sypkiej nawierzchni (np. piasku) lub utknie w błocie czy śniegu, wyłączenie ASR może ułatwić wydostanie się z tarapatów.
***