Najlepsze opony na długie podróże

Często podróżujesz, a w trasie spędzasz mnóstwo czasu? Jeśli samochód to dla Ciebie narzędzie pracy albo środek transportu na daleki wakacyjny wypad – powinieneś zwrócić szczególną uwagę na opony.

Motointegrator.pl
Motointegrator.plMotointegrator.pl

W długich podróżach, na przykład podczas wakacyjnych wypraw, istotną rolę dla naszej kondycji psychofizycznej odgrywa komfort jazdy. - Jednym z ważnych aspektów komfortu podróży jest hałas, jaki generuje poruszające się auto. 10-12 godzin w towarzystwie jednostajnego, głośnego szumu potrafi zmęczyć nawet najtwardszych kierowców. Poza oporami powietrza opływającego samochód, źródłem tego szumu w dużej mierze są również toczące się opony - tłumaczy Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl. Dlatego, jeżeli autem pokonujemy znaczne dystanse i za kółkiem spędzamy sporo czasu, warto odpowiednio dobrać ogumienie, na którym się poruszamy.

Etykieta prawdę ci powie

Pozornie najbardziej oczywistym rozwiązaniem, ograniczenia szumu generowanego przez opony, byłoby wybranie modelu o najniższym możliwym oporze toczenia. Takiego, którego tzw. efektywność paliwowa na etykiecie oznaczona jest literą A. Niższy opór toczenia to nie tylko mniejszy poziom hałasu dobiegającego z kół, ale również pewne oszczędności w zużyciu paliwa. Tutaj z pomocą przychodzi etykieta opony wprowadzona w 2012 roku przez Unię Europejską.

Parametr wytwarzanego przez oponę hałasu jest na etykiecie opisany w postaci oceny od 1 do 3 oraz bezwzględnej wartości podanej w decybelach. Szukając opony cichej powinniśmy zwrócić uwagę właśnie na te parametry. Zwykle opona cicha to także opona stawiająca niewielkie opory toczenia. To kolejny parametr oceniany przez etykietę. Ikona koła i dystrybutora paliwowego na etykiecie mówi nam jak duży wpływ ma ogumienie na zużycie paliwa w samochodzie. Skala ocen to litery alfabetu od  A - najniższe zużycie paliwa do G - najwyższe. Realna różnica pomiędzy najlepszą i najgorszą to ok 7,5 proc, czyli około 6 litrów paliwa na 1000 przejechanych kilometrów. Mogłoby się zdawać, że problem został rozwiązany.

Jednak nie do końca. - Musimy pamiętać, że oznaczenia oporów toczenia na oponie są względne. Dwie opony mogą uzyskać różne oceny mimo, że wytwarzają dokładnie taki sam hałas. Ocena hałasu opony uzależniona jest od przeznaczenia ogumienia oraz jej rozmiaru. Oznacza to, że opona z oznaczeniem A dedykowana dla auta typu SUV będzie stawiać większe opory i generować większy hałas, niż opona do klasycznych sedanów i hatchbacków o tej samej klasie efektywności paliwowej. Dlatego przy wyborze idealnej opony nie powinniśmy sugerować się jedynie tym parametrem - dodaje Frączak.

Grunt to przyczepność

Pojawia się też inny problem. Pożądane w długich podróżach niewielkie opory toczenia i niski poziom hałasu są dokładnie odwrotnie proporcjonalne do najważniejszego parametru opony - przyczepności. Przyczepność to natomiast bezpieczeństwo nie tylko nas samych i  naszych bliskich, ale też innych użytkowników drogi. - Dla osób jeżdżących dużo poza miastem, posiadających mocniejsze samochody lepszej klasy nie polecałbym opon o najniższych oporach toczenia. Różnica w drodze hamowania na mokrej nawierzchni między oponą generującą najmniej hałasu, o najwyższej efektywności paliwowej, a oponą najbardziej przyczepną, o najniższej efektywności wynosi około 18 metrów. To długość czterech samochodów osobowych. W awaryjnych sytuacjach, przy większych prędkościach te metry decydują o naszym zdrowiu, a nawet życiu - zaznacza Jan Frączak.

Jeżeli często poruszamy się po drogach szybkiego ruchu i autostradach bardzo istotne jest, aby opony jak najlepiej radziły sobie z odprowadzaniem wody. Przy prędkościach rzędu 140 km/h na mokrej nawierzchni nietrudno o bardzo niebezpieczne zjawisko tzw. aquaplaningu. Opony o małych oporach toczenia najczęściej posiadają mniej bieżnika w porównaniu z bardziej "hałasującymi" modelami. Przez to gorzej radzą sobie z odprowadzaniem wody, co może skutkować utratą kontaktu opony z asfaltem i poślizgiem, w opanowaniu którego nie pomogą nawet zaawansowane systemy bezpieczeństwa.

Premium nie znaczy drogo

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe aspekty, dochodzimy do wniosku, że opony najlepsze na długie podróże, to wcale nie te najbardziej ekonomiczne. Kierowcy jeżdżący dużo poza miastem powinni zaopatrzyć się w opony klasy premium zapewniające dobrą przyczepność. Cechują się one najbardziej zrównoważonymi parametrami i najlepszymi właściwościami - są po prostu mocne we wszystkich kategoriach. Dzięki zaawansowanym technologiom produkcji i nowoczesnym bieżnikom potrafią w większym zakresie niż modele ekonomiczne, pogodzić komfort akustyczny z wysokim poziomem przyczepności, a tym samym bezpieczeństwa. Warto zaznaczyć, że opony klasy premium wcale nie muszą dużo kosztować. Na Motointegrator.pl niektórzy producenci oferują opony klasy premium w cenach opon klasy średniej. Warto zapoznać się z tymi modelami i zatroszczyć się o swój komfort i bezpieczeństwo.

***

Motointegrator.pl to projekt Inter Cars S.A. Jest to platforma e-commerce, która nie tylko umożliwia zakup części, opon i akcesoriów samochodowych, ale również ich montaż w jednym z ponad 5000 warsztatów sieci Inter Cars. Platformę miesięcznie odwiedza około milion użytkowników, co daje jej pierwsze miejsce wśród internetowych sklepów motoryzacyjnych w Polsce. Klienci dostają 3 lata gwarancji na produkty montowane w serwisach sieci, pod warunkiem corocznego przeglądu auta w warsztatach Motointrgratora. W ofercie sklepu jest ponad milion produktów. Każda nabyta część dostarczana jest w ciągu 24 godzin. Motointegrator.pl oferuje Klientom trzy sposoby dostawy zamówionych produktów: dostawę z montażem w jednym z ponad 5 tys. serwisów w całej Polsce, do punktu Motointegrator (160 filii Inter Cars) oraz do domu.

Więcej informacji na www.motointegrator.pl.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas