Jak wymienić wycieraczki samochodowe i kiedy trzeba to zrobić?
Jednym z elementów wyposażenia pojazdu, który pozwala zachować komfort i bezpieczeństwo jazdy, są wycieraczki samochodowe. Niestety tak jak każdy element eksploatacyjny, tak i wycieraczki z czasem się zużywają. Po czym można rozpoznać wyeksploatowanie piór i jak je wymienić? Sprawdźmy!
Spis treści:
Jak dopasować wycieraczki do samochodu?
Wybierając wycieraczki samochodowe, należy zwrócić uwagę na trzy czynniki: typ, rodzaj zaczepu i długość pióra. Na rynku dostępne są wycieraczki szkieletowe, bezszkieletowe oraz hybrydowe. W przypadku rodzaju zaczepu wyróżniamy aż sześć możliwości mocowania:
- hak,
- typ 1,
- typ 2,
- typ 3,
- typ 4,
- bagnet.
Odpowiednie dopasowanie modelu zaczepu wycieraczek samochodowych do pojazdu to podstawa udanej wymiany i bezproblemowej eksploatacji.
Długość piór zawsze jest powiązana z marką oraz modelem pojazdu. Należy zwrócić na to dużą uwagę, gdyż w niektórych samochodach jedna z wycieraczek jest dłuższa, niż druga. W takim przypadku kupno dwóch piór o tej samej długości praktycznie uniemożliwi bezpieczną jazdę.
Pióra wycieraczek - objawy zużycia
Kondycja wycieraczek powinna być cyklicznie kontrolowana przez właściciela pojazdu. Jest to pierwszy i najłatwiejszy do wykonania test, dzięki któremu określimy stopień ich zużycia. Co świadczy o wyeksploatowaniu piór? Można tu wskazać na:
- widoczne podczas deszczu smugi,
- zwiększoną głośność pracy wycieraczek, które wydają charakterystyczny pisk,
- występowanie "efektu zamglonej szyby" przez niedokładnie wytarty płyn.
Warto wiedzieć też o tym, że stan piór można sprawdzić praktycznie zawsze, nawet wtedy, gdy na dworze nie pada. Są one wykonane z gumy oraz narażone na trudne i zmienne warunki atmosferyczne - od mrozu po wysokie temperatury przekraczające 30-40 stopni Celsjusza.
Ich postępująca degradacja może objawiać się też szczerbieniem, fałdowaniem lub efektem sypania. Jeśli zauważyłeś którykolwiek z tych objawów, to jest to ostatni dzwonek, by szybko wymienić wycieraczki na nowe.
Jak wymienić wycieraczki samochodowe przednie?
Montaż wycieraczki samochodowej, której typ ramienia to hak, należy przeprowadzić wieloetapowo. Przede wszystkim trzeba wyjąć stare pióra. Najczęściej w tym celu musimy wcisnąć specjalny element znajdujący się na "pudełeczku" trzymającym wycieraczkę.
Po wciśnięciu wysuwamy stare pióro, prowadząc je ku dołowi. Postępując w odwrotnej kolejności, wkładamy nową wycieraczkę samochodową - zaczynamy do wsunięcia jej w ramię, a następnie zamykamy do usłyszenia charakterystycznego kliknięcia.
Montowanie piór do ramion typu 1, 2, 3 oraz 4 jest do siebie bardzo zbliżone. Różnią się one jedynie układem elementów zaciskowych, co jest bardzo ważne na etapie wyboru wycieraczek samochodowych. Sama wymiana polega na wyjęciu zużytych piór i włożeniu nowych w odpowiednie miejsce. W większości przypadków ramiona posiadają system z kliknięciem, który informuje nas o odpowiednim zamontowaniu.
Mocowanie typu bagnet może zająć nieco więcej czasu, ale raczej nie będzie stanowiło zbyt dużego wyzwania. Z adaptera znajdującego się na ramieniu należy wysunąć zużyte pióro, wcześniej zwalniając blokadę za pomocą np. małego śrubokrętu. Włożenie nowej części nie wymaga już użycia żadnych narzędzi, po prostu wkładamy wycieraczkę w adapter do usłyszenia dźwięku kliknięcia.
Wycieraczki samochodowe tylne - wymiana krok po kroku
W zdecydowanej większości przypadków, ich konstrukcja jest wręcz taka sama, choć oczywiście można wskazać na wybranych producentów aut, którzy wprowadzili tu pewne modyfikacje. Na szczęście nie wypływa to na stropień trudności wymiany wycieraczek.
Przede wszystkim musimy podnieść ramię do góry i ustawić pióro prostopadle do szyby. Następnie delikatnie wyciągamy wycieraczkę z ramienia, by wypchnąć z zatrzasku. Końcowy etap montażu polega już jedynie na włożeniu pióra w zatrzask, z którego wyjęliśmy zużyty element. Na końcu przykładamy konstrukcję do szyby. I to wszystko, gotowe!
***