Jak poprawnie przejeżdżać przez progi zwalniające?
Najpopularniejszą metodą ograniczania prędkości w miejscach, gdzie porusza się dużo pieszych, jest montowanie progów zwalniających. Nie wszystkie mają właściwe parametry, dlatego warto nauczyć się przejeżdżać przez progi, żeby nie uszkodzić samochodu.
Spis treści:
Progi zwalniające mają jeden cel - zmusić kierowców do wolniejszej jazdy w miejscach, gdzie poruszają się piesi. Znajdziemy je na osiedlowych drogach, w okolicy szkół oraz przedszkoli. Jednak nie wszystkie progi zwalniające są zaprojektowane w prawidłowy sposób.
Jak powinny wyglądać progi zwalniające?
W teorii powinny być szerokie na tyle, żeby samochód wjechał na próg przednimi i tylnymi kołami, zanim z niego zjedzie. Wtedy przejazd przez próg jest bardzo gładki, a ryzyko uszkodzenia podwozia niewielkie.
Rzeczywistość na polskich drogach jest zgoła inna Większość progów na polskich ulicach jest zbyt wąska i wysoka. To powoduje, że jadący wolno samochód dosłownie "odbija" się od progu, co zmniejsza komfort podróżnych. Takie konstrukcje są złym rozwiązaniem i prowokują kierowców do szybszej jazdy, ponieważ przejazd jest wtedy bardziej płynny.
Często progi zwalniające są umieszczone blisko siebie - dosłownie jeden za drugim. W niektórych miejscach nie ma możliwość przejazdu bez najechania na próg. Jednak można to zrobić w taki sposób, żeby uniknąć ewentualnego uszkodzenia samochodu.
Jak prawidłowo przejechać przez próg zwalniający?
Należy przejeżdżać przez próg zwalniający z małą prędkością, ale staramy się unikać hamowania bezpośrednio przed nim. Lepiej wcześniej zadbać o wytracenie prędkości. Nagłe hamowanie powoduje "nurkowanie" przodu samochodu, przez co zderzak, obudowa skrzyni lub miska olejowa może uderzyć o próg.
Przejeżdżając przez próg zwalniający nie powinniśmy jechać z lekko wciśniętym sprzęgłem. W takiej sytuacji może dojść do uszkodzenia sworzni.
Warto spróbować pokonać próg zwalniający każdym kołem osobno. Zwykle jest to najbardziej czasochłonne rozwiązanie, ale warto zadać sobie ten trud. Najpierw trzeba skręcić koła o 45 stopni, a gdy próg znajdzie się pomiędzy przednią a tylną osią, należy skręcić koła w przeciwna stronę i przejechać dalej.
***