Napęd 4x4 - jak to działa?

W systemach typu Audi Quattro (centralny dyferencjał Torsen) rozdział napędu jest uzależniony od aktualnych obciążeń obu osi.
W systemach typu Audi Quattro (centralny dyferencjał Torsen) rozdział napędu jest uzależniony od aktualnych obciążeń obu osi.Audi

Kiedy napęd na cztery koła określany jest jako stały (permanentny)?

Napęd stały 4x4 to taki, w którym zawsze moment obrotowy jest rozdzielany na obie osie. W praktyce oznacza to, że samochód ma centralny mechanizm różnicowy, który umożliwia jednoczesne przekazywanie napędu na obie osie oraz wzajemne różnicowanie obrotów przedniej i tylnej osi (np. na zakrętach). Takie rozwiązania zastosowano np. w terenowych Toyotach Land Cruiserach, Mitsubishi Pajero czy Land Roverach Discovery. Wśród aut osobowych tego typu schematy napędu występują np. w modelach Subaru, Audi Allroad czy Mitsubishi Lancer Evolution.
Napęd stały 4x4 to taki, w którym zawsze moment obrotowy jest rozdzielany na obie osie. W praktyce oznacza to, że samochód ma centralny mechanizm różnicowy, który umożliwia jednoczesne przekazywanie napędu na obie osie oraz wzajemne różnicowanie obrotów przedniej i tylnej osi (np. na zakrętach). Takie rozwiązania zastosowano np. w terenowych Toyotach Land Cruiserach, Mitsubishi Pajero czy Land Roverach Discovery. Wśród aut osobowych tego typu schematy napędu występują np. w modelach Subaru, Audi Allroad czy Mitsubishi Lancer Evolution.Motor

Co to jest napęd dołączany?

Napęd dołączany ręcznie to taki, który aktywuje się dźwignią lub przyciskiem .
Napęd dołączany ręcznie to taki, który aktywuje się dźwignią lub przyciskiem .Motor

Co to jest napęd dołączany automatycznie?

Automatycznie dołączany napęd drugiej osi to rozwiązanie chętnie stosowane w SUV-ach i autach osobowych 4x4.
Automatycznie dołączany napęd drugiej osi to rozwiązanie chętnie stosowane w SUV-ach i autach osobowych 4x4.Volkswagen

Dlaczego stały napęd 4x4 z wykorzystaniem centralnego dyferencjału jest uznawany za lepszy od automatycznie dołączanego?

Na zdjęciu powyżej widać wyraźnie, że Skoda (system Haldex), mimo skręconych kół, gorzej reaguje od Audi (stały napęd Quattro).
Na zdjęciu powyżej widać wyraźnie, że Skoda (system Haldex), mimo skręconych kół, gorzej reaguje od Audi (stały napęd Quattro).Motor

Czy centralne dyferencjały mają jakieś wady?

Centralny mechanizm różnicowy w prawdziwym aucie terenowym musi mieć możliwość blokowania.
Centralny mechanizm różnicowy w prawdziwym aucie terenowym musi mieć możliwość blokowania.Motor

Jak realizowana jest w praktyce zmiana rozkładu momentów pomiędzy osiami?

Haldex IV generacji standardowo rozdziela moc 90:10 (przód:tył), jednak w razie poślizgu kół przednich, na tylne może chwilowo trafić nawet 90% momentu.
Haldex IV generacji standardowo rozdziela moc 90:10 (przód:tył), jednak w razie poślizgu kół przednich, na tylne może chwilowo trafić nawet 90% momentu.Motor

Jakie są rodzaje automatycznie dołączanych napędów 4x4?

W rozwiązaniu stosowanym przez BMW sprzęgiełko napędu przedniej osi sterowane jest nie elektromagnesem, lecz silnikiem elektrycznym.
W rozwiązaniu stosowanym przez BMW sprzęgiełko napędu przedniej osi sterowane jest nie elektromagnesem, lecz silnikiem elektrycznym.BMW
Silnik w sposób stały i bezpośredni napędza tylko jedną oś. Napęd na drugą przechodzi przez sprzęgiełko, którego ścisk jest wynikiem działania elektromagnesu.
Silnik w sposób stały i bezpośredni napędza tylko jedną oś. Napęd na drugą przechodzi przez sprzęgiełko, którego ścisk jest wynikiem działania elektromagnesu.Porsche
Każda z czterech generacji Haldexa wykorzystuje hydrauliczny ścisk sprzęgiełka wielotarczowego.
Każda z czterech generacji Haldexa wykorzystuje hydrauliczny ścisk sprzęgiełka wielotarczowego.Volkswagen
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?