Najstarszy znak drogowy w Polsce. Nie uwierzysz, ile ma lat

Znaki drogowe wydają się stosunkowo nowym wynalazkiem? Nic bardziej mylnego, najstarszy znak w Polsce, choć nie przypomina współczesnych, pochodzi z 1151 roku i jest umiejscowiony dokładnie w połowie drogi między Kaliszem a Kruszwicą – znajduje się w Koninie przy kościele świętego Bartłomieja.

Najstarszy znak drogowy w Polsce pamięta czasy Bolesława Krzywoustego.
Najstarszy znak drogowy w Polsce pamięta czasy Bolesława Krzywoustego.Karina KrystosiakAgencja SE/East News

Historia najstarszego znaku drogowe w Polsce

W Polsce najstarszym znanym znakiem drogowym jest kamienny słup z 1151 roku, postawiony przez komesa Piotra Dunina z rozkazu księcia Bolesława Krzywoustego. Słup ten, znajdujący się w Koninie, oznaczał połowę drogi między Kaliszem a Kruszwicą na dawnym Szlaku Bursztynowym, który niegdyś łączył kraje Morza Śródziemnego z Bałtykiem. W Polsce "trasa" ta przebiegała m.in. przez Kłodzko, Wrocław, Kalisz, Konin, Świecie i Gdańsk.

Na znaku widnieje inskrypcja w języku łacińskim, która brzmi: "Roku Wcielenia Pańskiego 1151 do Kalisza z Kruszwicy tu prowadzi punkt, wskazuje to formuła drogi i sprawiedliwości, którą kazał uczynić komes palatyn Piotr i starannie tę drogę przepołowił, aby był go pamiętny, racz każdy podróżny modlitwą prosić  łaskawego Boga."

Na znaku znajduje się inskrypcja, która mówi o połowie drogi między Kaliszem i Kruszwicą.Krzysztof Chojnacki/East NewsAgencja SE/East News

Według niektórych historyków kamienny znak mógł powstać nawet wcześniej, jeszcze za czasów pogańskich. Prawdopodobnie został wykuty w piaskowcu. Kamienny znak drogowy jest uważany za najcenniejszy zabytek Konina i jeden z ważniejszych zabytków Wielkopolskiego Szlaku Romańskiego. W 2011 roku obiekt został poddany renowacji zleconej przez konserwatora zabytków, co kosztowało około 34 tys. zł i zostało sfinansowane przez samorząd. Słup wówczas stanął na cokole, dzięki czemu został lepiej wyeksponowany.

Początki znaków drogowych

Za pierwsze oznaki znaków drogowych można uznać już kamienie milowe, stosowane w starożytności do oznaczania odległości między miastami. W starożytnym Rzymie kamienie te, ustawiane wzdłuż dróg Appijskiej i Flaminiusza, nosiły nazwę miliarium i informowały o odległości od Rzymu. Podobne praktyki stosowano również w innych częściach świata, m.in. w Chinach i Persji. Odkryty w Anglii kamień milowy z I wieku n.e. jest jednym z najstarszych zachowanych znaków drogowych na świecie. Informuje o odległości od Londynu.

W średniowieczu, wraz z rozwojem handlu i pielgrzymek, pojawiła się potrzeba bardziej szczegółowych oznaczeń tras. Do tego celu wykorzystywano m.in. krzyże przydrożne, symbole religijne i herby szlacheckie. Te wczesne znaki miały przede wszystkim charakter informacyjny, wskazując kierunek drogi lub przynależność terenu.

Pierwsze znormalizowane znaki drogowe

Przełom nastąpił w XIX wieku, wraz z rozwojem kolei i wzrostem natężenia ruchu drogowego, oczywiście początkowo dotyczącego furmanek zaprzęgów czy rowerów. W 1861 roku w Wielkiej Brytanii wprowadzono pierwsze znormalizowane znaki drogowe, mające na celu ostrzeganie podróżujących przed niebezpieczeństwami na drodze. Znaki te, wykonane z drewna lub metalu, miały proste symbole i napisy, takie jak "Uwaga: zakręt" lub "Uwaga: przejazd kolejowy".

W kolejnych latach podobne inicjatywy podejmowano w innych krajach Europy i Ameryki Północnej. W 1909 roku odbyła się pierwsza międzynarodowa konferencja poświęcona znakom drogowym, podczas której ustalono wspólne zasady i symbole dla znaków stosowanych w różnych krajach.

Podpalił auto, bo kierowca miał nie ustąpić mu pierwszeństwaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas