Jak rozpoznać dobry warsztat?

Znalezienie serwisu samochodowego nie jest trudne. Co innego – znalezienie dobrego serwisu samochodowego.

Foto IP

Zwróć uwagę na 10 rzeczy, które dobrze świadczą o zakładzie napraw:

Jak rozpoznać dobry warsztat?

Jak rozpoznać dobry warsztat? (czytaj więcej)

6. Wnętrze auta jest zabezpieczane przed zabrudzeniem: owinięcie kierownicy folią i położenie pokrowców na fotele nie wymaga dużego wysiłku. Jeśli ktoś zobaczy mechanika sadowiącego się w brudnym kombinezonie do środka samochodu, lepiej niech poszuka innego warsztatu. Doczyszczenie wnętrza po takiej wizycie może być droższe niż sama naprawa.Motor
7. Dodatkowe prace mechanik konsultuje z klientem: choćby mechanik nie wiadomo jak skrupulatnie przygotowywał się do naprawy, w trakcie prac zawsze może pojawić się coś nieprzewidzianego. W takiej sytuacji serwisant bezwzględnie powinien skonsultować z klientem dalszy tok postępowania (np. konieczność wymiany dodatkowych części czy wykonania wcześniej nieprzewidzianej czynności serwisowej) i uzyskać akceptację na ewentualne zwiększenie ceny za wykonaną usługę.Motor
5. Z góry ustala się szacunkowy koszt naprawy: oczywiście w trakcie naprawy mogą ujawnić się dodatkowe problemy, ale w większości rutynowych prac cenę części i robocizny można ustalić z pewnym wyprzedzeniem. Wpisanie odpowiedniej kwoty do protokołu przyjęcia pozwoli uniknąć późniejszych nieporozumień przy płaceniu.Motor
2. Termin naprawy jest precyzyjnie ustalony: wyznaczenie naprawy na konkretny dzień i godzinę wskazuje na dobrą organizację pracy i duże doświadczenie. Wiedząc, co jest do zrobienia w autach klientów (patrz punkt 1.), serwis może w miarę dokładnie określić, ile czasu będzie trzeba poświęcić na pracę przy każdym z pojazdów. Przy okazji dowiadujemy się, że warsztat ma wielu klientów, zatem cieszy się sporą renomą.Motor
10. Wystawiany jest spis wykonanych czynności: czy to w formie faktury, czy też listy, serwis powinien przedstawić dokładny spis czynności wykonanych w ramach naprawy i wymienionych części. Zapis typu „naprawa zawieszenia” nie wystarczy. Powinien znaleźć się spis konkretnych wahaczy, drążków, tulejek, sworzni itp.Motor
8. Mechanik pokazuje uszkodzenia: bardzo dobrze o pracy warsztatu świadczy pokazanie klientowi uszkodzonych, wymontowanych części. Dzięki temu nie ma mowy o nieporozumieniach typu: wymieniono dobry element, nie przeprowadzono całego zakresu prac. Komunikatywny mechanik tłumaczący co i dlaczego wymagało wymiany to niemal gwarancja tego, że serwis nie jest nastawiony na naciąganie czy oszukiwanie klienta.Motor
9. Serwis zwraca resztki płynów: zapłacono za całą butelkę oleju czy płynu chłodniczego, a nie wszystko zostało wykorzystane przy wymianie? Klientowi należy się zwrot reszty towaru, który może wykorzystać w późniejszym terminie, np. na tzw. dolewkę. W dobrym warsztacie nie trzeba się o to dopominać.Motor
4. Spisywany jest protokół przyjęcia: profesjonalny warsztat powinien dysponować gotowym formularzem do wypełnienia, w którym zostanie spisany zakres prac zleconych przez klienta, ale także przebieg auta, stan paliwa, zauważone zarysowania i wgniecenia nadwozia, a także godzina przyjęcia do warsztatu i planowany termin odbioru. Dzięki temu o wiele łatwiej można dojść do porozumienia w sytuacjach konfliktowych – od razu widać kto, za co i od jakiego momentu odpowiada.Motor
1. Mechanik dopytuje o historię auta: przeprowadzenie swoistego „wywiadu środowiskowego”, pytania np. o oznaki i okoliczności awarii czy o termin i zakres ostatniego przeglądu oraz dokładne ustalenie modelu czy wersji nadwozia pozwalają mechanikowi na lepsze przygotowanie się do bieżących czynności. Serwisant może wcześniej kupić odpowiednie części, nie będzie potrzeby gorączkowego szukania brakujących elementów.Motor
3. W warsztacie panuje porządek: nie chodzi nawet o to, by podłoga była wypolerowana na błysk. Generalny ład i porządek wystarczy, w końcu praca przy samochodzie do najczystszych nie należy. O wiele więcej o mechaniku mówi jego stosunek do narzędzi: jeśli każde ma swoje miejsce i po użyciu jest na nie odkładane, można przyjąć, że i do wykonywanej pracy mechanik ma odpowiedni szacunek.Motor

Przypadek specjalny: wulkanizator

Specyficznym rodzajem warsztatu jest zakład oponiarski. Tu też warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy – dobry wulkanizator zawsze dociąga śruby kluczem dynamometrycznym, przed założeniem koła czyści piastę i nigdy nie rzuca śrub na podłogę, ale odkłada je do pojemnika, w którym się nie zabrudzą.Motor

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Paweł Tyszko, Foto IP

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas