LPG do bezpośredniego wtrysku – rodzaje instalacji, koszty, zużycie paliwa
Najbliższa przyszłość należy do małych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oto jak można je przystosować do zasilania LPG.
Tradycyjne silniki benzynowe z pośrednim wtryskiem paliwa i tanie sekwencyjne instalacje gazowe wciąż są bardzo popularne na rynku wtórnym, ale wiadomo już, że przyszłość należy do nowszych rozwiązań.
Coraz większą rolę zaczyna odgrywać bezpośredni wtrysk benzyny. Okazuje się, że do jednostek napędowych z takim układem zasilania powstały aż trzy systemy LPG, które różnią się ceną i zaawansowaniem konstrukcji.
Najtańszy dotrysk gazu to w zasadzie stara instalacja sekwencyjnego wtrysku zaadaptowana do nowoczesnego silnika. Niestety - podczas pracy samochód zużywa także benzynę. Dawkowana w niewielkich ilościach jest niezbędna do chłodzenia wtryskiwaczy.
Nowoczesna alternatywa to ponad dwukrotnie droższy bezpośredni wtrysk LPG realizowany za pomocą fabrycznej pompy paliwa (zmodyfikowanej przez producenta instalacji) i fabrycznych wtryskiwaczy benzynowych. Ze względu na idealną integrację z silnikiem, bezpośredni wtrysk LPG jest jak na razie postrzegany jako najlepsze możliwe rozwiązanie. Co ciekawe - wysoka cena nie odstrasza klientów, zwłaszcza tych, którzy kupują nowe lub prawie nowe samochody.
Już niebawem pojawi się jeszcze trzecia opcja - instalacja zbliżona konstrukcyjnie do tej opisanej w pierwszej kolejności, ale uzupełniona o układ zasilania wtryskiwaczy benzynowych gazem, który służy wyłącznie ich chłodzeniu.
Poniżej prezentujemy wszystkie trzy rozwiązania i analizujemy je z ekonomicznego punktu widzenia.
RODZAJE INSTALACJI GAZOWYCH DO SILNIKÓW Z BEZPOŚREDNIM WTRYSKIEM BENZYNY
DOTRYSK LPG
Silnik zużywa zarówno gaz jak i benzynę
Instalator montuje w silniku (a dokładnie w kolektorze ssącym) dodatkowe wtryskiwacze, przez które będzie podawany gaz w fazie lotnej. Fabryczne wtryskiwacze benzynowe nadal będą jednak dawkować benzynę w niewielkich ilościach, bo w przeciwnym wypadku doszłoby do ich przegrzania (benzyna jest chłodziwem). Oprogramowanie instalacji minimalizuje dawki benzyny i maksymalizuje dawki gazu. Proporcje zmieniają się w zależności od obciążenia silnika. To najtańszy system zasilania LPG do nowoczesnych samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Przykładowe zużycie paliwa dla silnika 1.4 TSI
BENZYNA: 1 l/100 km - 4,65 zł/100 kmGAZ: 9 l/100 km - 19,44 zł/100 kmŁĄCZNY KOSZT: 24,09 zł/100 km
Instalacja zwróci się po 30 tys. km
WTRYSK BEZPOŚREDNI LPG
Silnik zużywa tylko gaz
Instalator montuje przerobioną fabryczną pompę wysokiego ciśnienia benzyny, tak by mogła tłoczyć także gaz (w fazie ciekłej). Dzięki temu możliwe jest całkowite wyłącznie zasilania benzynowego i zastąpienie go zasilaniem gazem w fazie ciekłej. Ponieważ jest on podawany fabrycznym układem paliwowym i trafia do komór spalania przez wtryskiwacze benzynowe, nie grozi im, że się przegrzeją lub zapieką. Z punktu widzenia użytkownika to najlepsze rozwiązanie. Wady systemu: po pierwsze do jego działania niezbędna jest precyzyjna przeróbka kosztownej pompy wysokiego ciśnienia paliwa, po drugie - cena instalacji.
Przykładowe zużycie paliwa dla silnika 1.4 TSI
BENZYNA: 0 l/100 km - 0 zł/100 kmGAZ: 10 l/100 km - 21,6 zł/100 k ŁĄCZNY KOSZT: 21,6 zł/100 km
Instalacja zwróci się po 62 tys. km
WTRYSK BEZPOŚREDNI LPG I DOTRYSK LPG
Silnik zużywa tylko gaz
Instalator montuje dodatkowe wtryskiwacze LPG w kolektorze ssącym, a do układu benzynowego podłącza gaz, który wystarcza do tego, by zabezpieczyć wtryskiwacze benzynowe przed zapieczeniem (pracują, dawkując symboliczne dawki gazu). Cała idea tego rozwiązania polega na tym, że nie trzeba ingerować w fabryczną pompę benzynową wysokiego ciśnienia. Wtryskiwacze benzynowe podają minimalne ilości gazu w fazie ciekłej, a zasadnicza dawka gazu podawana jest przez dodatkowe wtryskiwacze w fazie lotnej do kolektora ssącego. Przerobione samochody testowe już jeżdżą, ale system jeszcze nie jest dostępny w sprzedaży.
Przykładowe zużycie paliwa dla silnika 1.4 TSI
BENZYNA: 0 l/100 km - 0 zł/100 kmGAZ: 10 l/100 km - 21,6 zł/100 kmŁĄCZNY KOSZT: 21,6 zł/100 km
Instalacja zwróci się po 42 tys. km
PRZYKŁADOWE MODELE DO OPISYWANYCH INSTALACJI
Instalacje dotrysku LPG oraz wtrysku LPG w fazie ciekłej są projektowane do poszczególnych silników. Oto przykładowe samochody, do których oferta instalacji jest największa.
AUDI A3 (także A1, A4)
Silniki 1.4, 1.8, 2.0 TFSIPrzykładowe kody silników: CAXA, CDAA, BWA
AUDI A6 (także Q5, Q7)
Silniki 2.0, 3.2, 4.2 TFSIPrzykładowe kody silników: BPJ, AUK, CDRA
SEAT LEON (także Altea, Exeo)
Silniki 1.4, 1.8, 2.0 TSIPrzykładowe kody silników: CAXC, CDAA, BWA
SKODA SUPERB (także Octavia)
Silniki 1.2, 1.4, 1.8, 2.0 TSIPrzykładowe kody silników: CBZA/CBZB, CAXA, CDAA, CCZA
VOLKSWAGEN GOLF (także Polo, Passat)
Silniki 1.2, 1.4, 1.8, 2.0 TSIPrzykładowe kody silników: CJZD, CAXA, CDAA, CCTA
FORD FIESTA (także Focus)
Silniki 1.0, 1.6 EcoBoostPrzykładowe kody silników: SFJA/SFJB, JQDA/JQDB/JTDA
INNE MODELE SAMOCHODÓW Z BEZPOŚREDNIM WTRYSKIEM PALIWA, DO KTÓRYCH STOSUNKOWO ŁATWO DOKUPIĆ INSTALACJĘ LPG
- Citroen C3 1.2 THP
- Citroen C4 1.6 THP
- Citroen C5 1.6 THP
- Citroen DS/DS 3 1.6 THP
- Citroen DS/DS 4 1.6 THP
- Dacia Lodgy 1.2 TCe
- Dacia Duster 1.2 TCe
- Ford Kuga 1.6 EcoBoost
- Honda H-RV 1.5
- Hyundai i30 1.4/1.6 GDI
- Hyundai i40 1.6/2.0 GDI
- Kia Cee'd 1.6 GDI
- Kia Sportage 1.6 GDI
- Mazda CX-5 2.0
- Mercedes C 180 CGI
- Mercedes E 200 CGI
- Peugeot 308 1.6 THP
- Peugeot 508 1.6 THP
- Renault Clio 1.2 TCe
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: autor, archiwum; "Motor" 46/2017