Jak naprawić auto po gradobiciu i ile to kosztuje

Znaczne uszkodzenia samochodów po opadach gradu są w ostatnich latach dość częste. Zobacz, w jaki sposób naprawia się pojazd i ile będzie to kosztować.

article cover
Adam WysockiEast News

Uszkodzenia samochodów, powstałe w wyniku opadów gradu, najczęściej zdarzają się w wakacje. W ciągu ostatnich kilku lat w ten sposób poszkodowanych zostało tysiące właścicieli pojazdów. Nie tak dawno bryłki lodu spadające w różnych regionach kraju osiągały wielkość kurzych jaj. Uderzenia gradu o takich rozmiarach powodowały wgniecenia na karoseriach, pęknięcia i potłuczenia szyb, świateł i lusterek.

Zebraliśmy informacje przydatne właścicielom samochodów, które znalazły się "pod ostrzałem". Piszemy, w jakich wypadkach można liczyć na wypłatę odszkodowania, jakie części opłaca się naprawiać, a które wymieniać.

Pamiętajmy też o tym, że zarządcy miejsc, w których zostawiliśmy nasz pojazd (parking, warsztat samochodowy, itp.) nie ponoszą odpowiedzialności z tytułu działania tzw. siły wyższej. Oznacza to, że w przypadku opadu gradu, który uszkodzi auto, nie dostaniemy od nich ani grosza.

Odszkodowanie z ubezpieczenia

Na odszkodowanie za skutki gradobicia można liczyć tylko w wypadku wykupienia autocasco lub minicasco. Ze skorzystaniem z polisy wiąże się oczywiście utrata części zniżek, które przysługują za bezszkodową jazdę, ale zwykle kwota, o jaką podniesiona zostaje składka i tak jest mniejsza od kosztów naprawy pojazdu.Motor

Wymiana/naprawa szyb

Gdy w związku z uszkodzeniami konieczna jest wymiana szyby, można zdecydować się na używaną, o ile nie jest porysowana.Motor

Szyby po gradobiciu są w większości przypadków na tyle poważnie uszkodzone, że wymagana jest ich wymiana. Jednak niewielkie odpryski, rysy lub tzw. pajączki na szybach samochodu można naprawić. Wyspecjalizowane warsztaty robią to wtryskując, a następnie utwardzając specjalną żywicę i wygładzając powierzchnię szkła. W ten sposób szkoda jest usuwana bez konieczności demontażu i wymiany szyby. Czas usunięcia jednej skazy to kilkadziesiąt minut.

 
Nowa
Używana
Montaż
Naprawa (klejenie)
Fiat Panda (2003-2012)
Szyba przednia
250 zł
150 zł
150 zł
120 zł
Szyba tylna
250 zł
140 zł
150 zł
120 zł
Opel Vectra C liftback (2002-2008)
Szyba przednia
350 zł
150 zł
150 zł
120 zł
Szyba tylna
600 zł
250 zł
150 zł
120 zł
Audi A6 C6 (2004-2011)
Szyba przednia
500 zł
250 zł
150 zł
120 zł
Szyba tylna
1250 zł
500 zł
250 zł
120 zł

Naprawa blacharsko-lakiernicza tradycyjnymi metodami

Usunięcie skutków gradobicia w sposób tradycyjny, czyli w warsztacie blacharsko-lakierniczym, niesie ze sobą spore koszty, a przede wszystkim jest czasochłonne. Często wiąże się z wymianą elementów nadwozia. Ten sposób naprawy oznacza też znaczną utratę wartości pojazdu. Lakierowane części samochodu, nawet po niewielkich wgnieceniach, łatwo można odnaleźć, zwłaszcza dysponując miernikiem grubości powłoki lakierniczej. W takim wypadku może być to powód do "targowania się" lub odstąpienia od transakcji przez potencjalnego kupca, gdy będzie się sprzedawać auto. Na korzyść tradycyjnej formy naprawy nadwozia przemawia spora liczba warsztatów i niskie ceny zakupu potrzebnych części, zwłaszcza używanych.W tabeli poniżej przedstawiamy ceny części i szacunkowe koszty typowych napraw po gradobiciu.

 
Części nowe
Części używane
Robocizna
Fiat Panda (2003-2012)
Dach
niedostępny
250 zł
800 zł (szpachlowanie + lakier)*
1800 zł (wymiana + lakier)
Pokrywa silnika
350 zł
100-150 zł
450 zł
Pokrywa bagażnika
1500 zł***
100 zł
450 zł
Błotnik przód
150 zł
100 zł
450 zł
Opel Vectra C liftback (2002-2008)
Dach
niedostępny
300 zł
1000 zł (szpachlowanie + lakier)*
2400 zł (wymiana + lakier)
Pokrywa silnika
500 zł
200 zł
450 zł
Pokrywa bagażnika
100 zł
150 zł
450 zł
Błotnik przód
100 zł
100 zł
450 zł
Audi A6 C6 (2004-2011)
Dach
niedostępny
400-1000 zł
1000 zł (szpachlowanie + lakier)*
2500 zł (wymiana + lakier)
Pokrywa silnika
750/1475 zł**
350/700 zł**
450 zł
Pokrywa bagażnika
2850 zł***
200/600 zł**
450 zł
Błotnik przód
350/700 zł**
220/400 zł**
450 zł
*Ten sposób naprawy, choć stosowany w niektórych warsztatach, nie jest zalecany. Często już po kilku miesiącach widać ślady w miejscach, gdzie nałożone zostały warstwy szpachli;
**stal/aluminium;
*** element dostępny tylko w ASO

Wypychanie i wyciąganie wgnieceń karoserii, czyli naprawa typu smart

Od kilku lat na naszym rynku funkcjonują serwisy blacharskie stosujące technologie, dzięki którym można usunąć wgniecenia karoserii bez konieczności szpachlowania (tzw. smart repair).Usunięcie skutków gradobicia polega na wyciąganiu lub wypychaniu wgnieceń i ma sporo zalet. Naprawa tym sposobem oznacza brak konieczności szpachlowania i lakierowania. Nie uszkadza też oryginalnej warstwy antykorozyjnej. W efekcie nie ma obaw, że naprawiane części będą miały inny odcień lub grubość lakieru. Oczywiście ma to duże znaczenie przy późniejszej sprzedaży samochodu. Większość uszkodzeń można ponadto usunąć bez demontażu części karoserii, co znacznie skraca czas trwania naprawy.Co ważne, ten sposób usuwania wgnieceń uznawany jest przez czołowe firmy ubezpieczeniowe. Oznacza to możliwość naprawy samochodu w sposób bezgotówkowy. Technologie te z powodzeniem stosuje się także do usuwania innych uszkodzeń, np. powstałych na parkingach otarć, rys, wgnieceń drzwi czy błotników. W ramach swoich usług serwisy oferują również naprawy lusterek czy świateł, które mogły ulec uszkodzeniu w czasie gradobicia.Na zdjęciach poniżej przedstawiamy kolejne etapy prac podczas usuwania uszkodzeń metodami smart repair, a w tabeli podajemy koszty takiej operacji (wg firmy S-Plus).

Naprawianie karoserii metodą smart repair

Wypychanie

Technologia usuwania wgnieceń polega na użyciu metalowych dźwigni, którymi wgniecenie delikatnie wypychanie jest od wewnątrz elementu.Motor
Ponieważ wgniecenia po gradobiciu są wypychane od środka, oryginalna powierzchnia lakieru i warstwa zabezpieczenia pozostają nienaruszone.Motor

Wyciąganie

W miejscach niedostępnych od wewnątrz (wzmocnienia, profile zamknięte) stosuje się wyciąganie z użyciem grzybków przyklejanych do lakieru.Motor
Zastosowanie tej metody wymaga precyzji i doświadczenia, nabytego w czasie szkoleń i długotrwałych ćwiczeń w praktyce.Motor
1 wgniecenie
153 zł
do 20 wgnieceń
1107 zł
21-30 wgnieceń
1476 zł
31-40 wgnieceń
1722 zł
41-50 wgnieceń
1968 zł
51-60 wgnieceń
2214 zł
61-80 wgnieceń
2952 zł
81-100 wgnieceń
3444 zł
powyżej 100 wgnieceń
3690 zł + 12,30 zł za każde kolejne
Duże wgniecenia, powyżej 3 cm średnicy i 3 mm ugięcia – 252,02 zł/szt
*25% dopłaty do karoserii aluminiowej

Łączne koszty

Przy typowych uszkodzeniach spowodowanych przez grad, koszt naprawy auta to kilka tysięcy złotych. Sprawdziliśmy to na przykładzie Opla Vectry C (100 wgnieceń i wymiana szyb).

Wymiana szyb (przód i tył): 700 zł
Wymiana szyb (przód i tył): 700 zł
Naprawy blacharsko-lakiernicze: 3650 zł
Naprawy smart repair: 3444 zł
Suma: 4350 zł
Suma: 4144 zł
Naprawa Vectry po gradobiciu to koszt ponad 4 tys. zł.Motor

Tekst: Tomasz Knecht, zdjęcia: Bartosz Grzywna

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas