Jak sprzedać samochód przez Facebooka

Z ogłoszeniem o sprzedaży swojego auta możesz zupełnie za darmo trafić do grupy zainteresowanych klientów. Jak? Przez Facebooka.

serwisy kontra facebook
serwisy kontra facebookMotor

W internecie jest spory wybór serwisów ogłoszeniowych, na których można sprzedać lub kupić samochód. Większość z nich łączy to, że ogłoszenia są płatne, wyróżnienie ogłoszenia - płatne jeszcze drożej, a czasem płaci się nawet za samą możliwość dodania zdjęcia (choć w sieci są przecież dziesiątki darmowych serwisów do hostingu zdjęć).

Nic więc dziwnego, że właściciele samochodów, zwłaszcza tych tańszych, szukają metod oszczędzania. W ostatnim czasie na popularności zyskują zwłaszcza tzw. grupy sprzedażowe na Facebooku.

"Cena na priv"

telefonMotor

Oczywiście aby korzystać z takiej grupy, trzeba założyć konto na Facebooku - jeśli ktoś go jeszcze nie ma. Odradzamy podawanie przy rejestracji zupełnie zmyślonego imienia i nazwiska. Po pierwsze, administratorzy Facebooka wychwytują takie przypadki, po drugie utrudnia to kontakt z klientem.

Ponadto trzeba trzymać się regulaminu grupy i nie próbować sprzedawać VW Passata w grupie miłośników tylnego napędu. Wreszcie - podawać cenę. Niepodawanie ceny w ogłoszeniu to typowa przypadłość grup na Facebooku. Często pojawia się fraza "cenę podam zainteresowanym" lub krócej "cena na priv" (prywatną wiadomość), co oznacza jedynie tyle, że sprzedający ocenia po profilu ewentualnego kupującego i podaje wyższą lub niższą cenę w zależności od własnej oceny.

Dlaczego warto?

Niewątpliwą zaletą grup jest wysoka specjalizacja. Wśród członków danej grupy są tylko osoby faktycznie zainteresowane daną marką/typem samochodu, co zwiększa realny popyt. Nic bowiem po zasięgu ogłoszenia, jeśli nie obejmuje on osób rozważających zakup danego pojazdu.

Po stronie zalet dla kupujących podkreślamy obecność ciekawych samochodów od faktycznych właścicieli, a nie sprowadzonych "pereł" od handlarzy.

Niewątpliwą wadą są natomiast bardzo ograniczone możliwości wyszukiwania ogłoszeń. Aby znaleźć coś ciekawego, trzeba stale śledzić interesujące grupy i włączyć opcję pokazywania powiadomień o nowych postach. W przeciwnym razie sporo ciekawych ogłoszeń po prostu bezpowrotnie ucieknie, a specyfiką grup facebookowych jest to, że wszystko odbywa się szybko. Jeśli nie zdążyłeś się zainteresować samochodem dzisiaj, jest duża szansa że jutro już go nie będzie.

JAK KUPIĆ/SPRZEDAĆ AUTO PRZEZ GRUPY NA FACEBOOKU

Jak znaleźć grupę i do niej dołączyć?

grupy na facebookuMotor

Po zalogowaniu na swoje konto klikamy w zakładkę "grupy" po lewej stronie. Następnie u góry pojawi się zakładka "odkryj". Po kliknięciu na nią należy wybrać okienko "samochody i motocykle", jak na zrzucie ekranowym powyżej. Jeśli nie znajdziesz żadnej interesującej grupy wśród pojawiających się propozycji, możesz skorzystać z wyszukiwarki w górnym pasku. Grupy otwarte można przeglądać od razu, w przypadku grup zamkniętych trzeba kliknąć na zielony przycisk "Dołącz" - twoje zgłoszenie zostanie zaakceptowane przed administratora. W nielicznych grupach zamkniętych konieczne jest zaproszenie od kogoś z grupy, ale to rzadkość.

Jak wystawić samochód na sprzedaż?

Zanim sfotografujesz samochód, pamiętaj: najlepiej wypadnie on w takim kadrze jak na zdjęciu wyżej.Motor

Po dołączeniu do grupy można skorzystać z opcji "sprzedaj coś" widocznej lewej stronie pod nazwą grupy. Wówczas pojawi się okno, w które można wpisać tytuł, cenę, lokalizację, opis pojazdu oraz miejsce na dodanie zdjęć. Ogłoszenie pojawi się na górze, aż nie zostanie "zepchnięte" przez następne.

Jak kontaktować się z klientami?

Można oczywiście podać numer telefonu, ale przyjętym i "domyślnym" sposobem komunikacji na Facebooku jest "wiadomość prywatna". Jednak uwaga: jeśli nadawca wiadomości nie jest naszym znajomym, wiadomość nie pokaże się od razu. Trzeba kliknąć w ikonę wiadomości w prawym górnym rogu ekranu, a potem w folder "inne". Jeśli sprzedaż się powiedzie, można oznaczyć przedmiot jako sprzedany, wówczas ogłoszenie zniknie z grupy.

NAJWAŻNIEJSZE ZALETY I WADY SPRZEDAŻY PRZEZ FACEBOOKA

+ Sprzedaż jest bezpłatna i nic na razie nie wskazuje na to, by opłaty miały się pojawić.

+ Grupy obejmują zazwyczaj tylko jeden model lub markę samochodu, co powoduje że naszą ofertę kierujemy do osób faktycznie nią zainteresowanych, a nie do ogółu ludzi korzystających z internetu.

+ Komentarze pod ogłoszeniami bywają denerwujące ("za drogo", "brzydki kolor"), ale w rzeczywistości w komentarzu wiele osób poleca innym dany pojazd, co zwiększa skuteczność.

Najszybciej sprzedają się samochody popularnych marek wystawiane przez faktycznych właścicieli. Motor

- Utrudniony kontakt z klientami.

- Wada dla kupujących: w wielu ofertach nie podano cen.

- W przypadku mniej popularnych marek i modeli grupa odbiorców jest bardzo mała, np. łatwo sprzedać BMW, ale w przypadku Lexusa nie będzie to już proste.

- W grupach zamkniętych ogłoszenia nie są widoczne dla osób spoza grupy.

NAJCIEKAWSZE GRUPY NA FACEBOOKU

TANIE DAILY - czyli w skrócie "tanie samochody na co dzień". Grupa otwarta. Ponad 24 000 członków. Przeważa marka BMW.

TANIE GRUZY - dość myląca nazwa, chodzi o tanie samochody z tylnym napędem. Ponad 46 000 członków. Grupa otwarta.

tanie dailyMotor

Giełda OFF-ROAD 4x4 - tylko samochody terenowe (nie SUV-y). Grupa zamknięta licząca ponad 12 000 użytkowników. Sporo ciekawych ofert tanich samochodów terenowych.

BMW POLSKA - GIEŁDA SPRZEDAJ KUP - ta zamknięta grupa liczy sobie ponad 42 000 użytkowników. Można tu sprzedawać części lub samochody marki BMW.

Honda kupię, sprzedam lub zamienię - prawie 18 000 fanów Hondy w jednym miejscu... i ciągle rośnie.

Kupię - Sprzedam - Zamienię - Mercedes-Benz - dla miłośników aut z gwiazdą na masce. Jest ich tutaj prawie 11,5 tys.

Forum Miłośników Audi - nazwa mówi wszystko. Grupa zamknięta, 33 tys. użytkowników.

Golf 4 CZĘŚCI, PORADY, SPRZEDAM - liczebność to ok. 9000 użytkowników. Grupa zamknięta.

Alfaholicy.org - GIEŁDA - grupa zrzesza prawie 7000 fanów Alfy Romeo.

Kup-Sprzedaj Felgi - jeśli szukasz felg, znajdziesz je tutaj. Liczba użytkowników to prawie 56 tysięcy!

PODSUMOWANIE

Nie ma wątpliwości, że grupy na Facebooku jako sposób sprzedaży i kupna samochodu mają dużą przyszłość. Zwłaszcza w obliczu stale rosnących opłat za ogłoszenia na portalach. Jednak więcej zalet znajdą tu sprzedający niż kupujący. Grupy są mało użyteczne dla osób szukających po prostu dobrego samochodu w danym przedziale cenowym, natomiast bardzo przydatne dla miłośników konkretnej marki lub modelu.

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 48/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas