Lubisz trzymać rękę na skrzyni biegów? Mechanicy nie mają dobrych wiadomości

Trzymanie ręki na skrzyni biegów jest szkodliwe dla całego mechanizmu
Trzymanie ręki na skrzyni biegów jest szkodliwe dla całego mechanizmu123RF/PICSEL

Co prowadzi do przyspieszonego zużycia skrzyni biegów?

Opieranie ręki sprawia, że wodziki naciskają na przesuwkę biegu, który jest włączony. To powoduje zarówno przyspieszone zużycie widełek wybieraka, jak i samej przesuwki. Ponadto drgania pochodzące z przekładni przenoszą się na tzw. zewnętrzny mechanizm wybierania biegów, który dostaje luzów.

Jak prawidłowo zmieniać biegi, aby uniknąć zepsucia skrzyni biegów?

Jak powinno się właściwie wciskać sprzęgło?

  • niewciskanie sprzęgła do końca - jeśli sprzęgło nie jest wciśnięte do oporu, może nie dojść do całkowitego wysprzęglenia i powodować problemy podczas zmiany biegów, a docelowo do uszkodzenia mechanizmy
  • gwałtowne puszczanie sprzęgła - takie zachowanie może być traktowane jako jazda "sportowa", ale powoduje to niepotrzebne naprężenia w układzie napędowym i jest szczególnie szkodliwe dla samochodów z dwumasowym kołem zamachowym
  • trzymanie nogi na pedale sprzęgła - podobnie jak w przypadku trzymania ręki na dźwigni zmiany biegów, nie powinniśmy trzymać nogi na sprzęgle - powoduje to dosunięcie łożyska wyciskowego do sprężyny talerzowej i jego ciągłą pracę

Automatyczna skrzynia biegów - jak jej prawidłowo używać?

  • wybieranie R gdy pojazd się toczy - przełączać się z jazdy do przodu (D) na jazdę do tyłu (R) i odwrotnie, powinniśmy tylko po całkowitym zatrzymaniu. Podczas manewrowania na parkingu skrzynia może nam pozwolić na przełączenie gdy pojazd jeszcze się toczy, ale jest to szkodliwe dla przekładni
  • wybieranie P zanim pojazd się zatrzyma - analogicznie trybu parkingowego nie powinniśmy używać, kiedy nasze auto jeszcze się toczy. Skrzynia przełączy się na P i samochód zatrzyma się, ale spowoduje to poważne naprężenia całego mechanizmu
  • trzymanie ręki na dźwigni automatycznej skrzyni biegów - zasada z "manuali" dotyczy także skrzyń automatycznych. Jedynie elektroniczne wybieraki są "odporne" na opieranie na nich dłoni
  • parkowanie na wzniesieniu bez hamulca ręcznego - sam tryb parkingowy (P) sprawi, że nasz pojazd się nie stoczy ze wzniesienia. Może to jednak doprowadzić do dużego naprężenia blokady i po późniejszym uruchomieniu auta możemy nie być w stanie przełączyć się z pozycji P na inną, co unieruchomi nasz pojazd.
Nowy Ford Explorer oraz walka Niemiec o auta spalinowe. Moto Flesz odc. 83INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?