Kiedy silnik piszczy i wyje

Niepokojące odgłosy (piski i wycie) mogą być zwiastunem groźnej awarii silnika.

Zatrzymanie rolki paska rozrządu czy pompy wody błyskawicznie prowadzi do zniszczenia silnika.
Zatrzymanie rolki paska rozrządu czy pompy wody błyskawicznie prowadzi do zniszczenia silnika.Motor

Wycie czy piski towarzyszące pracy silnika to typowy problem większości starszych samochodów. Za każdym razem jest to oznaka usterki lub zużycia.

Zwykle pochodzą one z okolic paska osprzętu i świadczą o zużyciu łożysk (w alternatorze czy rolce napinacza).

W konsekwencji doprowadza to do zatrzymania łożyska, jednak taki stan często utrzymuje się bardzo długo i kierowcy się do niego przyzwyczajają.

Gdy już dojdzie do awarii, auto zostanie co prawa unieruchomione, jednak naprawa ograniczy się do wymiany zerwanego paska i uszkodzonych elementów.

Niestety podejrzane odgłosy mogą mieć źródło gdzie indziej, a konsekwencje usterki oznaczają bardzo poważne wydatki.

Dlatego nienaturalnego hałasu nie można bagatelizować, tylko dokonać odpowiedniej diagnozy. Najprostszym sposobem jest w takiej sytuacji zdjęcie paska osprzętu i uruchomienie silnika na chwilę. Jeśli odgłosy są nadal słyszalne, wiadomo na pewno, że nie pochodzą one od żadnego elementu napędzanego paskiem osprzętu, ale od rolek prowadzących lub napinających pasek rozrządu.

W takiej sytuacji zwlekanie z naprawą może doprowadzić do zerwania rozrządu i w konsekwencji poważnego zniszczenia silnika.

W przypadku konieczności naprawy głowicy w popularnym aucie wydatki mogą sięgać 4000 zł.

"Motor" 10/2018

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas