Mniej cylindrów – lepszy efekt

Wyłączanie z pracy cylindrów to dobry sposób na oszczędzanie paliwa. Według VW, w silnikach 1.4 TSI obniża to zużycie benzyny o 0,4 l/100 km.

Za odłączanie dwóch środkowych cylindrów odpowiada zmodyfikowany układ rozrządu. Zawory obu cylindrów pozostają zamknięte.
Za odłączanie dwóch środkowych cylindrów odpowiada zmodyfikowany układ rozrządu. Zawory obu cylindrów pozostają zamknięte.Motor

Pomysł nie jest nowy, ale po raz pierwszy zastosowano to rozwiązanie w silniku 4-cylindrowym. W pewnych warunkach drugi i trzeci cylinder są wyłączane z pracy. Zadanie napędzania kół przejmują dwa skrajne cylindry pracując w tym czasie z większym obciążeniem, a więc bardziej efektywnie.

System Active Cylinder Management (ACM) może zostać uruchomiony przy obrotach pomiędzy 1400 a 4000 obr./min i zapotrzebowaniu na moment obrotowy między 25 a 75 Nm (małe i średnie obciążenia). W przypadku jazdy miejskiej warunki te mogą być spełnione nawet na przestrzeni 70 proc. całego pokonywanego dystansu. O ile skrajne cylindry pracują normalnie - drugi i trzeci są napełnione powietrzem (bez wtrysku paliwa), a specjalny układ elektromechaniczny powoduje pozostawienie zamkniętych zaworów dolotowych i wydechowych tych dwóch cylindrów. W efekcie generowane są tam minimalne opory (na sprężanie i rozprężanie powietrza), a całą pracę przejmują na siebie cylindry pierwszy i czwarty. Wynikające z tego podniesienie się sprawności spalania w skrajnych cylindrach daje wymierną oszczędność na paliwie.

Rzeczywisty zysk różni się w zależności od trybu jazdy. W standardowym cyklu NEDC określono go na poziomie 0,4 l/100 km. Gdy jednak samochód dłużej porusza się ze stałą, niedużą prędkością - oszczędność rośnie. Przy 50 km/h na trzecim lub czwartym biegu jest to już niemal 1 l/100 km. Co ważne - pasażerowie nie odczuwają żadnego dyskomfortu z racji wyłączenia się połowy cylindrów: wibracje i dźwięk pozostają na podobnym poziomie.

Wyłączanie i włączanie odbywa się niemal niezauważalnie. Kierowca jest informowany o przejściu w trym ACM kontrolką na desce rozdzielczej. Pierwszym modelem z tym rozwiązaniem jest VW Polo BlueGT, (1.4 TSI 140 KM) jeszcze niedostępne na polskim rynku.

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas