"Magiczne okno" w akumulatorze. Gdzie go szukać i do czego jest potrzebne?

Wielu kierowców myśli, że tzw. bezobsługowy akumulator nie wymaga z ich strony żadnej kontroli. To jednak błąd, który może się skończyć unieruchomieniem pojazdu. Akumulator trzeba kontrolować, a służy do tego tzw. "magiczne oczko”, które może być zielone, czarne albo białe. Co to jest i gdzie go szukać?

Akumulatory bezobsługowe posiadają tzw. areometr, który pozwala ocenić ich stan
Akumulatory bezobsługowe posiadają tzw. areometr, który pozwala ocenić ich stan123RF/PICSEL

"Magiczne oczko" to element wyposażenia akumulatorów bezobsługowych. Zwykle znajduje się w górnej części obudowy. Na pierwszy rzut oka wygląda jak niewielka dioda LED, która może zmieniać kolor. W rzeczywistości jest to areometr, który sygnalizuje stan naładowania akumulatora.

Akumulator bezobsługowy - czym się charakteryzuje?

Akumulator bezobsługowy to bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ nie wymaga uzupełniania elektrolitu nawet przez 5 lat. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu szczelnej pokrywy górnej wyposażonej w układ skraplania elektrolitu. Średnia długość życia akumulatora w polskich warunkach wynosi od 4 do 6 lat. Dzięki temu przez cały okres użytkowania urządzenia, elektrolitu nie powinno brakować.

W 40-procentowym roztworze kwasu siarkowego są zanurzone płyty dodatnie i ujemne. Gęstość tej cieczy zmienia się wraz ze stopniem naładowania akumulatora. Gdy akumulator jest naładowany do pełna, gęstość elektrolitu powinna wynosić 1,28 g/cm3. W przypadku całkowicie rozładowanej baterii, gęstość spada do poziomu 1,10 g/cm3.

"Magiczne oczko" czyli areometr. Co to jest?

Do badania gęstości jest wykorzystywany przyrząd nazywany areometrem. To proste urządzenie pomiarowe działające w oparciu o siłę wyporu działającą na ciało zanurzone w płynie. W "magicznym oczku" wykorzystuje się do tego specjalnie wyprofilowaną rurkę i zieloną kulkę z tworzywa, a także pryzmatu zamontowanego w górnej części pokrywy akumulatora.

"Magiczne oczko". Znaczenie kolorów

Zadaniem tego ostatniego jest zmiana kierunku biegu fal świetlnych. Dzięki temu w górnej części obudowy akumulatora widać zielony, czarny albo biały kolor.

Jeśli akumulator jest rozładowany, a gęstość elektrolitu niska - kulka opada na dno, a pryzmat jest czarny. Gdy gęstość elektrolitu jest wysoka, kulka unosi się do góry. To oznacza, że akumulator jest naładowany, a pryzmat zielony. Jeśli przez pryzmat widać białe oczko - trzeba uzupełnić poziom elektrolitu. Zazwyczaj oznacza to nieszczelność lub koniec żywota akumulatora.

Bugatti Tourbillon. 1800 KM za 16 mln złBugatti.comINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas