Kupujesz używane części? Uważaj, tych nie możesz zamontować

Używane części do samochodu pozwalają skutecznie obniżyć koszty naprawy samochodu. Jednak niewielu kierowców zdaje sobie sprawę, że istnieje lista części, których nie można ponownie montować w samochodzie. Zależy od nich bezpieczeństwo.

Nie wszystkie części używane można ponownie zamontować w aucie
Nie wszystkie części używane można ponownie zamontować w auciemateriały prasowe

Polacy często poszukują oszczędności dokonując naprawy samochodu, a rynek jest dosłownie zalany częściami, które nigdy nie powinny znajdować się w obrocie wtórnym. Dlatego warto mieć na uwadze, że nie wszystkie części nadają się do ponownego użytku.

Poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa

Na liście elementów zakazanych do ponownego montażu znajdują się poduszki powietrzne. To element wyposażenia, który bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Nieprawidłowe działanie tego elementu może wyrządzić dużo szkód. Jednak to nie przeszkadza, żeby w internetowych ogłoszeniach pojawiały się poduszki powietrzne zdemontowane z samochodów.

Kosztują zwykle kilkukrotnie taniej niż nowy element zakupiony w autoryzowanym serwisie. Trzeba mieć świadomość, że kupując taki przedmiot nie mamy pewności co do jego sprawności. Nie ma też gwarancji, że zadziała prawidłowo. W ogłoszeniach można znaleźć również fotele ze zintegrowanymi pasami bezpieczeństwa i poduszkami powietrznymi. Tutaj również nie ma pewności co do ich działania.

Przy okazji warto wiedzieć, że powyższe elementy mają swój okres przydatności, który zwykle wynosi 10-15 lat. Nie mówiąc już o tym, że są jednorazowego użytku, co w szczególności dotyczy pasów bezpieczeństwa.

Zawieszenie i układ kierowniczy

Z dużą rezerwą powinniśmy podchodzić do kwestii zakupu używanych elementów zawieszenia i układu kierowniczego. Czasami zdarzają się elementy w bardzo dobrym stanie technicznym, ale eksploatacja na polskich drogach skutecznie skraca ich trwałość. Podczas jazdy może dojść do niebezpiecznej sytuacji, np. zablokowania kół lub wypięcia wahacza.

Układ hamulcowy i elektronika

Odradzamy montowanie używanych elementów układu hamulcowego oraz systemów elektronicznych odpowiadających za bezpieczeństwo, takich jak np. ABS czy ESP. Są kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy, dlatego kupując części zdemontowane z innego pojazdu nie mamy pewności, czy następnym razem zadziałają poprawnie.

Wykaz części zakazanych do ponownego montażu

Sprzedaż używanych części samochodowych w Polsce nie jest w żaden sposób uregulowana. Można handlować częściami, które nie mają wpływu na bezpieczeństwo oraz takimi, które znajdują się na liście części zakazanych do ponownego montażu. Na internetowych ogłoszeniach można znaleźć wszystko - od używanych poduszek powietrznych przez pasy aż po klocki hamulcowe.

Wykaz części samochodowych, których po demontażu nie można ponownie używać precyzuje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 28 września 2005 roku (D.U. nr 201). Znajdziemy w nim następujące elementy:

  • poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi, jednostki ich kontroli elektronicznej i czujniki
  • klocki i szczęki hamulcowe
  • przewody i uszczelniacze układu hamulcowego
  • tłumiki układu wydechowego
  • przeguby układu kierowniczego i zawieszenia
  • fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi
  • układ blokady kierownicy
  • immobilisery wraz z transponderami sterowania elektronicznego
  • urządzenia przeciwwłamaniowe i alarmowe
  • elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa np. ABS, ESP
  • przewody paliwowe
  • filtry jednorazowe i wkłady filtra
  • zawory recyrkulacji spalin
  • instalacje zasilania gazem
  • automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa
  • pióra wycieraczek szyb
  • płyny eksploatacyjne
  • katalizatory
  • kondensatory zawierające PCB

Zamysłem ustawodawcy było stworzenie wykazu elementów wyposażenia samochodów i części, których ponownie użycie mogłoby zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpłynąć na środowisko. Jednak powyższe rozporządzenie nie jest powszechnie znane, a do tego w praktyce martwym przepisem.

***

Moto Flesz - odcinek 62. Norma Euro 7, Lotus Eletre, koniec produkcji w FordzieMarek Wicher INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas